Site-map

Et nettkart (site-map) er en enkel måte for webmastere å fortelle søkemotorene hvilke sider nettstedet ditt består av.

Ankertekst

Ankerteksten vektlegges svært høyt av Google, da dette er den eneste måten Google kan vite hva linken inneholder og fører hen.

ALT-taggens SEO betydning

Alt attributten skal brukes til å beskrive et bilde. Hvis du har et bilde av en stor blå melon, bør du bruke ALT-taggen til å beskrive dette. F.eks.: alt=”stor blå melon".

Nettsidens overskrifter (h1/h6)

H står for "headding" i HTML språket og brukes til å angi nettsidens overskrift.  At denne taggen brukes riktig er viktig for synligheten.

Duplikatside

Duplikatsider er et problem og mange duplikatsider skal ikke indekseres. Med dublikatsider menes to sider som har det samme innholdet.

Domene påvirker søkemotorrangeringen

En gjennomgang av hvilken betydning selve domene har for nettstedets rangering i Google.

Indekseringstatus i Google

Før det er noe vits å jobbe med SEO, må sidene være indeksert i Google, da det har lite for seg å søkemotoroptimalisere sider de ikke vet om

Slik øker du hastigheten til dine hjemmesider

Ingenting er mer frustrerende enn trege nettsider. Ikke bare straffer Google trege hjemmesider, med erfaring viser også at svært mange går videre til andre søkeresultat...

SEO mål og aviksanalyser

Skal investeringen i SEO bli en lønnsom investering, må du sette opp klare mål som viser hva du skal oppnå , med en tilhørende strategi

Landingsside

Så snart du har definert nettstedets søkeord, kan du gå videre og plukke ut landingsidene til disse søkeordene.

Valg av søkeord for ditt nettsted

En gjennomgang av hvordan du skal velge dine søkeord til ditt nettsted og oppnå en førsteside rangering på disse søkeordene.

Søkemotormarkedsføring (SEM)

Hva er SEM, og hva er forskjellem mellom SEO og SEM? SEM er en forkortelse for: "Search Engine Marketing", eller på norsk: "Søkemotor markedsføring". I praksis...

Arbeidsgangen i et SEO-prosjekt

SEO er ikke et tiltak, men en evigvarende prosess for å gi en bestemt nettside en førstesideplassering i søkeresultatene til Google.

Nettsidens innhold avgjør rangeringen i Google

Følger du rådene i de fanene under er du sikret å ha en nettside som oppfyller alle kravene Google setter til nettsidens innhold.

Søkemotoroptimalisering (SEO)

SEO («Search Engine Optimization»), eller søkemotoroptimalisering på norsk, er teknikker for å gjør en nettside bedre synlig i søkemotorene

Unngå “sandboks” (svartelistning av Google)!

Hvis domenet og/eller nettsidene dine plutselig har falt ut fra indeksen til Google gjelder det å finne ut hvorfor. Det kan være mange grunner til...

Responsiv design

Nettsider som kan leses like godt på en mobil, nettbrett og datamaskin

Meta-tags

En side med de viktigste rådene for teknisk søkemotoroptimalisering. Råd som kommer i tillegg til de som gjelder for optimalisering av sidens hastighet.

Hvordan sette VERDI på søkemotoroptimalisering (SEO)?

Det er umulig å sette korrekt verdi på ditt SEO-arbeid, av flere årsaker. La oss se på noen av dem. Hva er meta-verdiene en førstesideplassering...

Søkemotor

Med søkemotor menes nettsteder som benytter en programvare hvor man kan gå inn og søke etter informasjon på andre nettsteder, og få resultatene presentert som en opplisting med klikkbare linker.

Oppdater sidene dine jevnlig

Hvor ofte du endrer innholdet på nettstedet ditt har stor innflytelse på din rangering i Google og de andre søkemotorene. De bruker endringsgraden på...

Lenkebygging, lenkestrategi og lenkeprogram

Jo flere som lager en link til din nettside, jo bedre rangering får du. Google legger vekt på link popularity når de skal rangere sidene

Råd for lokal søkemotoroptimalisering

Det er mange ting som må tas i betraktning når du utfører lokale søkemotoroptimalisering. Google tar faktisk forskjellige faktorer i betraktning med lokale søk,...

PageRank og bruk av utgående lenker i en side

Google sin PageRank er en indikator for hvor populært og tillitsfull ett nettsted er i Google sine øyne. Ikke noe annen enkeltfaktor har større...

Disse SEO utvidelsene trenger du til WordPress for å søkemotoroptimalisere sidene

Rådene og tipsene jeg gir i mine påfølgende artikler om søkemotoroptimalisering av dine nettsider for å oppnå best mulig rangering i Google for utvalgte...

Hvilken domene-strategi bør internasjonale og fler-språklige nettsteder velge?

I min forrige artikkel så jeg på viktigheten av å velge riktig topp-domene og domenenavn. I denne artikkelen skal jeg se litt nærmere på...
Close