Velg riktig domene – din identitet på Internett

Før var det bygninger og maskiner som gjaldt, nå er ofte de største verdiene knapt synlige. De består ikke av materielle verdier, men av immaterielle.

Hvor lønnsomme er nettsidene dine?

Hvordan du kan sjekke lønnsomheten til nettsidene dine? Jeg går her igjennom hva du bør sjekke i denne sammenheng.

Nettstedets mulige bruksområder

Det er bedre å velge ut to bruksområder som all fokus blir rettet mot istedenfor å satse på mange bruksområder som bare blir gjennomført halvveis

SEO strategi: Synlighet – trafikk – konverteringer

Hvordan sørge for at virksomhetens nettsted blir synlig i søkemotorene folk bruker for å finne det de leter etter?

Blogg

Hva er en blogg, og hva bør en blogg inneholde? Vi går her igjennom disse spørsmålene.

Hvilke kommunikasjonsoppgaver skal nettstedet løse?

En gjennomgang av hvilke tradisjonelle kommunikasjoner et nettsted normalt skal løse

Nettside og nettsted

En gjennomgang av hva en nettside og nettsted er og hva som kreves for å få et eget nettsted.

Ta hensyn til hvordan vi leser på skjerm

De fleste brukere skumleser som regel teksten og ”skanner” de ulike nettsidene. Dette betyr at de ofte forlater en nettside etter noen få sekunder.

Bruk av grafikk (bilder og illustrasjoner)

Det heter seg at et bilde kan si mer enn 1000 - ord. Det ligger mye i dette utsagnet. Det er flere typer illustrasjoner du kan bruke i visuell formgivning

Nettsidens struktur

hvilke faste elementer som alltid skal gå igjen på alle sider og hvor disse elementene skal plasseres i forhold til hverandre for å skape den ønskede visuelle profilen

Nettstedets typografi (bruk av fonter og tekst)

En sammenfatting av de viktigste punktene for bruk av fonter (skrifttyper) på en nettside.

Nettstedets oppgave- og innholdstrategi

Angir hvilke kommunikasjonsoppgaver nettstedet skal løse, hvilke seksjoner og sider nettstedet skal ha og hvilke kommunikasjonvirkemidler nettstedet skal ta ibruk for å løse de prioriterte kommunikasjonsoppgavene.

Nettstedets posisjon i virkemiddelstrategien

For at nettsted strategien skal bli suksessfull må vi legge vekt på å utnytte nettstedets egenart, og bruke nettstedet kun som et av mange konkurransevirkemidler i markedsførings miks

Nettstedets teknisk plattformstrategi

Nettstedets tekniske plattformstrategi gir oss svar på spørsmål som: Hvilken serverplattform skal nettstedet legges på? Hvilke teknologier må serverne støtte?

Nettstedet må integreres med sosiale medier

Nettstedet må integreres med virksomhetens sosiale profiler for å engasjere kundene og optimalisere verdien av nettstedet.

Nettsidene må skrives for både mennesker og datamaskiner

Skal vi få suksess med en nettside må vi skrive innholdet for to hovedmålgrupper som leser og oppfatter innholdet på svært ulike måter

Responsiv design

Nettsider som kan leses like godt på en mobil, nettbrett og datamaskin

Nielsens heuristikker

Det finnes en mengde prinsipper for hva som er god design. Den danske rådgiveren i brukervennlighet på web, Jakob Nielsen (1995), har blant annet...

Nettstedets utformingstrategi

Mens innholdstrategien forteller hva nettstedet skal inneholde, forteller utformingstrategien hvordan nettstedet visuelt skal utformes.

Morville-modellen

Verdifull opplevelse er det sentrale begrepet. Seks delvis overlappende kjennetegn vil til sammen avgjøre verdien for brukeren.

Nettstedets målsetting

Ikke ta noen beslutning om å utvikle nettstedet før at du har gjort deg opp en mening om hva du ønsker å oppnå med nettstedet og hvem du lager det for.

Oppsummering av nettstedets situasjonsanalyse

Hvilke av de avdekkede mulighetene skal vi iverksette ovenfor hvem? Situasjonsanalysens oppsummering danner grunnlaget for utviklingen av nettstedet.

Nettstedets målgruppe

Samtidig som vi velger nettstedets målsetninger, må vi avgjøre hvem vi ønsker å lage nettstedet for.

Nettstedstrategi

Skal nettstedet bli en suksess må mediets egenart utnyttes, og integrere nettstedet som et konkurransevirkemiddel i virksomhetens konkurransevirkemiddel strategi og kommunikasjonvirkemiddel strategi.

Navigasjon

En navigasjonsmeny skal gjenkjennes som en navigasjonsmeny. Her skal det ikke være noen tvil for brukeren hva som er meny eller ikke.

Nettstedet må bygge på en situasjonsanalyse

For å kunne treffe de riktige beslutningene må du starte med å gjennomføres en situasjonsanalyse av virksomhetens arbeidsbetingelser og markedssystem.

Nettstedets muligheter i innkjøp, logistikk og produksjonsprosessen

Ingenting gir større effektiviserings- og lønnsomhetgevinst enn hvis man lykkes å digitalisere selve produktet og/eller produksjonsprosessen

Nettsted som presse- og investorsenter

Presse- og investorinformajon slås ofte sammen til en seksjon av nettstedet, da denne type informasjon ofte er svært overlappende.

Nettsted som opplæringssenter

Ved å utvikle et interaktiv opplæringsprogram som legges ut på nettsidene, kan de fleste oppnå store effektiviserings- og kostnadsgevinster

Nettsted som trade promotion kanal

Mange produsenter bruker nettsidene sine til ulike former for trade promotion, bak ett passordbeskyttet område.

Nettsted som rekrutteringskanal

Internett har vist seg i de senere år å være den mest effektive rekruttering kanalen i Norge. Her får du råd om hvordan du bør gå frem for å utnytte disse mulighetene

Nettstedet kan øke både kundetilfredsheten og kundelojaliteten

Hvordan har du tenkt å gjøre dine kunder fornøyd og utvikle dem til lojale kunder som anbefaler deg til andre?

Før du starter utviklingen av et eget nettsted

En gjennomgang av hva du bør gjøre før du starter planleggingen og utviklingen av ett nytt nettsted.

Den sosiale spredningprosessen (“jungeltelegrafen” / “vareprat”)

Hvordan vareprat sprer informasjon om et nytt produkt eller tjeneste til målgruppen og markedet for øvrig.