E-handel

Den svarte linjen over viser kategoriens underkategorier. Klikk på en av kategorinavnene for å se artiklene i kategorien.

Nettbutikkens målsetning

I likhet med alle andre markedsaktiviteter kreves det at du utvikler et mål, men en tilhørende strategi som forteller hvordan virksomheten skal nå dette målet.

Betalingsalternativer ved e-handel

En gjennomgang av hvilke betalingsløsninger som finnes for nettbutikker, hva som kreves av deg og hvilke kostnader som er knyttet til dette.

Slik får du kunden til å elske din nettbutikk

Artikkelen er basert på et foredrag av Nina Furu fra eFrokost, 14. februar 2014, gjenitt på Bing.no

Snu retur og reklamasjoner til god kundeservice

En gjennomgang av hvordan du bør håndtere retur av varer og tjenester, enten de selges over nettet eller disk.

Hvordan lykkes med e-handel (netthandel) ?

La med starte med en kort rundgang av hva jeg fant med et raskt Google søk om emne, for å gi et raskt og...

Nettbutikken som en forlengelse av det fysiske utsalgsstedet

En gjennomgang av hvordan man kan bruke nettbutikken som en forlengelse av virksomhetens fysiske utsalgssted.

Nettstedets verdiaktiviteter : Salg og markedsføring

En oversikt over hva man bør ta med i en nettbutikk for å opplylle lovverket på området og kundens forventninger.

Nettbutikkens sikkerhet

Nettbutikkens sikkerhet er viktig for at kundene skal få tillit til nettbutikken og tørre å bestille fra den.

Netthandelen skaper nye muligheter, men krever også andre strategier

Summen av alle ovenstående forhold gjør at virksomheten må rekonfigurere hele sin verdikjede for å utnytte mulighetene som finnes.

Netthandelen gir et nytt kostnadsbilde for både kunden og virksomheten

Systemer for e-handel består ofte av flere underliggende systemer som har direkte eller indirekte har som formål å understøtte salgs- og kjøpsprosessen.

12 lovmessige krav til nettbutikkens innhold

Gi igjennom disse 12 punktene som gir deg en god sjekkliste over hvilke innholdområder du bør gå igjennom når nettbutikkens innhold skal bestemmes.

Nettbutikkens programvarebehov

Uavhengig av hvilken infrastruktur og server arkitektur som velges vil nettbutikken være avhengig av en rekke programvare som må være installert og satt opp på korrekt måte for at nettbutikken skal virke.

Integrasjon av EDI og XML

Det blir påpekt at EDI og Internett ikke skaper konflikter for hverandre, men er teknologi som utfyller hverandre.

XML – nettbutikkstandarden på Internett

Extensible Markup Language (XML) er en spesifikasjon for lagring og utveksling av data over Internett.

EDI og EDIFACT – den første e-handelstandarden

EDI og EDIFACT - den første e-handelstandarden og er blitt utviklet siden 1980-tallet.

Nettbutikkens arkitektur og infrastruktur

Hvilken arkitektur og infrastruktur enhver nettbutikk er avhengig av kan prinsipielt illustreres slik:

Hva kreves for å etablere en egen nettbutikk?

Hva kreves for å etablere en egen online nettbutikk for virksomheten?

Hvorfor e-handel?

86% befolkningen over 18 år i Norge, Danmark og Sverige handler på nettet. De få som ikke handler over nett er eldre...

Netthandel krever spesialisering for å hevde seg i konkurransen

Å utvikle en nettbutikk som fungerer som et gammeldags "landhandleri", hvor kundene finner alt de trenger til dagliglivet sitt i en og samme forretning, fungerer ikke på Internett.

Netthandel – en ny konkurransearena

Netthandel konkurransen skiller seg vesentlig fra konkurransesituasjonen virksomheten er vant fra den fysiske verden.

Mobil e-handel

På denne siden har jeg samlet noen gode råd for mobil e-handel du bør tenke på når du skal legge virksomhetens mobile e-handelstrategi.

Hvordan kan nettbutikken øke kundelojaliteten?

Like viktig som å skaffe nye kunder til en så lav kostnad som mulig er det at virksomheten klarer å holde på sine eksisterende og få dem til å gjøre sine tilleggs-, mer- og gjenkjøp hos virksomheten

Hvordan kan nettbutikken øke kundetilfredsheten?

Høyest mulig kundetilfredshet er et viktig mål for de fleste virksomheter, da kundetilfredshet anses som nøkkelen til kundelojalitet og lønnsom drift.

Hvordan kan nettbutikken skaffe nye kunder til en så lav kostnad...

For at virksomheten skal oppnå vekst trenger de nye kunder eller å få eksisterende kunder til å handle mer. Som regel ønsker virksomheten å oppnå begge deler.

Hvordan kan nettbutikken bygge opp under virksomhetens omdømme/profil?

En nettbutikk kan brukes til å bygge opp under en virksomhets ønskede omdømme og posisjon i kundenes bevissthet på flere måter, avhengig av hva som er virksomhetens omdømme mål og –strategi.

Hvordan kan netthandelen skape nye kundeverdier?

En gjennomgang av hvordan du kan bruke en nettbutikk til å skape nye kundeverdier på.

Hvordan kan netthandelen styrke konkurransekraften?

En gjennomgang av hvordan virksomheten bruker sine ressurser og evner i verdiskapningn og markedsføringen av verditilbudet.

Hvilke nye konkurransefortrinn kan netthandelen gi?

For at kundene skal velge virksomhetens verditilbud fremfor konkurrentenes må virksomheten ha klare konkurransefortrinn.

Hvilke inntekts- og lønnsomhetsøkninger vil netthandelen gi?

Når du har skaffet deg estimater for forventede kostnader og inntektene kan du enkelt beregne lønnsomheten og foreta ulike former former for kostnads-, inntekts- og dekningspunktanalyser for å skaffe deg en bedre bilde av lønnsomheten til nettbutikken.

Hvilke kostnadsbesparelser kan netthandelen gi?

Den eneste måten en virksomhet kan øke sin lønnsomhet på er å enten øke sine inntekter eller redusere sine kostnader.

Kan verditilbudet (produktet/tjenestene) digitaliseres?

Hvis det er mulig å digitalisere hele verditilbudet har virksomheten et ekstremt stort potensielt lønnsomhetspotensial

Styring og kontroll av nettbutikken

Sentralt i styring og kontrollprosessen står måling og evaluering av tre faktorer: Synlighet, trafikk og konverteringsgrad

Implementerinsstrategi for nettbutikken

Strategi som tar for seg hvordan virksomheten ønsker å implementere den nye nettbutikken i virksomhetens eksisterende organisasjon og verdikjede.

Drift og vedlikehold

Hvem skal ha ansvaret for drift og vedlikehold av nettbutikken, og hvordan skal driften og vedlikeholdet skje?

Kvalietssikring og oppfølging av nettbutikken

For å sikre at alle kunder får de bestilte varene i rett kvantum, rett kvalitet, til rett tid, plass og pris, trenger virksomeheten også en kvalitetsikringsystem

Distribusjon (Levering og frakt)

I denne sammenheng er det viktig at hvilke leveringsalternativer, fraktkostnader og leveringstid nettbutikken opererer med i stor grad vil avgjøre kundens valg av nettbutikk.

Logistikk, produksjon, plukking og pakking

Når bestillingen er registrert i alle nødvendige systemer går den til produksjon eller til lagret for plukking og pakking.

Registrering av ordren

Registreringen av ordren og betalingen mot nettbutikkens database skjer automatisk, men ordren blir IKKE videresendt til andre informasjonsystemer.

Nettbutikk med kortbetaling: – Hva kreves og hva koster det?

Ønsker virksomheten å motta kortbetaling via en norsk eller scandinavisk bank kreves det at virksomheten inngår en ”innløseravtale” med en godkjent innløser som tar...

Betalingsløsning

Jo enklere det er for kunden å betale, jo større er sjansene også for at de vil bestille noe. Det viser all erfaring

Innholdstrategi for nettbutikken

En strategi som forteller hvilket innehold nettbutikken skal ha, og kan deles opp i fire del-strategier som tilsammen utgjør innholdstrategien:

Kommersiell strategi

Den kommersielle strategien skal angi hvordan virksomheten skal bruke nettbutikken som en del av sin helhetlige markedsføring og hvordan selve nettbutikken skal markedsføres for å nå nettbutikkens mål.

Teknologisk strategi

Den teknologiske strategien tar for seg den teknologiske oppbygningen av nettbutikken og foksuserer på hvordan nettbutikken skal kunne utveksle data med andre informasjonssystemer

Netthandel strategi

Netthandelstrategien er en plan som forteller hvordan målsetningene for nettbutikken skal nås.

Målgruppe

Det første du må bestemme deg for er hva slags nettbutikk du ønsker å lage. Deretter må du ta stilling til hvem som skal være målgruppen for nettbutikken.

Planleggingsmodell for nettbutikken

For å sikre en planleggingsmodell for netthandelen som bygger opp under virksomhetens forretnings- og markedstrategi bør denne generelle planleggingsmodellen benyttes:De gule boksene angir forhold...

Netthandel strategi/plan

Når du har vurdert virksomhetens rammebetingelser og resultatene fra situasjonsanalysen opp mot hvilken risiko virksomheten er villig til å ta, gjelder det å planlegge...

Hvilken risiko er virksomheten villig til å ta?

Når virksomheten skal vurdere hvilken netthandelløsning de skal gå for må de vurdere hvilken risiko de er villig til å ta i forhold til potensielle effektiviserings- og lønnsomhetsgevinster.

Nettbutikken må bygge på en situasjonsanalyse

For å avgjøre dagens situasjon og virksomhetens fremtidsplaner kreves det at vi gjennomfører en situasjonsanalyse.

E-handel: Strategiske spørsmål som må vurderes

Selv om det ikke bør være et spørsmål om virksomheten skal skaffe seg en nettbutikk eller ikke, finnes det allikevel en del strategiske spørsmål vi bør vurdere
Close