Du må tillate JavaScript å kjøre på din enhet for å se denne siden.
Gå til Innstillinger for din nettleser og tillat bruk av JavaScript og informasjonskapsler.

Den sosiale spredningprosessen (“jungeltelegrafen” / “vareprat”)

Hvordan vareprat sprer informasjon om et nytt produkt eller tjeneste til målgruppen og markedet for øvrig.

Nettbutikkens sikkerhet

Nettbutikkens sikkerhet er viktig for at kundene skal få tillit til nettbutikken og tørre å bestille fra den.

Netthandelen skaper nye muligheter, men krever også andre strategier

Summen av alle ovenstående forhold gjør at virksomheten må rekonfigurere hele sin verdikjede for å utnytte mulighetene som finnes.

Netthandelen gir et nytt kostnadsbilde for både kunden og virksomheten

Systemer for e-handel består ofte av flere underliggende systemer som har direkte eller indirekte har som formål å understøtte salgs- og kjøpsprosessen.

12 lovmessige krav til nettbutikkens innhold

Gi igjennom disse 12 punktene som gir deg en god sjekkliste over hvilke innholdområder du bør gå igjennom når nettbutikkens innhold skal bestemmes.

Nettbutikkens programvarebehov

Uavhengig av hvilken infrastruktur og server arkitektur som velges vil nettbutikken være avhengig av en rekke programvare som må være installert og satt opp på korrekt måte for at nettbutikken skal virke.

Integrasjon av EDI og XML

Det blir påpekt at EDI og Internett ikke skaper konflikter for hverandre, men er teknologi som utfyller hverandre.

XML – nettbutikkstandarden på Internett

Extensible Markup Language (XML) er en spesifikasjon for lagring og utveksling av data over Internett.

EDI og EDIFACT – den første e-handelstandarden

EDI og EDIFACT - den første e-handelstandarden og er blitt utviklet siden 1980-tallet.

Nettbutikkens arkitektur og infrastruktur

Hvilken arkitektur og infrastruktur enhver nettbutikk er avhengig av kan prinsipielt illustreres slik:

Hva kreves for å etablere en egen nettbutikk?

Hva kreves for å etablere en egen online nettbutikk for virksomheten?

Hvorfor e-handel?

86% befolkningen over 18 år i Norge, Danmark og Sverige handler på nettet. De få som ikke handler over nett er eldre...

Netthandel krever spesialisering for å hevde seg i konkurransen

Å utvikle en nettbutikk som fungerer som et gammeldags "landhandleri", hvor kundene finner alt de trenger til dagliglivet sitt i en og samme forretning, fungerer ikke på Internett.

Netthandel – en ny konkurransearena

Netthandel konkurransen skiller seg vesentlig fra konkurransesituasjonen virksomheten er vant fra den fysiske verden.

Mobil e-handel

På denne siden har jeg samlet noen gode råd for mobil e-handel du bør tenke på når du skal legge virksomhetens mobile e-handelstrategi.

Hvordan kan nettbutikken øke kundelojaliteten?

Like viktig som å skaffe nye kunder til en så lav kostnad som mulig er det at virksomheten klarer å holde på sine eksisterende og få dem til å gjøre sine tilleggs-, mer- og gjenkjøp hos virksomheten

Hvordan kan nettbutikken øke kundetilfredsheten?

Høyest mulig kundetilfredshet er et viktig mål for de fleste virksomheter, da kundetilfredshet anses som nøkkelen til kundelojalitet og lønnsom drift.

Hvordan kan nettbutikken skaffe nye kunder til en så lav kostnad...

For at virksomheten skal oppnå vekst trenger de nye kunder eller å få eksisterende kunder til å handle mer. Som regel ønsker virksomheten å oppnå begge deler.

Hvordan kan nettbutikken bygge opp under virksomhetens omdømme/profil?

En nettbutikk kan brukes til å bygge opp under en virksomhets ønskede omdømme og posisjon i kundenes bevissthet på flere måter, avhengig av hva som er virksomhetens omdømme mål og –strategi.

Hvordan kan netthandelen skape nye kundeverdier?

En gjennomgang av hvordan du kan bruke en nettbutikk til å skape nye kundeverdier på.

Hvordan kan netthandelen styrke konkurransekraften?

En gjennomgang av hvordan virksomheten bruker sine ressurser og evner i verdiskapningn og markedsføringen av verditilbudet.

Hvilke nye konkurransefortrinn kan netthandelen gi?

For at kundene skal velge virksomhetens verditilbud fremfor konkurrentenes må virksomheten ha klare konkurransefortrinn.

Hvilke inntekts- og lønnsomhetsøkninger vil netthandelen gi?

Når du har skaffet deg estimater for forventede kostnader og inntektene kan du enkelt beregne lønnsomheten og foreta ulike former former for kostnads-, inntekts- og dekningspunktanalyser for å skaffe deg en bedre bilde av lønnsomheten til nettbutikken.

Hvilke kostnadsbesparelser kan netthandelen gi?

Den eneste måten en virksomhet kan øke sin lønnsomhet på er å enten øke sine inntekter eller redusere sine kostnader.

Kan verditilbudet (produktet/tjenestene) digitaliseres?

Hvis det er mulig å digitalisere hele verditilbudet har virksomheten et ekstremt stort potensielt lønnsomhetspotensial

Styring og kontroll av nettbutikken

Sentralt i styring og kontrollprosessen står måling og evaluering av tre faktorer: Synlighet, trafikk og konverteringsgrad

Implementerinsstrategi for nettbutikken

Strategi som tar for seg hvordan virksomheten ønsker å implementere den nye nettbutikken i virksomhetens eksisterende organisasjon og verdikjede.

Drift og vedlikehold

Hvem skal ha ansvaret for drift og vedlikehold av nettbutikken, og hvordan skal driften og vedlikeholdet skje?

Kvalietssikring og oppfølging av nettbutikken

For å sikre at alle kunder får de bestilte varene i rett kvantum, rett kvalitet, til rett tid, plass og pris, trenger virksomeheten også en kvalitetsikringsystem

Distribusjon (Levering og frakt)

I denne sammenheng er det viktig at hvilke leveringsalternativer, fraktkostnader og leveringstid nettbutikken opererer med i stor grad vil avgjøre kundens valg av nettbutikk.

Logistikk, produksjon, plukking og pakking

Når bestillingen er registrert i alle nødvendige systemer går den til produksjon eller til lagret for plukking og pakking.

Registrering av ordren

Registreringen av ordren og betalingen mot nettbutikkens database skjer automatisk, men ordren blir IKKE videresendt til andre informasjonsystemer.

Nettbutikk med kortbetaling: – Hva kreves og hva koster det?

Ønsker virksomheten å motta kortbetaling via en norsk eller scandinavisk bank kreves det at virksomheten inngår en ”innløseravtale” med en godkjent innløser som tar...

Betalingsløsning

Jo enklere det er for kunden å betale, jo større er sjansene også for at de vil bestille noe. Det viser all erfaring

Innholdstrategi for nettbutikken

En strategi som forteller hvilket innehold nettbutikken skal ha, og kan deles opp i fire del-strategier som tilsammen utgjør innholdstrategien:

Kommersiell strategi

Den kommersielle strategien skal angi hvordan virksomheten skal bruke nettbutikken som en del av sin helhetlige markedsføring og hvordan selve nettbutikken skal markedsføres for å nå nettbutikkens mål.

Teknologisk strategi

Den teknologiske strategien tar for seg den teknologiske oppbygningen av nettbutikken og foksuserer på hvordan nettbutikken skal kunne utveksle data med andre informasjonssystemer

Netthandel strategi

Netthandelstrategien er en plan som forteller hvordan målsetningene for nettbutikken skal nås.

Målgruppe

Det første du må bestemme deg for er hva slags nettbutikk du ønsker å lage. Deretter må du ta stilling til hvem som skal være målgruppen for nettbutikken.

Planleggingsmodell for nettbutikken

For å sikre en nettbutikk som bygger opp under virksomhetens forretnings- og markedstrategi bør denne generelle planleggingsmodellen benyttes:

Netthandel strategi/plan

Når du har vurdert virksomhetens rammebetingelser og resultatene fra situasjonsanalysen opp mot hvilken risiko virksomheten er villig til å ta, gjelder det å planlegge...

Hvilken risiko er virksomheten villig til å ta?

Når virksomheten skal vurdere hvilken netthandelløsning de skal gå for må de vurdere hvilken risiko de er villig til å ta i forhold til potensielle effektiviserings- og lønnsomhetsgevinster.

Nettbutikken må bygge på en situasjonsanalyse

For å avgjøre dagens situasjon og virksomhetens fremtidsplaner kreves det at vi gjennomfører en situasjonsanalyse.

E-handel: Strategiske spørsmål som må vurderes

Selv om det ikke bør være et spørsmål om virksomheten skal skaffe seg en nettbutikk eller ikke, finnes det allikevel en del strategiske spørsmål vi bør vurdere

E-handel: – Bør de fysiske utsalgsstedene legges ned?

Hva bør virksomheten gjør med sine eksisterende utsalgssteder når de etabler en egen nettbutikk?

Hva koster en nettbutikk?

Å etablere en nettbutikk koster ikke lenger flere hundre tusen kroner. Faktisk kan små- og mellomstore virksomheter idag etablere profesjonelle nettsider med en integrert nettbutikk for under NOK. 10.000.-

Hva er en nettbutikk?

Den vanligste formen for netthandel er å etablere en egen nettbutikk hvor virksomheten kan selge sine produkter og tjenester direkte til sine kunder.

Netthandel fakta

De viktigste faktaene og trendene i Bing sin e-handelsrapport som prøver å gi oss innsikt i det voksende e-handelsmarkedet kan oppsummeres slik:

B2B, B2P og B2C løsninger for e-handel

Et annet grunnleggende skille er hvem som er målgruppen for e-handelsløsningen. Vi skiller her mellom B2B, B2P og B2C løsninger for e-handel

E-handel (elektronisk handel)

Hva er e-handel, hvilke former finnes og hvilke utfordringer skaper overgangen til e-handel?

Betalingsalternativer ved e-handel

En gjennomgang av hvilke betalingsløsninger som finnes for nettbutikker, hva som kreves av deg og hvilke kostnader som er knyttet til dette.

Hva skiller e-handel fra tradisjonelle salgs- og distribusjonskanaler?

En gjennomgang av de største forskjellene mellom de tradisjonelle salgs- og distribusjonskanalene og de nye digitale.

Hvordan utforme nyhetsbrevet?

I denne artikkelen ser vi nærmere på hvordan du skal utforme dine nyhetsbrev, og komme med noen praktiske råd og erfaringer som har vist seg virkningsfulle.

Hold epostlistene rene – unngå å bli blokkert p.g.a. høy bounce...

Bounce er epostadresser som ikke eksisterer. Sender du ut for mange slike meldinger kan hele kampanjen bli blokkert.

Unngå «Rapporter som spam» knappen når du sender ut epost

Se opp for "Rapporter som spam" funksjonen/knappen som Gmail og de andre store ISPène tilbyr sine kunder når du sender ut dine nyhetsbrev.

Valg av avsenderadresse for nyhetsbrevet eller epostkampanjen

Hvilken avsenderadresse bør du velge for å være sikker på at epostmeldingen kommer frem og at mottakeren leser meldingen din?

Unngå «fy-ord», JavaScrip, Flash, Video og følg disse reglene for bruk...

Den vaneliste feilen folk gjør er å bruke et registrert “spam” ord i sine nyhetsbrev og epostkampanjer.

Valg av angrepsvinkel, argumentasjon og illustrasjoner i nyhetsbrevet

Du kan skrive et selgende nyhetsbrev uten å ha den helt store ideen. Ofte rekker det å finne den beste måten å angripe problemet på.

Emne feltet er halve jobben i et nyhetsbrev

Råd og tips om hvordan du bør formulere emne feltet i nyhetsbrevet for å oppnå høyest mulig "open rate".

Hvilke lover og regler gjelder for masseutsendelse av epost og nyhetsbrev?

En gjennomgang av hvilke lover og regler for utsendelse av massedistribuert epostmeldinger og nyhetsbrev, med referanser til lovvverket.

Hvilken informasjon bør en epostliste inneholde?

Jo, mer du vet om en kunde, jo enklere er det å skreddersy en epostkampanje til mottakerens behov og forventninger

E-postmarkedsføring (e-marketing)

En gjennomgang av hva epostmarkedsføring er og hvordan du bruker denne form for markedsføring for å få suksess.

Råd for søkemotoroptimalisering av sidens innhold

Ingenting teller mer for rangeringen til en nettside i søkeresultatene til Google (SERP) enn selve innholdet på nettsiden. Du har sikkert hørt uttrykket...

På/avmeldingsskjema i nettsidene dine

Sett inn et påmeldingskjema til ditt nyhetsbrev i nettsidene dine. Her finner du rådene du trenger i denne sammenheng.

Hvordan oppstår klager på spam?

En kort gjennomgang av de vanligste grunnene til at dine kampanjer og nyhetsbrev kan bli sperret på grunn av klager.

Tidspunkt: Hvilken dag og klokkeslett lønner det seg å sende ut...

Hvilken dag skal du sende ut dine nyhetsbrev? Hvilken dag har størst sjanse for at mottakere åpner og leser dine nyhetsbrev og kampanjer?

Hva vektlegger Google når de skal rangere siden din?

Litt historikk Kriteriene søkemotorne legger til grunn for å beregne rangeringen av søkeresultatene kalles søkemotoralgoritmer. I begynnelsen (1996) var det søkeordene som var det...

Hvordan sette VERDI på søkemotoroptimalisering (SEO)?

Det er umulig å sette korrekt verdi på ditt SEO-arbeid, av flere årsaker. La oss se på noen av dem.Hva er meta-verdiene en førstesideplassering...

Kun en 1 side plassering i Google har verdi!

Hvorfor trenger du en førsteside plassering?Kun en førstesideplassering i Google sitt søkeresultat (SERP) har en virkelig verdi, er vår påstand. Hvorfor tår vi så påstå...

Søkemotor

Med søkemotor menes nettsteder som benytter en programvare hvor man kan gå inn og søke etter informasjon på andre nettsteder, og få resultatene presentert som en opplisting med klikkbare linker.

Hvorfor bruke tid på SEO?

Hvorfor bruke tid og penger på å jakte etter de siste 10% av kundene gjennom betalt markedsføring, når 90% av trafikken på Internett kommer...

SEO (søkemotoroptimalisering) og SEM (søkemotormarkedsføring)

SEO («Search Engine Optimization»), eller søkemotoroptimalisering på norsk, er teknikker for å gjør en nettside bedre synlig i søkemotorene

Frekvens: Hvor ofte bør jeg sende ut et nyhetsbrev?

Ikke send ut for ofte, men pass også på at det heller ikke går for lang tid mellom hver utsendelse.

Hva bør et kundeorientert nyhetsbrev inneholde?

Råd og tips om hva du bør ha med i et kundeorientert nyhetsbrev for å få suksess med dine utsendelser.

Nettverksverdi

Fellesbetegnelse for ulike typer sosiale og organiserte nettverk for å formidle og utveksle informasjon
/div>
<