Merkevareidentitet

Et unikt sett av merkevareassosiasjoner som representerer hva merkevaren står for, og antyder et løfte til kundene. Skal skille merke fra kunden gjennom å tilføre det viktige kundeverdier.

Konsistent og omdømme

Konsistent viser til at virksomhetens kommunikasjon må ”være konsekvent” og ikke vingle. Det må være samsvar mellom hva de er, gjør og sier.

Åpenhet (transparent) og omdømme

Begrepet åpen eller transparent viser til at virksomheten kommunikasjon må ”være gjennomsiktig”.

Ektehet og omdømme

Ekthet viser til et selskaps ekthet. Kommunikasjon og handling i alt virksomheten gjør må samsvare med selskapets løfter.

Annerledesstrategi og omdømme

Begrepet annerledes (distinkthet) refererer her til ”å vær særegen”, og viser til selskaper som skiller seg fra sine konkurrenter gjennom noen bestemte trekk. Enten man studerer en...

Synlighet og omdømme

For å få et omdømme må virksomheten være synlig med sitt kjernebudskap der kundene befinner seg.

Presseetikk – pressens selvjustis

En kort gjennomgang av presseetikk og hvordan pressen selv prøver å opprettholde selvjustis.

Kundelojalitetstigen

Kundelojalitetstigen viser hvordan virksomheten har tenkt å bringe "leads" (potensielle kunder) til å bli "ambassadører" som anbefaler virksomheten til andre.

Loyalty Model Groupings – en kundelojalitet modell

Percy og Elliott har i boka "Strategic advertising management (2009, 114)" skissert en kundelojalitet modell som bygger på å krysse lengden på kundeforholdet med ett annet parameter.

Er den tilfredse kunden lojal?

Tilfredshet fremstår som en av faktorene som fremmer lojalitet. Men vi kan ikke slutte at tilfredshet er den eneste faktoren

Ventetid og kundetilfredshet

Hvilken innflytelse har ventetiden på kundens kundetilfredshet? Her går jeg igjennom spørsmålet

Hvorfor måle kundetilfredshet?

En gjennomgang av viktigheten av å måle kundetilfredsheten for å kunne måle hvilke fremgang virksomheten gjør på området.

Helhetlig markedsføring og markedsplanlegging

Helhetlig markedsføring vil si at man tenker helhetlig rundt begrepet markedsføring. For å oppnå dette kreves det en systemanalytisk verdiledelse

Reglement for bruken av sosiale medier

Bør virksomheten ha en egen sosial profil, og hvilke regler bør virksomheten utvikle til sine ansatte om bruken av sosiale medier?

Hva er Web 2.0?

Du har sikkert allerede støtt på begrepet Web 2.0 flere ganger de siste årene, men hva betyr egentlig Web 2.0?

Kjøpsprosessen på bedriftmarkedet

Kjøpsprosessen på bedriftsmarkedet er vesentlig forskjellig fra forbrukermarkedet. Denne prosessen kan deles inn i 8 faser.

Etterkjøpsdissonans og etterkjøpsrasjonalisering

En gjennomgang av disse to sentrale begrepene og hva man kan gjøre for å unngå at dem oppstår i egen virksomhet.

Superstitional learning

Vil si at forbrukerne tror at det var et spesielt tiltak, produkt eller hendelse som forårsaket at noe gikk bra eller dårlig, mens det i virkeligheten var noe helt annet.

Nettbutikkens angivelse av priser og betingelser

Ønsker du å etablere en nettbutikk er det en rekke ting å tenke på for å oppfylle lovverket på området og for å tilfredstille kundens forventninger.

Hva kan vi lære av Amazon.com sin e-handelsuksess?

Når jeg begynte å skrive denne artikkelserien om e-handel kom jeg over denne artikkelen på nettstedet til Bisnote.no, og siden jeg fant den så interessant...

Slik får du kunden til å elske din nettbutikk

Artikkelen er basert på et foredrag av Nina Furu fra eFrokost, 14. februar 2014, gjenitt på Bing.no

Snu retur og reklamasjoner til god kundeservice

En gjennomgang av hvordan du bør håndtere retur av varer og tjenester, enten de selges over nettet eller disk.

Markedsførings-miks ->> Markedskommunikasjon

En allment akseptert modell for virksomhetens strategiske kommunikasjonsoppgaver.

Utvikling og implementering av nettstedet i virksomhetens verdikonfigurasjon

Planleggingsprosessen er nå slutt. Det eneste som nå gjenstår er å oppdatere kravspesifikasjonene som så langt er utviklet, og begynne å innhente tilbud fra potensielle leverandører av det ferdige nettstedet.

Kontroll og evaluering av Internett planen og nettstedet

Hvordan skal virksomheten kontrollere om målene blir nådd og evaluere resultatene?Det lønner seg å utvikle kontroll og evaluerings rutinene før nettstedet utvikles.

Styring, rapportering og administrasjon av nettstedet

Hvordan kan nettstedet ta over styring-, rapportering- og administrasjonsoppgaver?

Nettsted som salg- og markedsføringkanal

En oversikt over hva man bør ta med i en nettbutikk for å opplylle lovverket på området og kundens forventninger.

Nettstedets plass og funksjon i verdikjeden

Avklar så tidlig som mulig i utviklingsprosessen hvilken plass og funksjon i virksomhetens verdikjede nettstedet skal ha..

Velg riktig domene – din identitet på Internett

Før var det bygninger og maskiner som gjaldt, nå er ofte de største verdiene knapt synlige. De består ikke av materielle verdier, men av immaterielle.

Hvor lønnsomme er nettsidene dine?

Hvordan du kan sjekke lønnsomheten til nettsidene dine? Jeg går her igjennom hva du bør sjekke i denne sammenheng.

Slik bruker du epost for å oppnå økt kundelojalitet og -lønnsomhet

Få svaret på hvordan du kan øke kundelojaliteten og lønnsomheten til dine eksisterende kunder gjennom målrettet bruk av epostmarkedsføring. Få svaret på hvordan du kan øke kundelojaliteten og lønnsomheten til dine eksisterende kunder gjennom målrettet bruk av epostmarkedsføring.

Bruk av avmeldingslink og avmeldingsside i dine nyhetsbrev

All massedistribuert epost MÅ inneholde en avmeldingslink som mottakerne kan klikke på for å melde seg av nyhetsbrevet

Bruk av sporing i epost (sporingsfunksjoner)

Selv om disse sporingsfunksjonene er ekstremt nyttige og hjelpsomme for alle som jobber med epostmarkedføring, så anbefaler Gmail, Yahoo og Outlook at du IKKE bruker dem.

Valg av epost format for nyhetsbrevene

Hvilket epost format bør du velge for nyhetsbrevene dine for å være sikker på å komme frem og at mottakeren kan lese det?

Formelen for å lykkes med å tjene penger gjennom epostmarkedsføring

Formelen for å lykkes med å tjene penger gjennom e-postmarkedsføring er denne:  M * OR * CTR * CR = $

Brødteksten i nyhetsbrevet «skal selge budskapet til mottakeren»

Overskriften skal vekke interessen, men det er brødteksten som må overbevise leseren. Den skal fortelle grunnen til at de skal kjøpe dette.

Bygg budskapet i dine nyhetsbrev på en kreativ strategi

Gjør det til en regel at du alltid lager deg en kreativ strategi før du begynner å skrive teksten til et nyhetsbrev eller i det hele tatt begynner å tenke på dett

Praktiske råd og tips for suksessfull epostmarkedsføring

En samling YouTube videoer som gir deg de viktigste rådene og tipsene for å få suksess med dine nyhetsbrev og epostkampanjer.

Hvor mange epostmeldinger kan jeg sende ut uten å bli oppfattet...

Send ikke ut så mange epostmeldinger samtidig at du blir blokkert på grunn av volumet. Her finner du rådene du må tenke på før du sender ut

Målgruppe: Hvem er det du prøver å nå med dine nyhetsbrev?

Sett deg et mål. Velg deretter hvem du ønsker å nå, få tak i deres adresse, før du sender dem skreddersydde budskap som du følger opp.

Tema for nyhetsbrevet

Planleggingen av en nyhetbrev kampanje bør alltid starte med en definisjon av temaet for nyhetbrevet.

Definisjon av viktige e-postmarkedsføring begreper

En gjennomgang av de viktigste begrepene innenfor epostmarkedsføring.

Oppdater sidene dine jevnlig

Hvor ofte du endrer innholdet på nettstedet ditt har stor innflytelse på din rangering i Google og de andre søkemotorene. De bruker endringsgraden på...

Lenkebygging, lenkestrategi og lenkeprogram

Jo flere som lager en link til din nettside, jo bedre rangering får du. Google legger vekt på link popularity når de skal rangere sidene

Råd for lokal søkemotoroptimalisering

Det er mange ting som må tas i betraktning når du utfører lokale søkemotoroptimalisering. Google tar faktisk forskjellige faktorer i betraktning med lokale søk,...

PageRank og bruk av utgående lenker i en side

Google sin PageRank er en indikator for hvor populært og tillitsfull ett nettsted er i Google sine øyne. Ikke noe annen enkeltfaktor har større...

Innholdstrategi for epostmarkedsføring programmet

Med innholdstrategi menes en strategi som forteller hva nyhetbrevene skal inneholde og hvordan innholdet skal legges opp.

Slik unngår du at epostmeldingen blir stoppet av spam-filtrene til mottakerne

Lær hvordan du unngår å bli blokkert av spam filtrene til mottakerne av dine e-post kampanjer og nyhetsbrev.

Disse SEO utvidelsene trenger du til WordPress for å søkemotoroptimalisere sidene

Rådene og tipsene jeg gir i mine påfølgende artikler om søkemotoroptimalisering av dine nettsider for å oppnå best mulig rangering i Google for utvalgte...

Hvilken domene-strategi bør internasjonale og fler-språklige nettsteder velge?

I min forrige artikkel så jeg på viktigheten av å velge riktig topp-domene og domenenavn. I denne artikkelen skal jeg se litt nærmere på...

Krav til en kundedatabase

All viktig informasjonen man har om sine kunder og prospect bør legges inn i kundebasen, slik at man ikke mister informasjonen, og raskt kan finne tilbake til den.

Hvorfor forlater kundene deg og dine nyhetsbrev?

En gjennomgang av de viktigste grunnene til at folk melder seg av en nyhetsbrev liste.

Emballasje

Emballasjen er ofte det eneste som skiller ulike produkter fra hverandre. En vellykket emballasje skal ikke først og fremst være pen, men en effektiv salgs- og informasjonplakat.

Trade promotion

Trade promotion refererer til markedsføringsaktiviteter produsenter og grossister gir gratis til detaljistleddet for å stimulere etterspørselen etter et produkt eller tjeneste.

Pris

Prisen er et sentralt begrep for økonomer, markedsførere, selgere og folk som jobber med markedskommunikasjon, da prisen påvirker etterspørselen, folks oppfattelse og lønnsomheten.

Selementanalyse

Hva er en selementanalyse, hva kan slike analyser brukes til og hvordan bruke selementanalyser?

Nyklassisk økonomi

Rundt 1871 -72 fikk vi et paradigmeskifte innen økonomien. Dette paradigmeskifte har også fått navnet den marginalistiske revolusjon, og markerer fødselen for moderne microøkonomi.

Produktsortiment og sortimentpolitikk

Et produktsortiment er det totale antallet produktkategorier og produktvarianter en virksomhet tilbyr et marked eller en kjøper.

Tidsplan

For at prosjektet skal holde seg innenfor den avsatte tidsrammen, er det påkrevd at det utarbeides en tidsplan.

Segmentanalyse

Hvordan plukke ut de kundegruppene hvor kjøpsannsynligheten etter dine produkter er størst?

Planleggingmodell for valg av distribusjonstrategien

En gjennomgang av en anbefalt planleggingmodell for distribusjonstrategien.

Distribusjonsmål

Bedriften kan ha mange forskjellige mål med sin distribusjonstrategi. Målene kan f.eks. være å oppmuntre og stimulere mellomleddene til å øke omsetningen av levrandørens varer til de endelige brukerne

Mellomleddets funksjon

Hvilken funksjon har mellomleddene i distribusjonskanalene og hvilke fordeler og ulemper har disse mellomleddene for hverandre.

Konkurrentbasert prissetting

Konkurrentorientert prissetting vil med andre ord si at man tar hensyn til konkurrentenes priser.

Interne faktorer som påvirker prispolitikken

En gjennomgang av hvilke interne forhold som vil påvirke prispolitikken i en virksomhet.

Oligopol

Oligopol er en markedsform som kjennetegnes av: 1) Markedet består av noen få, store tilbydere som deler markedet mellom seg, 2) Det finnes vesentlige hindringer for at andre bedrifter kan etablere seg.

Duopol

Et marked med duopol består av to tilbydere, og kjennetegnes ved: 1) Etablering er mulig, men vanskelig, 2) Produsenten må vurdere mottrekk fra konkurrentene.

Tilbud

Markedets tilbud av en vare er ofte definert som « summen av det alle bedrifter ønsker å tilby ved eksisterende pris- og kostnadsforhold»

Markedslikevekt

Markedslikevekt representerer krysningspunktet mellom selgerens og kjøperens verdioppfatning av en vare. Punktet for markedslikevekt vil alltid være der hvor etterspørsel- og tilbudskurven møtes.

Sammenligning av klassisk- og nyklassisk teori

Nyklassikerne var uenig med klassikernes verditeori. De mente at produksjons-kostnadene verken bestemte produktets verdi eller den relative pris. Prisen ble ikke bestemt av fortiden, men av fremtidig forventninger til nytten av produktet mente de.

Den klassiske perioden

Den klassiske perioden strekker seg fra 1776 til 1890 år e.Kr., og de viktigste økonomene var denne tiden er Adam Smith, David Ricardo og Karl Marx

Pre-klassisk tenkning

Den pre-klassiske perioden tidfestes til perioden 1500 - 1776 år e.Kr. og likhet med den tidlige pre-klassiske perioden, kan den pre-klassiske tenkningen deles i to under perioder:

Tidlig pre-klassisk økonomisk tenkning

Den tidlige pre-klassiske tenkningen tidfestes til oldtiden. Nærmere bestemt perioden fra 800 år f.Kr. til 1500 år eKr. Den pre-klassiske perioden består at to under perioder:

Introduksjon til pristeori

Priser og vares verdi er noe som har opptatt filosofer, økonomer og markedsførere helt siden oldtiden. For å få et historisk perspektiv på pris- og verdibegrepet har jeg under lagt en oversikt som viser de ulike tidsepokene:

Mikrosystemet

Mikrosystemet er selve kjernen i markedssystemet og omfatter organisasjonen, leverandørene, kundene, konkurrentene og mellomleddet.