Organisasjonsanalyse

Hvilke forhold i organisasjonen er det viktig å kartlegge og ta hensyn til når man skal analysere virksomhetens arbeidsbetingelser?

Supply Chain Management (Forsyningskjedeledelse)

Forsyningskjeden, også kalt logistikk nettverk, inkluderer alle trinn, som direkte og indirekte er med på å oppfylle kundens forespørsel.

Arbeidsmodell for merkevarebygging

Her finner du en arbeidsmodell som forklarer hvordan du bør legge opp merkevareplanleggingen for å endre opp med en strategi som når sine mål

Symboler i markedsføring og ledelse

Et symbol er noe som representerer noe mer enn seg selv og som viser dette på en konkret måte i form av et ytre tegn

Merkevarebygging

Siden merkevarer defineres som et nettverk av assosiasjoner, kan de kun skapes gjennom persepsjon. Dvs. den mentale prosessen mennesket er i når de velger ut, organiserer og tolker stimuli fra omgivelsene de befinner seg i.

Hvorfor merkevarebygging?

Svaret ligger i sosialiseringsprosessen og den kulturelle arv vi alle går igjennom og som forteller oss; «Du er, hva du har!!»

Innholdsmarkedsføring

Innholdsmarkedsføring er den norske betegnelsen på "content marketing". Ett nytt kommunikasjonvirkemiddel alle virksomheter har til rådighet for å markedsføre sitt eget verditilbud og løse definerte kommunikasjonsoppgaver.

Merkemål

Hvilken merkeidentitet virksomheten ønsker å utvikle

Omdømme (Corporate branding)

Det er viktig med et godt omdømme. Et godt omdømme er verdifullt, sjeldent og kan ikke imiteres, derfor kan et godt omdømme sees på som et konkurransefortrinn.

Varemerke

Et navn, symbol, tegn, mønster eller en kombinasjon av disse, skapt med den hensikt å identifisere en vare eller tjeneste, og skille dem fra konkurrentenes tjenester.

Leverandørvalg – Prestasjonsfaktorer og Kapabilitetsfaktorer

Når man skal velge kriterier for valg av leverandører er det viktig at vi klarer å finne en god balanse mellom virksomhetens krav på kort og lang sikt.

Hvordan velge riktig leverandør?

Start denne prosessen med å kvalifisere de potensielle leverandørene. For å regnes som kvalifiserte må leverandøren kunne oppfylle visse terskelverdier tilknyttet kvalitet, pris og leveringstid.

Leverandørvalg – Antall leverandører

Bedrifter har tradisjonelt unngått å kun ha én leverandør for et spesielt produkt, så fremt at det finnes også andre leverandører finnes

Merkevarestrategi

Merkevarestrategien er utledet av bedriftens markedskommunikasjonsplan og er en angivelse av hvilken merkevareidentitet som skal skapes og hvordan den skal skapes.

Høy/lav-involvering i kjøpsbeslutningen

Om kunden vil benytte seg av lavinvolvering- eller høyinvolverings-læring er avhengig av kundens interesse for verditilbudet

Markedssynergier

De spesifikke synergieffektene som er knyttet med å gå inn i et nytt marked med et eksisterende eller nytt verditilbud.

Markedsendringer

Alle markeder er i konstant endring. Dette er en naturlig evolusjonær prosess og et resultat av at omgivelsene våre endrer seg stadig raskere

Markedskartlegging

Markedet er en viktig del av virksomhetens mikrosystem og må alltid kartlegges i forbindelse med en situasjonsanalyse

Merkekonsept

Hva er et merkekonsept og hvilke grunnformer finnes. Jeg går her igjennom 3 distinkt forskjellige perspektiv /skoler innen merkekonsept

Bruker- og nytteposisjonering

Det finnes i utgangspunktet syv måter å posisjonere seg på, Disse er...

Kundeverdianalyse

En sammenligning av virksomhetens og konkurrentenes veerditilbud, hvor vi ser på hvilke verdier på et fysiologisk-, psykologisk- og sosialt nivå verditilbudene gir kundene i forhold til ressursbruken (kostndene knyttet til å skape verditilbudet)

Bruk av kjendis i markedskommunikasjon

Ved å bruke en kjendis i markedsføringen kan vi forme kunders oppfatning av merket basert på kunnskapen de har om kjendisen

Homogene og hetrogene produkter (marked)

Kjøpsprosessen for homogene og hetrogene produkter er vesentlig forskjellig på grunn av produktets natur.

Produktklassifisering

Med produktklassifisering menes: "Måter å gruppere produktene i et marked inn på". Det finnes mange måter å klassifisere dem på.

Substitutter og komplementære produkter

Kjøpsprosessen for substitutter og komplementære produkter er vesentlig forskjellig. Det er derfor viktig at vi kjenner til forskjellen.

Hva skaper kundelojalitet?

Kundetilfredshet er det mest brukte argumentet på hva som skaper kundelojalitet. Flere forskere hevder derimot at det finnes andre faktorer enn tilfredshet som skaper lojale kunder.

Produkttyper (nødvendighets-, daglig-, utvalgs-, spesial-, luksus-, kapitalvarer)

Hvordan kjøpsprosessen foreløper avhenger i stor grad av hvordan type produkt eller tjeneste vi snakker om.

Globalisering

Hvilke muligheter og trusler gir globaliseringen av verden for dagens virksomheter? I denne artikkelen ser jeg nærmere på nettopp dette.

Markedsstrategien – en forlengelse av forretningsstrategien

Markedsstrategien bør bygges opp på samme måte som markedsmål pyramiden for å skape samsvar mellom mål og strategi.

Markedsstrategi

Markedsstrategiens oppgave er å angi hvordan man har tenkt å markedsføre verditilbudet for å nå markedmålet.

Markedets livssyklus

Alle produkter og da også deres bransjer og markeder har livssyklus som kan deles inn i relativt like faser

Kjedesamarbeid

Samarbeid skjer både horisontalt og vertikalt for å oppnå stordriftsfordeler. Vi ser her på de vanligste kjedeformene og fordelene.

Aktivitetsbasert kalkulasjon (ABC-kalkulasjon)

Aktivitetsbasert kalkulasjon, eller Activity Based Costing, ble utviklet på 1980-tallet fordi de tradisjonelle kalkylemetodene ikke var nøyaktige nok

Nettstedets mulige bruksområder

Det er bedre å velge ut to bruksområder som all fokus blir rettet mot istedenfor å satse på mange bruksområder som bare blir gjennomført halvveis

Prisdifferensiering

Når en bedrift opererer på helt avskilte markeder, kan det være lønnsomt å selge produktet med forskjellig pris til ulike kjøpegrupper. Dette kalles prisdifferensiering eller prisdiskriminering.

Målgruppe beskrivelse

For å kunne bruke målgruppe definisjon i operativ markedsføring, kreves det informasjon om hvem kunden er.

Målgruppevalg

Hvilke markeder, segmenter og kundegrupper virksomheten bør velge som sin målgruppe er avhengig av en rekke faktorer. For eksempel:

Passiv målgruppe segmentering

Vi legger forholdene til rette for å bli funnet, foretrukket og forstått av en bestemt målgruppe.

Målgruppekrav

For at en målgruppe definisjon skal kunne brukes i operativ markedsføring må målgruppen oppfylle alle de generelle kravene som stilles til et markedssegment. 

SEO strategi: Synlighet – trafikk – konverteringer

Hvordan sørge for at virksomhetens nettsted blir synlig i søkemotorene folk bruker for å finne det de leter etter?

Målgruppe

Kunden vil alltid velge det tilbudet som gir dem størst kundeverdi i forhold til de behov og forventninger de har til sluttresultatet

Produktets livssyklus

Alle produkter og tjenester har en begrenset "levetid"- i hvert fall i sin opprinnelige form. Produktet gjennomgår forskjellige faser fra det lanseres til produsenten velger å legge ned produksjonen av produktet.

Cloaking

Hva er cloaking? Cloaking er en SEO teknikk som går ut på å presentere et innhold av siden for søke robotene og et annen innhold...

.htaccess tips alle webmastere bør vite om

  Apache's .htaccess (hypertext access) konfigurasjonsfil er et kraftig verktøy som bør utnyttes for å optimalisere søkemotoroptimaliseringen. Før jeg går videre må jeg bare presisere at...

Skjult tekst og koblinger i nettsiden

Kommer Google frem til at nettstedet ditt innholder skjult tekst og/eller koblinger, kan du risikere at Google fjerner deg fra sin indeks,

404 feilmeldingssider (File Not Found)

404 side er en side som vises av webserveren til nettleseren hvis en side ikke eksisterer eller ikke kan vises på webområdet ditt.

Bruk av ikke-søkemotorvennlige teknologier

bruk av slike teknologier gjør at søkemotorene ikke klarer å lese og indeksere alt innholdet på nettsiden. 

Mappe og filstruktur

Planlegg din mappe- og filstruktur. Den påvirker din rangering i Google, Yahoo og Bing

Robots.txt

En fil som legges på root-katalogen til nettstedet for å fortelle Google hvilke sider som skal indekseres

Site-map

Et nettkart (site-map) er en enkel måte for webmastere å fortelle søkemotorene hvilke sider nettstedet ditt består av.

Ankertekst

Ankerteksten vektlegges svært høyt av Google, da dette er den eneste måten Google kan vite hva linken inneholder og fører hen.

ALT-taggens SEO betydning

Alt attributten skal brukes til å beskrive et bilde. Hvis du har et bilde av en stor blå melon, bør du bruke ALT-taggen til å beskrive dette. F.eks.: alt=”stor blå melon".

Title- og Meta Description Tag

Title taggen til nettsiden er den viktigste enkeltfaktoren for sidens rangering i søkemotorene.

Nettsidens overskrifter (h1/h6)

H står for "headding" i HTML språket og brukes til å angi nettsidens overskrift.  At denne taggen brukes riktig er viktig for synligheten.

Duplikatside

Duplikatsider er et problem og mange duplikatsider skal ikke indekseres. Med dublikatsider menes to sider som har det samme innholdet.

Domene påvirker søkemotorrangeringen

En gjennomgang av hvilken betydning selve domene har for nettstedets rangering i Google.

Indekseringstatus i Google

Før det er noe vits å jobbe med SEO, må sidene være indeksert i Google, da det har lite for seg å søkemotoroptimalisere sider de ikke vet om

Slik øker du hastigheten til dine hjemmesider

Ingenting er mer frustrerende enn trege nettsider. Ikke bare straffer Google trege hjemmesider, med erfaring viser også at svært mange går videre til andre søkeresultat...

SEO mål og aviksanalyser

Skal investeringen i SEO bli en lønnsom investering, må du sette opp klare mål som viser hva du skal oppnå , med en tilhørende strategi

Landingsside

Så snart du har definert nettstedets søkeord, kan du gå videre og plukke ut landingsidene til disse søkeordene.

Valg av søkeord for ditt nettsted

En gjennomgang av hvordan du skal velge dine søkeord til ditt nettsted og oppnå en førsteside rangering på disse søkeordene.

Søkemotormarkedsføring (SEM)

Hva er SEM, og hva er forskjellem mellom SEO og SEM? SEM er en forkortelse for: "Search Engine Marketing", eller på norsk: "Søkemotor markedsføring". I praksis...

Arbeidsgangen i et SEO-prosjekt

SEO er ikke et tiltak, men en evigvarende prosess for å gi en bestemt nettside en førstesideplassering i søkeresultatene til Google.

Nettsidens innhold avgjør rangeringen i Google

Følger du rådene i de fanene under er du sikret å ha en nettside som oppfyller alle kravene Google setter til nettsidens innhold.

Søkemotoroptimalisering (SEO)

SEO («Search Engine Optimization»), eller søkemotoroptimalisering på norsk, er teknikker for å gjør en nettside bedre synlig i søkemotorene

Unngå “sandboks” (svartelistning av Google)!

Hvis domenet og/eller nettsidene dine plutselig har falt ut fra indeksen til Google gjelder det å finne ut hvorfor. Det kan være mange grunner til...

Blogg

Hva er en blogg, og hva bør en blogg inneholde? Vi går her igjennom disse spørsmålene.

Verdi- og samfunnsorientering markedsføring

For markedsorienterte bedrifter på 2000-tallet er det nødvendig å framstå som ansvarlige samfunnsaktører, noe som resulterte i samfunnsmarkedsføring.

Markedsorientert markedsføring

I motsetning til salgsorientering, som fokuserer på å selge det som produseres, fokuserer markedsorientering på å utvikle tilbud som dekker behovet i markedet.

Salgsorientert markedsføring

Å være salgsorientert ikke er ensbetydende med å være pågående og uærlig, det betyr først og fremst at salg blir høyt verdsatt og sett på som viktig for å oppnå økt lønnsomhet

Produktorientert og produksjonsorientert markedsføring

Begrepene produksjonsorientert og produktorientert markedsføring brukes om hverandre, og betyr stort sett det samme.

Orienteringsretninger innen markedsføringen

Hvilke orientering retninger finnes innenfor markedsføringen? Hva er f.eks. forskjellen mellom en produkt- og markedsorientert markedsfører? I denne artikkelen gir vi deg noen av svarene.

Hvilke kommunikasjonsoppgaver skal nettstedet løse?

En gjennomgang av hvilke tradisjonelle kommunikasjoner et nettsted normalt skal løse

Serviceroller og scripting

Hvordan kan vi bruker roller og scripting til å styre servicen til virksomheten?

Servicemedarbeiderens selvbilde

Den sosiale konteksten som leveransen finner sted i. Det handler om mennesker og deres omgivelser, samt deres oppførsel og opplevelse av situasjonen og hverandre