Målgruppekrav

For at en målgruppe definisjon skal kunne brukes i operativ markedsføring må målgruppen oppfylle alle de generelle kravene som stilles til et markedssegment. 

SEO strategi: Synlighet – trafikk – konverteringer

Hvordan sørge for at virksomhetens nettsted blir synlig i søkemotorene folk bruker for å finne det de leter etter?

Målgruppe

Kunden vil alltid velge det tilbudet som gir dem størst kundeverdi i forhold til de behov og forventninger de har til sluttresultatet

Markedsendringer

Alle markeder er i konstant endring. Dette er en naturlig evolusjonær prosess og et resultat av at omgivelsene våre endrer seg stadig raskere

Markedets livssyklus

Alle produkter og da også deres bransjer og markeder har livssyklus som kan deles inn i relativt like faser

Produktets livssyklus

Alle produkter og tjenester har en begrenset "levetid"- i hvert fall i sin opprinnelige form. Produktet gjennomgår forskjellige faser fra det lanseres til produsenten velger å legge ned produksjonen av produktet.

Cloaking

Hva er cloaking? Cloaking er en SEO teknikk som går ut på å presentere et innhold av siden for søke robotene og et annen innhold...

.htaccess tips alle webmastere bør vite om

  Apache's .htaccess (hypertext access) konfigurasjonsfil er et kraftig verktøy som bør utnyttes for å optimalisere søkemotoroptimaliseringen. Før jeg går videre må jeg bare presisere at...

Skjult tekst og koblinger i nettsiden

Kommer Google frem til at nettstedet ditt innholder skjult tekst og/eller koblinger, kan du risikere at Google fjerner deg fra sin indeks,

404 feilmeldingssider (File Not Found)

404 side er en side som vises av webserveren til nettleseren hvis en side ikke eksisterer eller ikke kan vises på webområdet ditt.

Bruk av ikke-søkemotorvennlige teknologier

bruk av slike teknologier gjør at søkemotorene ikke klarer å lese og indeksere alt innholdet på nettsiden. 

Mappe og filstruktur

Planlegg din mappe- og filstruktur. Den påvirker din rangering i Google, Yahoo og Bing

Robots.txt

En fil som legges på root-katalogen til nettstedet for å fortelle Google hvilke sider som skal indekseres

Site-map

Et nettkart (site-map) er en enkel måte for webmastere å fortelle søkemotorene hvilke sider nettstedet ditt består av.

Ankertekst

Ankerteksten vektlegges svært høyt av Google, da dette er den eneste måten Google kan vite hva linken inneholder og fører hen.

ALT-taggens SEO betydning

Alt attributten skal brukes til å beskrive et bilde. Hvis du har et bilde av en stor blå melon, bør du bruke ALT-taggen til å beskrive dette. F.eks.: alt=”stor blå melon".

Nettsidens overskrifter (h1/h6)

H står for "headding" i HTML språket og brukes til å angi nettsidens overskrift.  At denne taggen brukes riktig er viktig for synligheten.

Duplikatside

Duplikatsider er et problem og mange duplikatsider skal ikke indekseres. Med dublikatsider menes to sider som har det samme innholdet.

Domene påvirker søkemotorrangeringen

En gjennomgang av hvilken betydning selve domene har for nettstedets rangering i Google.

Indekseringstatus i Google

Før det er noe vits å jobbe med SEO, må sidene være indeksert i Google, da det har lite for seg å søkemotoroptimalisere sider de ikke vet om

Slik øker du hastigheten til dine hjemmesider

Ingenting er mer frustrerende enn trege nettsider. Ikke bare straffer Google trege hjemmesider, med erfaring viser også at svært mange går videre til andre søkeresultat...

SEO mål og aviksanalyser

Skal investeringen i SEO bli en lønnsom investering, må du sette opp klare mål som viser hva du skal oppnå , med en tilhørende strategi

Landingsside

Så snart du har definert nettstedets søkeord, kan du gå videre og plukke ut landingsidene til disse søkeordene.

Valg av søkeord for ditt nettsted

En gjennomgang av hvordan du skal velge dine søkeord til ditt nettsted og oppnå en førsteside rangering på disse søkeordene.

Søkemotormarkedsføring (SEM)

Hva er SEM, og hva er forskjellem mellom SEO og SEM? SEM er en forkortelse for: "Search Engine Marketing", eller på norsk: "Søkemotor markedsføring". I praksis...

Arbeidsgangen i et SEO-prosjekt

SEO er ikke et tiltak, men en evigvarende prosess for å gi en bestemt nettside en førstesideplassering i søkeresultatene til Google.

Nettsidens innhold avgjør rangeringen i Google

Følger du rådene i de fanene under er du sikret å ha en nettside som oppfyller alle kravene Google setter til nettsidens innhold.

Søkemotoroptimalisering (SEO)

SEO («Search Engine Optimization»), eller søkemotoroptimalisering på norsk, er teknikker for å gjør en nettside bedre synlig i søkemotorene

Unngå “sandboks” (svartelistning av Google)!

Hvis domenet og/eller nettsidene dine plutselig har falt ut fra indeksen til Google gjelder det å finne ut hvorfor. Det kan være mange grunner til...

Blogg

Hva er en blogg, og hva bør en blogg inneholde? Vi går her igjennom disse spørsmålene.

Verdi- og samfunnsorientering markedsføring

For markedsorienterte bedrifter på 2000-tallet er det nødvendig å framstå som ansvarlige samfunnsaktører, noe som resulterte i samfunnsmarkedsføring.

Markedsorientert markedsføring

I motsetning til salgsorientering, som fokuserer på å selge det som produseres, fokuserer markedsorientering på å utvikle tilbud som dekker behovet i markedet.

Salgsorientert markedsføring

Å være salgsorientert ikke er ensbetydende med å være pågående og uærlig, det betyr først og fremst at salg blir høyt verdsatt og sett på som viktig for å oppnå økt lønnsomhet

Produktorientert og produksjonsorientert markedsføring

Begrepene produksjonsorientert og produktorientert markedsføring brukes om hverandre, og betyr stort sett det samme.

Orienteringsretninger innen markedsføringen

Hvilke orientering retninger finnes innenfor markedsføringen? Hva er f.eks. forskjellen mellom en produkt- og markedsorientert markedsfører? I denne artikkelen gir vi deg noen av svarene.

Hvilke kommunikasjonsoppgaver skal nettstedet løse?

En gjennomgang av hvilke tradisjonelle kommunikasjoner et nettsted normalt skal løse

Serviceroller og scripting

Hvordan kan vi bruker roller og scripting til å styre servicen til virksomheten?

Servicemedarbeiderens selvbilde

Den sosiale konteksten som leveransen finner sted i. Det handler om mennesker og deres omgivelser, samt deres oppførsel og opplevelse av situasjonen og hverandre

Markedsorientert prissetting

Markedsorientert prising inkluderer alle tilfeller hvor pris blir bestemt av faktorer på etterspørselssiden eller at etterspørselssiden er den dominerende.

Produktmiks og bundling prising

Pris logikken må normalt endres når produktet er en del av en produktmiks. Når prisen brukes som et virkemiddel i en produktmiks er målet med pristaktikken å maksimere profitten på den totale blandingen

Prisstrategier for ulike produkttyper

Varens art er i stor grad med på å avgjøre hvilken pris en kan ta for en vare eller tjeneste.

Prisnivå og prisprofil

Selv om det ikke er noen klar sammenheng mellom pris og kvalitet har allikevel folk flest den oppfatningen at det er en slik sammenheng.

Pristyper

Det finnes mange ulike typer priser, avhengig av hvor et produkt eller tjeneste befinner seg i verdikjeden. De viktigste pristypene er disse.

Prisregulering

Prisregulering vil si at myndighetene griper inn og fastsetter retningslinjer for prisen til ulike varer og tjenester.

Tidlig kjøp prising

Det finnes flere prising teknikker virksomheten kan benytte seg av i sine markedsføring kampanjer for å stimulere tidlig kjøp.

Rabatt og rabattpolitikk

Pris er mer enn produktet eller tjenestens basisprisene. Et viktig virkemiddel i prispolitikken er rabatter.

GE McKinsey-matrisen

Et beslutningverktøy for å avgjør hvilke produkter i produktporteføljen virksomheten skal investere i, holde og beskjære

Distribusjonsform (intensiv, selektiv, eksklusiv distribusjon)

Enhver produsent og grossist kan velge mellom følgende tre distribusjonsformer: 1) Intensiv 2) Selektiv 3) Eksklusiv distribusjon

Mål for prispolitikken

En gjennomgang av hva som er de vanligste målene for prispolitikken til et selskap.

Nettside og nettsted

En gjennomgang av hva en nettside og nettsted er og hva som kreves for å få et eget nettsted.

Screening av kandidater (jobbsøkere)

Screening er en metode bedriften kan bruke for å skaffe seg informasjon om jobbsøkeren. Her går vi igjennom hvordan du kan bruke sosiale medier som en del av screening prosessen.

Internt omdømme (”employer branding”)

n pakke bestående av funksjonelle, økonomiske og sosio-psykologiske fordeler som oppnås ved å være ansatt i en bestemt virksomhet

Ta hensyn til hvordan vi leser på skjerm

De fleste brukere skumleser som regel teksten og ”skanner” de ulike nettsidene. Dette betyr at de ofte forlater en nettside etter noen få sekunder.

Bruk av grafikk (bilder og illustrasjoner)

Det heter seg at et bilde kan si mer enn 1000 - ord. Det ligger mye i dette utsagnet. Det er flere typer illustrasjoner du kan bruke i visuell formgivning

Nettsidens struktur

hvilke faste elementer som alltid skal gå igjen på alle sider og hvor disse elementene skal plasseres i forhold til hverandre for å skape den ønskede visuelle profilen

Nettstedets typografi (bruk av fonter og tekst)

En sammenfatting av de viktigste punktene for bruk av fonter (skrifttyper) på en nettside.

Nettstedets oppgave- og innholdstrategi

Angir hvilke kommunikasjonsoppgaver nettstedet skal løse, hvilke seksjoner og sider nettstedet skal ha og hvilke kommunikasjonvirkemidler nettstedet skal ta ibruk for å løse de prioriterte kommunikasjonsoppgavene.

Nettstedets posisjon i virkemiddelstrategien

For at nettsted strategien skal bli suksessfull må vi legge vekt på å utnytte nettstedets egenart, og bruke nettstedet kun som et av mange konkurransevirkemidler i markedsførings miks

Nettstedets teknisk plattformstrategi

Nettstedets tekniske plattformstrategi gir oss svar på spørsmål som: Hvilken serverplattform skal nettstedet legges på? Hvilke teknologier må serverne støtte?

Nettstedet må integreres med sosiale medier

Nettstedet må integreres med virksomhetens sosiale profiler for å engasjere kundene og optimalisere verdien av nettstedet.

Nettsidene må skrives for både mennesker og datamaskiner

Skal vi få suksess med en nettside må vi skrive innholdet for to hovedmålgrupper som leser og oppfatter innholdet på svært ulike måter

Responsiv design

Nettsider som kan leses like godt på en mobil, nettbrett og datamaskin

Nielsens heuristikker

Det finnes en mengde prinsipper for hva som er god design. Den danske rådgiveren i brukervennlighet på web, Jakob Nielsen (1995), har blant annet...

Nettstedets utformingstrategi

Mens innholdstrategien forteller hva nettstedet skal inneholde, forteller utformingstrategien hvordan nettstedet visuelt skal utformes.

Morville-modellen

Verdifull opplevelse er det sentrale begrepet. Seks delvis overlappende kjennetegn vil til sammen avgjøre verdien for brukeren.

Nettstedets målsetting

Ikke ta noen beslutning om å utvikle nettstedet før at du har gjort deg opp en mening om hva du ønsker å oppnå med nettstedet og hvem du lager det for.

Oppsummering av nettstedets situasjonsanalyse

Hvilke av de avdekkede mulighetene skal vi iverksette ovenfor hvem? Situasjonsanalysens oppsummering danner grunnlaget for utviklingen av nettstedet.

Nettstedets målgruppe

Samtidig som vi velger nettstedets målsetninger, må vi avgjøre hvem vi ønsker å lage nettstedet for.

Nettstedstrategi

Skal nettstedet bli en suksess må mediets egenart utnyttes, og integrere nettstedet som et konkurransevirkemiddel i virksomhetens konkurransevirkemiddel strategi og kommunikasjonvirkemiddel strategi.

Navigasjon

En navigasjonsmeny skal gjenkjennes som en navigasjonsmeny. Her skal det ikke være noen tvil for brukeren hva som er meny eller ikke.

Nettstedet må bygge på en situasjonsanalyse

For å kunne treffe de riktige beslutningene må du starte med å gjennomføres en situasjonsanalyse av virksomhetens arbeidsbetingelser og markedssystem.

Nettstedets muligheter i innkjøp, logistikk og produksjonsprosessen

Ingenting gir større effektiviserings- og lønnsomhetgevinst enn hvis man lykkes å digitalisere selve produktet og/eller produksjonsprosessen

Multikanalproblemet og multikanalkunder

En tradisjonell kunde som ofte besøker en bedrift i deres fysiske butikk, vil forvente samme atmosfære og service i bedriftens nettkanal

Tosidige online-markeder

Markedsføring på internett har bydd på store muligheter for nye markeder, men har også representert store utfordringer for aktører i allerede etablerte markeder. Dette...

Potensielle fallgruver ved analyse av tosidige markeder

Åtte grunnleggende feilslutninger som er lett for å trekke når man beveger seg fra et vanlig marked til et tosidig marked
Close