Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:

http://

  
  
  

    Denne artikkelen er del 14 av 15 artikler om Forretningsmål og -strategi
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


Dreier forretningsplanen seg om forretningsstrategien til et nytt forretningskonsept eller en ny virksomhet, kreves det samtidig at forretningsstrategien angir en lansering strategi som forteller hvordan konseptet/virksomheten skal lanseres i markedet.

Valget vil her stå mellom å følge en teknologisk lederskap eller teknologisk etterfølger strategi.

Teknologisk lederskap Teknologisk etterfølgelse
  • Kostnadfortrinn
    a) Billig produktkonstruksjon
    b) Først på læring kurven
    c) Billigere måter å utføre verdiaktivitetene på
  • Differensiering
    a) Nytt produkt som øker verdien for kjøper
    b) Fornye i andre aktiviteter for å øke kundeverdien
  • Kostnadfortrinn:
    a) Lære av lederens erfaring
    b) Unngå produktutviklingskostnader ved etterligning
  • Differensiering:
    a) Tilpasse produkt eller levering system mer nøyaktig til kundens behov ved å lære av lederens erfaring

Hvilke av strategiene bedriften bør velge, avgjøres ved å sette fordelene opp mot ulempene:

Fordeler med å være først ute: Ulemper ved å være først ute:
  • Ren nome
  • Sikre seg en stilling i markedet
  • Byttekostnader
  • Valg av distribusjonskanaler
  • Intern læring kurve
  • Gunstig adgang til ressurser
  • Definisjon av standarder
  • Pionerkostnader
  • Usikker etterspørsel
  • Endringer i kundebehov
  • Investeringer i noe som fort blir ”gammelt”
  • Teknologisk omslag
  • Billige etterligninger

Ha dette i bakhodet når du skal definere ditt databehov og innhente dataene som skal danne grunnlaget for situasjonsanalysen, så unngår du å komme i den situasjon at du mangler viktig bakgrunns/beslutninginformasjon senere i strategiprosessen.

Denne artikkelen og resten av artikkelserien kan lastes ned som en e-bok1 ! Artikkelserien fortsetter under.

Tegn årsabonnement

Tegn et abonnement til Kr. 178/år og få ubegrenset tilgang til alle våre artikler og serier!

Bli medlem

Tegn et medlemskap til Kr. 198/år for å laste ned alle våre e-bøker i PDF-format i ett år.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Forretningsmål og -strategi

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << Hvordan velge rett forretningstrategi?Implementeringstrategi >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Forretningsmål og forretningstrategi
  • Sammenhengen mellom mål – strategi – analyse
  • Forretningsmål
  • Resultatmål for selskaper
  • Resultatmål for selvstendige resultatenheter
  • SMART og HD Cord krav til et mål
  • Forretningstrategi
  • Konkurransefortrinn
  • Miles og Snows generiske forretningsstrategier
  • Porters generiske konkurrentstrategier
  • Strategiske retninger for den strategiske kjernen
  • Strategiske hovedhindringer
  • Hvordan velge rett forretningstrategi?
  • Lansering strategi
  • Implementeringstrategi