En skala som går ut på at respondenten skal fordele en sum på ulike variabler som har betydning for spørsmålsstillingen.
Den mest benyttede fremgangsmåten å be respondenten angi hvor mange prosent betydning de ulike alternativene har for respondentens beslutning.
Prisen kan f.eks. vektlegges med 25%, mens forretningen ikke betyr mer enn 5 % for beslutningen. Ved å summere de ulike vektleggingene skal alltid summen bli 100%.
Eksempel på en en konstant sum skala prioritering er vist under.
Kjøpsattributter som skal rangeres etter prosentivs viktighet: |
Respondentens konstant sum prioritering |
1. Dressens farge
2. Merke og/eller designer 3. Dressens form og stoff 4. Prisen på dressen 5. Forretningen 6. Reklamen du har sett om dressen 7. Du har sett andre som har lignende dress |
15% 40% 8% 25% 5% 7% 0 |
SUM |
100 % |
En stor svakhet med denne metoden er å tro at mennesket er et 100% tenkende rassjonelt vesen, slik skalaen forutsetter. Alle beslutninger blir påvirket av sosialt press og vedkommendes følelser. Forhold som ikke kan sies å være rassjonelle.
Du leser nå artikkelserien: Spørreskjema design