ØKOS modellen (3E model) for bærekraftig utvikling

ØKOS modellen, eller 3E-modellen på engelsk, er en forretningsstrategi, forretningmodell og verdiskapningmodell for bærekraftig utvikling.

Grønn og grå vekst

Grønn vekst er økonomisk vekst som IKKE medfører økte klima- og miljøbelastninger. Begrepet kan også defineres som økonomisk vekst som ...

ØKOS modellens opplæring og belønningssystem

En gjennomgang av hvilken betydning opplæring og belønningssystemet har for operasjonaliseringen av ØKOS-modellen.

ØKOS modellen krever en lærende organisasjon

For å kunne lykkes med i foregående punktene i ØKOS-modellens forutsetninger kreves det ulike former for endringer internt i organisasjonen

Grønn markedsføring

Hva er grønn markedsføring? Grønn markedsføring refererer til prosessen med å selge produkter og/eller tjenester basert på deres miljøfordeler. Slik produkter og tjenester kan være miljøvennlig...

Global oppvarming (drivhuseffekt)

Økningen av den gjennomsnittlige temperaturen i jordens lavere atmosfære og havene de siste hundre årene gjennom drivhusgasser.

Plastikk i natur og hav : Omfang, konsekvenser og tiltak

Plast som ikke er på avveie, men samles inn og gjenvinnes er ikke noe problem. Problemet er de som kaster plastikken i naturen.

Avfall – et miljøproblem eller en mulighet?

I Norge har vi et uttalt mål at veksten i den totale avfallsmengden skal være vesentlig mindre enn den økonomiske veksten.

Miljøproblemene skaper økt fattigdom og økte forskjeller

Selv om det er bred internasjonal enighet om at miljø og fattigdom må ses i en sammenheng, er det allikevel ikke gjort så mye internasjonalt for å stoppe denne onde spiralen mellom fattigdom og miljø.

Fattigdom og fattigdomsbekjempelse

Miljøproblemer, og da spesielt klimaendringer, forsterker de eksisterende forskjellene mellom fattig og rik, og øker fattigdommen generelt

Bedriftens samfunnsansvar i fattigdomsbekjempelse

For å bekjempe fattigdommen i verden må alle bedrifter ta et samfunnsansvar. Ikke bare for å bekjempe den eksisterende fattigdommen, men også for å unngå at fattigdom oppstår. 

Jordens befolkning skaper miljøproblemer

I 1750 var jordens befolkning 790 millioner mennesker. I 2020 var jordens befolkning økt til hele 7,8 milliarder mennesker.

Samfunnsansvar som forretningsstrategi

For større globale selskaper er samfunnsansvar en absolutt nødvendighet, mens det er et sentralt strategisk element for middels store og større vestlige selskaper.

Bedriftens samfunnsansvar (CSR)

Et konsept der organisasjonen på frivillig basis integrerer sosiale og miljømessige sider ved sin virksomhet med det ansvaret de har ovenfor samfunnet de er en del av

Samfunnsansvar i et historisk perspektiv

Begrepet samfunnsansvar kom på dagsorden for første gang i 1953 når Howard Bowen lanserte boken ”Social Responsibilities of the Businessman”

Konsekvensene av global oppvarming

Gjør vi ikke noe med den globale oppvarmingen vil vi se store klimaendringer som får store konsekvenser for livet på jorden.

Slik blir en tjenestebedrift en miljøvennlig bedrift

Regnskapskontoret Johansen & Olsen er et lokalt regnskapskontor med 15 ansatte, hvorav 10 av dem er regnskapsførere. De siste par årene har de imidlertid følt en voldsom konkurranse

Forutsetninger for å lykkes med et økologisk produkt

Forutsetningen for å lykkes med et økologisk produkt er at man får aksept hos målgruppen at verditilbud er et økologisk bedre alternativ

Hvordan et økologisk produkt kan skape konkurransefortrinn

Effekten vi får ved å besitte og utnytte ressurser eller kompetanseområder som gir virksomheten viktige fordel(er) i konkurransen med andre

10 krav for å oppnå god økologi = god økonomi

10 forutsetninger som må være på plass for at en ØKO-vennlig forretnings- og verdiskapningmodell skal kunne virke

Økologisk merking

Merkeordninger som skal fortelle forbrukerne om dette er et miljøvennlig produkt eller ikke gjennom godkjennelse merket som settes på produktet

Bærekraftig utvikling

Bærekraftig utvikling handler om å ta vare på behovene til mennesker som lever i dag, uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å dekke sine.

Tiltak mot global oppvarming

Konsekvensene av den globale oppvarmingen vil bli enorme hvis vi ikke lykkes å stabilisere / redusere drivhuseffekten.

ØKO-modellen som et strategisk beslutningsverktøy

ØKO-modellen er ikke bare et verktøy for å velge en ØKO-vennlig forretnings- og verdiskapningmodell. Modellen er også et strategisk beslutningverktøy

Klimaendringer

Klimaendringer skapes gjennom et samspill mellom en rekke indre og ytre klimapådrag. Vi går her igjennom disse pådragene.