Hjem IKT-systemer Informasjon

Informasjon

Den svarte linjen over viser kategoriens underkategorier. Klikk på en av kategorinavnene for å se artiklene i kategorien.

Internkommunikasjon

Informasjonsflyten og utvekslingen av ideer og synspunkter mellom ledere og medarbeidere, og kommunikasjonen mellom enkeltpersoner og grupper på forskjellige nivåer

Digitale ferdigheter

Digitale ferdigheter er idag blitt den mest grunnleggende ferdigheten et menneske må ha for å kunne ta del i det moderne samfunnet som er basert på Internett

Informasjonsdeling

Hvordan informasjon deles internt og eksternt med andre interessenter

Informasjonsøkonomi

I hvilken situasjoner har informasjon noen verdi, og hvilken verdi har informasjonen ?

Strategisk analysemetoder for informasjonstrategien

Det finnes knapt en ekspert eller bedriftsleder som er uenig i at Internett-, Ekstranett- og Intranett baserte løsninger kommer til å utgjøre grunnmuren i enhver organisasjons kommunikasjonsstruktur i fremtiden. Det som ikke er like opplagt er hvordan bedriftene skal utnytte de mulighetene som finnes innenfor denne teknologien for å oppnå økt lønnsomhet på kort og lang sikt.

Kjerneprosess 4: Informasjon

Informasjonen virksomheten besitter og måten den benytter seg av den i verdiskapningen er virksomhetens viktigste strategiske ressurs.

Innbokskontroll

Det er vanlig at en leder mottar mange meldinger i sine innbokser i løpet av en dag. Noe som gjør at mange ledere har en ganske rotete innboks

Informasjonstyper (datatyper)

I denne artikkelen ser vi litt nærmere på hvilke informasjonstyper som finnes. Hva er forskjellen mellom primær- og sekundærdata? Kvantiativ- og kvalitative data? I denne artikkelen finner du svarene.

Business Intelligence (BI)

Et etterretningsystem som samler inn forretningkritisk informasjon som skal gjøre folk i stand til å treffe bedre beslutninger på bakgrunn av data.

Informasjonen skal bygge bro mellom kjerneprosessene

Informasjonens mål er å bygge bro mellom kjerneprosessene, med det mål å skape nye kunde- og eierverdier gjennom å forbedre verdiskapningen

Informasjonsbruk

Teoretisk kan man skille mellom konseptuell, instrumentell og symbolsk bruk av informasjon. Forskjellen kan forklares slik:

Digital kompetanse

Digitale ferdigheter er definert som en av fem grunnleggende ferdigheter for barn og unge. I EU som en av åtte kompetanser for livslang læring