Hjem IKT-systemer Informasjon

Informasjon

Den svarte linjen over viser kategoriens underkategorier. Klikk på en av kategorinavnene for å se artiklene i kategorien.

Digitale ferdigheter

Digitale ferdigheter er idag blitt den mest grunnleggende ferdigheten et menneske må ha for å kunne ta del i det moderne samfunnet som er basert på Internett

Digital dømmekraft

Handler om å kunne skille sannhet fra løgn på nett, ivareta personvernet, og behandle andre med like stor respekt online som offline.

Digital kompetanse

Digitale ferdigheter er definert som en av fem grunnleggende ferdigheter for barn og unge. I EU som en av åtte kompetanser for livslang læring

Algoritme

En algoritme er en presis beskrivelse av en rekke handlinger som må utføres for å løse et spesifikt problem

Informasjonsdeling

Hvordan informasjon deles internt og eksternt med andre interessenter

Informasjonsstruktur

En beskrivelse av hvilke aktører og informasjonselementer som inngår i virksomhetens samhandlingsaktiviteter for å sikre rett informasjon, til rett tid, kvalitet og person i forbindelse med beslutningssituasjoner

Innbokskontroll

Det er vanlig at en leder mottar mange meldinger i sine innbokser i løpet av en dag. Noe som gjør at mange ledere har en ganske rotete innboks

Strategisk analysemetoder for informasjonstrategien

Det finnes knapt en ekspert eller bedriftsleder som er uenig i at Internett-, Ekstranett- og Intranett baserte løsninger kommer til å utgjøre grunnmuren i enhver organisasjons kommunikasjonsstruktur i fremtiden. Det som ikke er like opplagt er hvordan bedriftene skal utnytte de mulighetene som finnes innenfor denne teknologien for å oppnå økt lønnsomhet på kort og lang sikt.

Informasjonstyper (datatyper)

I denne artikkelen ser vi litt nærmere på hvilke informasjonstyper som finnes. Hva er forskjellen mellom primær- og sekundærdata? Kvantiativ- og kvalitative data? I denne artikkelen finner du svarene.

Visualiser din nye informasjonsstruktur

Enhver verdiaktivitet, bindeledd og samhørighetsforhold i en verdikjede styres av "input" fra virksomhetens informasjonsystem og skal gi en eller annen form for "output" tilbake til informasjonsystemet.

Informasjonen skal bygge bro mellom kjerneprosessene

Informasjonens mål er å bygge bro mellom kjerneprosessene, med det mål å skape nye kunde- og eierverdier gjennom å forbedre verdiskapningen

Kjerneprosess 4: Informasjon

Informasjonen virksomheten besitter og måten den benytter seg av den i verdiskapningen er virksomhetens viktigste strategiske ressurs.