Kjerneprosess 4: Informasjon

Informasjonen virksomheten besitter og måten den benytter seg av den i verdiskapningen er virksomhetens viktigste strategiske ressurs.

Informasjonsbruk

Teoretisk kan man skille mellom konseptuell, instrumentell og symbolsk bruk av informasjon. Forskjellen kan forklares slik:

Hvor mye informasjon trenger vi ?

Poenget er å kunne skaffe nok informasjon frem til neste beslutning. Det er innovasjon (nytenkning), ikke informasjon som er minimumsfaktoren i markedsføring og organisasjonsutvikling forøvrig.

Informasjonsøkonomi

I hvilken situasjoner har informasjon noen verdi, og hvilken verdi har informasjonen ?

Informasjonsdeling

Hvordan informasjon deles internt og eksternt med andre interessenter

Digitale ferdigheter

Digitale ferdigheter er idag blitt den mest grunnleggende ferdigheten et menneske må ha for å kunne ta del i det moderne samfunnet som er basert på Internett

Algoritme

Det finnes ingen entydig definisjoner av begrepet algoritme, da ulike forfatter vektlegger ulike forhold. Vi går her igjennom definisjonen

Digital dømmekraft

Handler om å kunne skille sannhet fra løgn på nett, ivareta personvernet, og behandle andre med like stor respekt online som offline.

Digital kompetanse

Digitale ferdigheter er definert som en av fem grunnleggende ferdigheter for barn og unge. I EU som en av åtte kompetanser for livslang læring

Informasjonsstruktur

En beskrivelse av hvilke aktører og informasjonselementer som inngår i virksomhetens samhandlingsaktiviteter for å sikre rett informasjon, til rett tid, kvalitet og person i forbindelse med beslutningssituasjoner

Innbokskontroll

Det er vanlig at en leder mottar mange meldinger i sine innbokser i løpet av en dag. Noe som gjør at mange ledere har en ganske rotete innboks

Internkommunikasjon

Informasjonsflyten og utvekslingen av ideer og synspunkter mellom ledere og medarbeidere, og kommunikasjonen mellom enkeltpersoner og grupper på forskjellige nivåer