Hvilke informasjonssystemer har virksomheten idag og hvilke av dem må nettbutikken kunne utveksle data med?
Ta her utgangspunkt i hva som skjer i det øyeblikket kunden klikker på ”Gå til kassa” knappen for å registrere og gjennomføre ordren. Følg så den elektroniske ordren videre for å avdekke hvilke andre informasjonssystemer nettbutikken vil være avhengig av og måtte kunne utveksle data med.
Fraktberegning: – For å kunne beregne hvor mye frakt kunden må betale for å få varen levert må nettbutikken integreres med fraktberegningsløsningen til den leverandøren som skal stå for distribusjonen (transporten).
Når kunden klikker ”Bestill” registreres ordren automtisk i nettbutikkens database, før ordren blir sendt videre til betalingsløsningen som er valgt (hvis kunden har valgt kortbetaling).
Betalingslønsing: – Her betaler kunden for ordren før de blir returnert tilbake til nettbutikken etter at betalingen er godkjent. Dette krever at nettbutikken må integreres med den tekniske betalingsløsningen nettbutikken har valgt for å gjennomføre kortbetalingen.
Sosiale medier: – Hvis du ønsker å gi kundene muligheten til å registrere seg og logge inn via sin sosiale profil må nettbutikken også integreres med det aktuelle sosiale mediet. F.eks. Facebook. Det samme gjelder hvis du ønsker å utnytte muligheten til å vise et utvalg av nettbutikkens produkter på virksomhetens Facebook side.
Sporing: – Etter at varene er sendt ønsker du gjerne å informere kunden om dette og gi dem sporingskode som gjør at de enkelt kan spore hvor varene er og etterlyse dem ved forsinkelser. Øker kundetilfredsheten, tilliten og reduserer antall unødvendige henvendelser for å etterlyse varer. Dette krever imidlertid at nettbutikken integreres med distributørens sporingssystem.
Etter at selve ordren er registrert må ordren også registreres i virksomhetens:
- CRM-system: – Virksomhetens kundeoppfølgingssystem som holder styr på alle kundene, alle deres henvendelser o.s.v.
- Økonomisystem: – Virksomhetens lønns- og regnskapssystem.
- Logistikksystem: – Virksomhetens datasystem for mottak, lagerhold, logistikk, pakking og sending av varer.
- Produksjonssystem: – Produseres produktet på bestilling må ordren også legges inn i dette systemet for å kunne ekspederes.
Databaseformat
Siden all informasjon i såvel nettbutikken som i de andre informasjonssystemene ligger lagret i ulike databaser, er det viktig at du kartlegger hvilke databaseformater disse informasjonssystemene benytter, hvor databasene er lokalisert og hvordan det er mulig å koble seg til og utveksle data med disse datakildene. I denne sammenheng trenger du ikke bare å vite hvilke databaser du skal kunne kommunisere med, men også hvilke tabeller, felter og hvilke feltegenskaper disse feltene har.
De dominerende databaseformatene er idag:
- mySQL – en åpen kildekode database. Benyttes av over 60% av nettsteder idag.
- MS SQL– Microsoft sitt lisensbelagte SQL format. Brukes bare sammen med ASP.NET løsninger og eldre ASP løsninger.
- Oracle SQL – Oracle sitt lisensbelagte SQL format. Brukes hovedsakelig av større konsern i Enterprise løsninger.
Pass her på å velge en nettbutikk løsning som bygger på samme databaseformatet som dine øvrige informasjonssystemer, da dette gjør det relativt enkelt å utveksle data mellom systemene i forhold til situasjoner hvor vi må integrere nettbutikken mot informasjonssystemer som bygger på helt andre programmeringsspråk og databaseformater enn nettbutikken gjør.
Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> E-handel