AT-ONE

AT-ONE metoden er et forsøk på å strukturere tjenestedesignprosessen med en samling av metoder og teknikker

Timing er en avgjørende suksessfaktor

Med timing menes: "Å finne det beste tidspunktet å gå inn i et marked med en ny ide på"

Arenaer for medarbeiderdrevet innovasjon

Her ser vi litt nærmere på hvilke ulike arenaer som kan være med på å fange opp idéer og synliggjøre forslagene. 

Forretningsideen må ha en lønnsom forretningsmodell

Å ha en god forretningside eller produktide holder ikke hvis det ikke er mulig å tjene penger på den.

Spin-off

Med spinn-off menes at vi etablerer et nytt datterselskap fra moderselskapet med en helt egen organisasjonsstruktur, forretningsmodell og verditilbud

Plattformer for brukerdrevet innovasjon og co-creation

For at brukerne eller andre eksterne partnere skal kunne delta i en brukerdrevet eller co-creation prosess kreves det en engasjerende plattform

Innovasjonshindringer

Hva er en innovasjonshindring og hvilke finnes? Med innovasjonhindring menes:Forhold i og utenfor selskapet som kan hindre eller bremse innovasjonsprosessens forløpInnovasjonshindringene kan deles inn i:...

Offensiv eller defensiv innovasjonsstrategi

Når vi skal velge innovasjonsstrategi for innovasjonssatsningen kan vi i utgangspunktet velge å følge en offensiv eller defensiv innovasjonsstrategi. 

Forretningsideen må kobles til et lønnsomt marked

Når vi skal prøve å koble en forretningside til et marked må vi starte med å vurdere om forretningsideen oppfyller følgende krav:

Innovasjonsretning og styrke

Når innovasjonsstrategien skal legges er en god start å skille mellom innovasjonens styrke og retning før vi går videre i prosessen.

Ledelse og motivasjon – to viktige rammebetingelser for innovasjon

En gjennomgang av hvilken betydning ledelse og motivasjon har som rammebetingelser for innovasjon.

Risiko ved innovasjon

All innovasjon er forbundet med en stor risiko som vi må prøve å redusere.

Foreløbig vurdering av ideen

Idefasen bør avsluttes med en foreløpig vurdering av ideen opp mot noen banale krav alle ideer bør oppfylle før det er noe vits å gå videre til research fasen.

Innovasjonsmål og innovasjonseffekter

Et innovasjonsmål er en angivelse av hvilken belønning (effekt) vi ønsker å oppnå som et resultat av  vårt innovasjonsarbeid

Innovasjonsplan

En langsiktig plan som angir hvilke mål vi skal nå ovenfor en målgruppe og hvilken innovasjonsstrateg vi skal følge for å nå målet

Åpen eller lukket innovasjonsprosess

Om selskapet satser på en lukket eller åpen innovasjonsprosess styrer innovasjonsstrategiens tilnærmingen til ressursutnyttelse

Brainstorming ( Idédugnad )

Brainstorming er en idegenereringsteknikk som ble popularisert av Alex Faickney Osborn i boken Applied Imagination som kom ut i 1953.

Tjenestedesign / Service Design

Tjenestedesign er en fellesbetegnelse for metoder, prosesser og verktøy som brukes for å skape gode brukeropplevelser i en tjeneste.

Make-or-buy strategi for innovasjon

Når innovasjonsstrategien skal lages er det mest grunnleggende spørsmålet som må besvares om vi skal velge en lag selv eller oppkjøps strategi

Empathic Design og CuDit Eksperiment

Empathic design er en form for observasjon, som undersøker normale daglige rutiner i brukers egne omgivelser

Say, Do and Make metoden for co-creation

Teknikker for å maksimere forståelsen av den alminnelige kundens behov, samt utnytte deres kreativitet

Brukeropplevelse (UX – Design)

Brukeropplevelse er et begrep som refererer til totalopplevelsen en bruker har ved anvendelse av et produkt, tjeneste eller et system.

ZMET (Zaltman metaphor elicitation technique)

En patentert markedsundersøkelsesmetode fra 1995. En omfattende teknikk som får fram både bevisste og ubevisste tanker

Workshop (arbeidsmøte, arbeidsseminar og arbeidsgruppe)

Definisjon av workshop Workshop er et begrep vi benytter i mangelen på et godt norsk ord. Begrepet betyr direkte oversatt arbeidsmøte, arbeidsseminar eller arbeidsgruppe i...