Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

Fra hjernens perspektiv kan hyllene i en butikk se ut som en jungel. I boken The Buying Brain (2010) finnes det syv ulike dimensjoner rundt handleopplevelsen en kunde har når han eller hun kommer inn i en butikk.

Den først dimensjonen er ”informasjon”. Denne dimensjonen sier noe om hvilken informasjon kunden får om produktene og hvor tilgjengelige de er. Informasjonen kan dreie seg om plakater, promosjon og reklame, og blir ofte en faktor i kundens beslutningsprosess.

Den neste dimensjonen er ”miljø”. Miljø beskriver hva kunden møter fysisk når han/hun kommer inn i butikken. Miljøet skal stimulere til kjøp og gi kunden et bilde av hva det vil si å eie produktet.

Neste dimensjon er ”underholdning”. Kundene får annet å tenke på enn de negative sidene ved å handle, som for eksempel at de bruker penger. Samtidig blir handleturen forbundet med positive tanker.

Utdanning”, som er neste dimensjon beskriver hvordan menneskehjernen søker etter å samle, kategorisere, sortere og anvende informasjonen den mottar. Det er viktig at kunden mottar riktig informasjon slik at denne blir lagret og eventuelt sortert slik at det kan brukes til å handle igjen.

Neste dimensjon er ”simpelhet”. Enten vi her snakker om hvor enkelt det er å pakke opp produktet hjemme, eller å finne det i butikken, så vil det enkleste ofte være det beste. Dette er i følge Pradeep (2010) nødt til å være en sentral del av kundens opplevelse. Kunden slipper da å lære en hel del nye ting, og kan handle på allerede lærte ting. Videre snakker boken om ”verdi”. både egen- og sosial verdi. at kunden enten får et kompliment på kjøpet eller hvor bra en ser ut, vil gi kunden en følelse av verdi.

Den siste dimensjonen er ”tilhørighet”. Her snakkes det om at alle vil tilhøre noe, man føler seg akseptert av andre ved å kjøpe visse produkter (Pradeep, 2010, 171).

Den beste hylleplassen

Du må logge inn for å se resten av innholdetVennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander (f.1968) er eStudie.no sin grunnlegger. I tillegg er han daglig leder for bl.a. webbyrået og hostingselskapet OnNet AS. En entrepenør og forretningsutvikler med over 25 års entrepenør- og ledererfaring.