Domene og webhotell fra OnNet.no

I følge boken Å sette pris på hylleplassen (2005) er det også forskjellige priser på hylleplassene, selv om bransjen selv ikke ønsker å snakke høyt om dette. Selv om det i mange bransjer ikke finnes noen fastsatt prisliste over hylleplassene i Norge, hvor produsentenes plassering av sine produkter avgjøres av hvor mye de er villig til å betale detaljistleddet for plasseringen, vil dette alltid være et sentralt spørsmål under forhandlingene mellom produsenten/grossisten og detaljistleddet. I mange bransjer ser hylleplasseringen ut til å være et element i de generelle forhandlingene om fellesmarkedsføring.

En gunstig hylleplass bestemmes av hvilken hyllehøyde produktet er plassert i, og hvor store deler av hyllebredden et produkt opptar. I tillegg er det mulig for et produkt å oppnå en favorisert posisjon ved plassering i enten enden av hyllene, eller i form av ”sjokkselgere” (Dulsrud, Beckstrøm, 2005, 56).

Sjokkselgere er produkter som er plassert utenfor sin ordinære hylleplass, i for eksempel stander eller midlertidige ”papp-hyller”. Produktet kan da eksponeres for flere kunder enn hvis den står i hyllen.

Alt dette er faktorer som påvirker hylleplassavgiftene eller fellesmarkedsføringutgiftene som disse kostnadene ofte kalles.

Høstjakta

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.