Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

I følge boken Å sette pris på hylleplassen (2005) er det også forskjellige priser på hylleplassene, selv om bransjen selv ikke ønsker å snakke høyt om dette. Selv om det i mange bransjer ikke finnes noen fastsatt prisliste over hylleplassene i Norge, hvor produsentenes plassering av sine produkter avgjøres av hvor mye de er villig til å betale detaljistleddet for plasseringen, vil dette alltid være et sentralt spørsmål under forhandlingene mellom produsenten/grossisten og detaljistleddet. I mange bransjer ser hylleplasseringen ut til å være et element i de generelle forhandlingene om fellesmarkedsføring.

En gunstig hylleplass bestemmes av hvilken hyllehøyde produktet er plassert i, og hvor store deler av hyllebredden et produkt opptar. I tillegg er det mulig for et produkt å oppnå en favorisert posisjon ved plassering i enten enden av hyllene, eller i form av ”sjokkselgere” (Dulsrud, Beckstrøm, 2005, 56).

Sjokkselgere er produkter som er plassert utenfor sin ordinære hylleplass, i for eksempel stander eller midlertidige ”papp-hyller”. Produktet kan da eksponeres for flere kunder enn hvis den står i hyllen.

Alt dette er faktorer som påvirker hylleplassavgiftene eller fellesmarkedsføringutgiftene som disse kostnadene ofte kalles.

Høstjakta

Du må logge inn for å se resten av innholdetVennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander (f.1968) er eStudie.no sin grunnlegger. I tillegg er han daglig leder for bl.a. webbyrået og hostingselskapet OnNet AS. En entrepenør og forretningsutvikler med over 25 års entrepenør- og ledererfaring.