Et lite firma kalt NetEnt, fra lille Sverige, lager spilleautomater som kan bli funnet på så godt som hvert eneste nettcasino. Dette er historien om hvordan de klatret til topps.
Hvis du ikke spiller på nettcasinoer har du kanskje ikke hørt om NetEnt før, men det har hver eneste casinospiller, uansett om de er fra Sverige, Norge eller resten av Europa. I dag er NetEnt synonymt med spilleautomater. Så godt som hvert eneste nye casino er et nytt NetEnt casino.
Hvis du vil sammenligne dem til filmindustrien er de som Disney. Deres største «figurerer», slik som Gonzo og Jack er som casinobransjens Mikke Mus og Donald Duck. De kan sees overalt, og det har de gjort i ca. et tiår. Hvordan ble dette mulig?
Veien til toppen var lang
Det er tre årstall vi kan snakke om hvis vi ønsker å følge NetEnt tilbake i tid, og det merkelige er at de to første, 1963 og 1996 ikke betyr noe som helst. 1963 var året Cherry ble startet opp, ja, Cherry som i Cherry Casino. Det var de som grunnla NetEnt, men ikke før i 1996.
Firmaet prøvde seg lenge på spilleautomater, og kom seg allerede da utenfor Skandinavia, men nådde aldri fram til noe lignende suksessen vi ser i dag. De kom seg online tidlig på 2000-tallet (ja, så sent), og holdt på med ting forlengst lagt i glemmeboksen.
Alt forandret seg på det tredje årstallet vi ennå ikke har nevnt: 2010.
Dette var året de lanserte både Gonzo’s Quest og Jack and the Beanstalk – fra og med dette ble de et ikon.
NetEnt forandret gambling verdenen
Det var to ting NetEnt gjorde som sjokkerte spillverdenen.
Den første var grafikken og kvaliteten på spilleautomatene. Tilbake i 2010 var bransjen vandt til enkle og glorete designer, ofte fra britiske spillutviklere. NetEnt fikk spilleautomater til å se ut som vanlige videospill. Grafikken er fremdeles solid den dag i dag og for 10 år siden var det som en revolusjon.
Den andre var innovasjon. NetEnt skapte med disse to spilleautomater to funksjoner som fremdeles blir kopiert i dag. I Jack and the Beanstalk var det så enkelt som at joker-symbolet (som erstatter alle andre symboler) beveget seg over hjulene i stedet for å gjelde for et spinn. I Gonzo’s Quest på en annen side skapte de en egen sjanger, der vinnende gevinster forsvinner og nye symboler kommer med, slik at du kan vinne igjen.
NetEnt ble gull-standarden
Etter dette var det som et sjokk gikk innover bransjen. NetEnt spillene var uten likestykker i årevis, og alle casinoer måtte ha spillene deres. Gradvis tok de over resten av verden, og utkonkurrerte alle konkurrenter.
Alle ville være NetEnt, alle ville kopiere NetEnt, det er nesten ingen overdrivelse. Enda mer imponerende: De letet veien til en Svensk-bølge. Sverige ble så assosiert og koblet til casinoindustrien at landet opphevet spillmonopolet deres. Hvordan er dette i det hele tatt mulig?
La oss si det slik: Thunderkick, Quickspin og andre store utviklere ble startet opp av folk fra NetEnt, og de store konkurrentene, fra Yggdrasil til Betsoft er også Svenske. Alle er ganske like i at de satser på høy underholdning, kule funksjoner og sterk grafikk. En større og større del av Sveriges økonomi ble dedikert til casinoindustrien, og Sverige måtte vende om for å ikke miste talent og penger til utlandet.
NetEnt løste koden for hva spillere vil ha. De forsto psykologien bak gambling, og de klarte å gjøre spilleautomater mer spennende enn noensinne før.
Takket være deres tidlige styrke, er bransjen fremdeles i deres hånd, til tross for at de nå har mange utfordrere som leverer til deres nivå.
Du leser nå artikkelserien: Spill og underholdning