Domene og webhotell fra OnNet.no

Hva er en horisontal fusjon eller oppkjøp?

Horisontale foretakssammenslutninger oppstår som når to selskaper på samme ledd i distribusjonskjeden slår seg sammen gjennom en fusjon eller oppkjøp. F.eks. når to produsenter eller detaljister kjøper hverandre opp eller slår seg sammen.

Hvorfor kjøpe opp eller fusjonere med en konkurrent?

Ett horisontalt oppkjøp eller fusjon kan gi mange fordeler for selskapet som kjøper opp det andre. For eksempel kan motivet være:

  • Å bli kvitt en brysom konkurrent (oppnå høyere priser)
  • Få tilgang til et nytt marked
  • Få mer markedsmakt gjennom en mer dominerende posisjon (markedsandel)

Les mer: Fusjon og oppkjøpsmotiv

Det spesielle med horisontale oppkjøp og fusjoner er at de reduserer konkurransen i markedet, da dette er en sammenslåing av to selskaper som ellers ville vært konkurrenter.

Konkurransetilsynet liker ikke slike oppkjøp eller fusjoner, spesielt hvis dette skjer i et marked som allerede er preget av duopol, oligopol eller monopolistisk konkurranse. Dette fordi konkurransen reduseres vesentlig ved at to konkurrenter slutter å konkurrere med hverandre. Noe som gjør at prisene går opp.

Hvordan kan en horisontal fusjon eller oppkjøp redusere konkurransen i markedet?

Hvis vi ser bort fra det åpenbare prispresset vi får når en aktør får en dominerende makt i et marked, kan konkurransen i et marked bli begrenset gjennom ethvert horisontalt samarbeid på to måter:

  1. Ikke-koordinerte (ensidige) virkninger
  2. Koordinerte virkninger

Ikke-koordinerte (ensidige) virkninger

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.