ØKOS modellen krever en lærende organisasjon

For å kunne lykkes med i foregående punktene i ØKOS-modellens forutsetninger kreves det ulike former for endringer internt i organisasjonen

Samfunnsansvar som forretningsstrategi

For større globale selskaper er samfunnsansvar en absolutt nødvendighet, mens det er et sentralt strategisk element for middels store og større vestlige selskaper.

Bedriftens samfunnsansvar (CSR)

Et konsept der organisasjonen på frivillig basis integrerer sosiale og miljømessige sider ved sin virksomhet med det ansvaret de har ovenfor samfunnet de er en del av

Samfunnsansvar i et historisk perspektiv

Begrepet samfunnsansvar kom på dagsorden for første gang i 1953 når Howard Bowen lanserte boken ”Social Responsibilities of the Businessman”

Slik blir en tjenestebedrift en miljøvennlig bedrift

Regnskapskontoret Johansen & Olsen er et lokalt regnskapskontor med 15 ansatte, hvorav 10 av dem er regnskapsførere. De siste par årene har de imidlertid følt en voldsom konkurranse

Forutsetninger for å lykkes med et økologisk produkt

Forutsetningen for å lykkes med et økologisk produkt er at man får aksept hos målgruppen at verditilbud er et økologisk bedre alternativ

Hvordan et økologisk produkt kan skape konkurransefortrinn

Effekten vi får ved å besitte og utnytte ressurser eller kompetanseområder som gir virksomheten viktige fordel(er) i konkurransen med andre

10 krav for å oppnå god økologi = god økonomi

10 forutsetninger som må være på plass for at en ØKO-vennlig forretnings- og verdiskapningmodell skal kunne virke

Økologisk merking

Merkeordninger som skal fortelle forbrukerne om dette er et miljøvennlig produkt eller ikke gjennom godkjennelse merket som settes på produktet

Bærekraftig utvikling

Bærekraftig utvikling handler om å ta vare på behovene til mennesker som lever i dag, uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å dekke sine.

ØKO-modellen som et strategisk beslutningsverktøy

ØKO-modellen er ikke bare et verktøy for å velge en ØKO-vennlig forretnings- og verdiskapningmodell. Modellen er også et strategisk beslutningverktøy