Verdiskapning

Den svarte linjen over viser kategoriens underkategorier. Klikk på en av kategorinavnene for å se artiklene i kategorien.

Kunstig intelligens – kilde til innovasjon og konkurransefortrinn

Datamaskiner som har evnen å utføre oppgaver som normalt er avhengig av menneskelig intelligens kalles kunstig intelligens.

Verdiskapningsprosessen

Viser hvordan virksomheten skaper sine kundeverdier ved å integrere de fire øvrige dimensjonene i systemet til systemanalytisk verdiledelse til en verdiskapningprosess

Verdinettverk

Verdinettverk betegner en bedrift som skaper verdi ved å koble klienter og kunder som er, eller ønsker å være, avhengige av hverandre

3D-printing

En skriver som produserer håndfaste, solide objekter gjennom å bygge opp mange lag av plast eller andre materialer i flytende eller pulverform

Slik blir en tjenestebedrift en miljøvennlig bedrift

Regnskapskontoret Johansen & Olsen er et lokalt regnskapskontor med 15 ansatte, hvorav 10 av dem er regnskapsførere. De siste par årene har de imidlertid følt en voldsom konkurranse

Forutsetninger for å lykkes med et økologisk produkt

Forutsetningen for å lykkes med et økologisk produkt er at man får aksept hos målgruppen at verditilbud er et økologisk bedre alternativ

Hvordan et økologisk produkt kan skape konkurransefortrinn

Effekten vi får ved å besitte og utnytte ressurser eller kompetanseområder som gir virksomheten viktige fordel(er) i konkurransen med andre

10 krav for å oppnå god økologi = god økonomi

10 forutsetninger som må være på plass for at en ØKO-vennlig forretnings- og verdiskapningmodell skal kunne virke

Økologisk merking

Merkeordninger som skal fortelle forbrukerne om dette er et miljøvennlig produkt eller ikke gjennom godkjennelse merket som settes på produktet

Økonomi

Økonomi er læren om å utnytte de tilgjengelige ressurser på best mulig måte for å tilfredsstille menneskelige behov.

Økologi – fremtidens konkurransefortrinn

Det overordnede målet til ressursperspektivet å skape en best mulig økonomisk utnyttelse av virksomhetens ressurser, uten at dette går utover naturens økologiske balanse i ØKO-systemet.

Hybrid-verdikjede

En hybrid verdikjede er som det går frem av navnet en verdikjede som kombinerer en tradisjonelle og digitale verdikjeden i en ny verdikjede

Sammenhengen mellom økonomi og økologi

Definisjon av begrepene økonomi og økologi, samtidig som jeg ser på sammenhengen mellom begrepene.

Den hybride-verdikjeden må bygge på ett langsiktige mål og strategi

Nå som du har skaffet deg et bilde av dagens situasjon og hvilke muligheter som finnes, kan du gå videre og treffe dine endelige valg for en ny hybrid-verdikjede.

Verdiverksted

Verdiverksted betegner en bedrift som skaper verdi ved å løse unike problemer for kunder og klienter.

Verdikonfigurasjon

Verdikonfigurasjonen beskriver bedriftens verdiskapning. Verdikonfigurasjonen viser hvordan de viktigste virksomhetsprosessene virker i den hensikt å skape verdi for virksomheten selv og dens kunder.

Bærekraftig utvikling

Bærekraftig utvikling handler om å ta vare på behovene til mennesker som lever i dag, uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å dekke sine.

Verdikjede

Hva er en verdikjede og hvordan gjennomføre en verdikjede analyse for å avdekke virksomhetens arbeidsbetingelser og muliigheter

Digital verdikjede

Digital verdikjede er en digital verdiskapningprosess i motsetning til en tradisjonell verdikjede.

Systemintegrasjon

Systemintegrasjon er et annet nøkkelbegrep innen Systemanalytisk Verdiledelse, og går ut på å integrere flest mulig perspektiv, prosesser og samhørighetsforhold til et enhetlig system.

Hvilke virksomheter passer ØKO-modellen for?

For at samfunnet som helhet skal få en bærekraftig utvikling må vi alle bidra til å gjøre livene våre mer basert på bærekraftig utvikling enn idag.

ØKO-modellen som et strategisk beslutningsverktøy

ØKO-modellen er ikke bare et verktøy for å velge en ØKO-vennlig forretnings- og verdiskapningmodell. Modellen er også et strategisk beslutningverktøy

ØKO-modellens opplæring og belønningssystem

En gjennomgang av hvilken betydning opplæring og belønningssystemet har for operasjonaliseringen av ØKO-modellen.

ØKO-modellen krever en lærende organisasjon

For å kunne lykkes med i foregående punktene i ØKO-modellens forutsetninger kreves det ulike former for endringer internt i organisasjonen

ØKO-modellens arbeidsmodell

For å få en ØKO-vennlig forretnings- og verdiskapningmodell implementert i en eksisterende virksomhet bør følgende prosess følges.

Velg en forretningsmodell som passer den hybride-verdikjeden

Forretningsmodellen forteller hvordan virksomheten skaper kundeverdier. En omlegging til en hybrid-verdikjede vil dermed også kreve endringer i forretningsmodellen

Kjerneprosesser i verdiskapningen

Alle virksomheter er avhengig av minst 5 kjerneprosesser for å skape sine kundeverdier, uavhengig av hvilken verdikonfigurasjon de har.

Avvikanalyser, evaluering og korrigering av verdikjeden

Ingen endringsprosesser vil gå 100% som planlagt. Feil vil bli oppdaget og må korrigeres før det endelige sluttresultatet vil bli som planlagt. Dette krever at det utvikles rutiner for kvalitetssikring av endringsprosessen.

Skriv en ny oppdatert forretningsplan, med delplaner

Forretningsplanens funksjon er å fungere som en overordnet plan for virksomheten. Det er derfor viktig at denne planen er oppdatert med alle de endringene som er gjennomført. Gjøres ikke dette vil det ikke lenger være noen sammenheng mellom liv og lære.

Visualiser din nye informasjonsstruktur

Enhver verdiaktivitet, bindeledd og samhørighetsforhold i en verdikjede styres av "input" fra virksomhetens informasjonsystem og skal gi en eller annen form for "output" tilbake til informasjonsystemet.

Tegn opp og dokumenter din nye hybride-verdikjede

Et diagram som viser den nye hybride-verdikjeden, med verdiaktiviteter og linjer som viser bindeleddeme og samhørighetsforholdene.

Start med å ta en situasjonsanalyse som viser alle mulige verdikonfigurasjoner

Ingen beslutninger blir bedre enn informasjonen den bygger på. Du trenger derfor en god situasjonsanalyse av virksomhetens sterke og svake sider, samt hvilke muligheter og trusler som finnes i markedet,

Bygg den hybride-verdikjeden på systemanalytisk verdiledelse

Systemanalytisk verdiledelse er en ledelseverktøy som er utviklet for å gi ledere ...

Sentrale spørsmål som må besvares før valg av verdikjede kan foretas

Før det er mulig å velge verdikjede for virksomheten er det noen sentrale spørsmål som må besvares først. Disse er først og fremst:

Hvordan redde norske SMB bedrifter gjennom en hybrid verdikjede?

For å hjelpe SMB bedrifter å lage en hybrid verdikjede for å unngå å havne i disharmoni med markedet har jeg skrevet denne artikkel serien

Viktige verdiskapningsprosesser

En gjennomgang av de viktigste del-prosessene i verdiskapningsprosessen som skaper virksomhetens produkter og tjenester.

Operasjonalisere og implementere verdikjeden gjennom endringsledelse

En anbefalt fremgangsmåte for å gjennomføre og implementere den nye verdikjeden i virksomheten.

Resultatmål og styringsystemer for verdiskapningen

Fokus er rettet mot prosessen og ikke enkeltaktivitetene Når vi analyserer, evaluerer og planlegger verdiskapningsprosessen fokuserer vi ikke først og fremst på detaljene, men på...

Prosesskart og målekort i verdiskapningsprosessen

Virksomhetens prosesser bør vises gjennom et prosesskart som viser hva hver prosess går ut på og hvilke samhørighetsforhold som finnes

Nettstedets plass og funksjon i verdikjeden

Avklar så tidlig som mulig i utviklingsprosessen hvilken plass og funksjon i virksomhetens verdikjede nettstedet skal ha..

Verdielementer i den digitale verdikjeden

Hvilke verdielementer inngår i den digitale verdikjeden og må dermed også inngå i en analyse av en virksomhets situasjon?

Verdipyramiden: – Hvem skapes verdiene for?

Verdipyramiden viser hvem virksomhetens verdier skapes for og rangerer interessentene etter deres viktighet.