Du må tillate JavaScript å kjøre på din enhet for å se denne siden.
Gå til Innstillinger for din nettleser og tillat bruk av JavaScript og informasjonskapsler.

Kvalitet – en viktig del av vekstbegrepet

Kvalitet kan som vekst ha en rekke ulike betydninger. De fleste forbinder kvalitet med noe positivt.

Vekstmodeller

Vekst er altså et viktig begrep, men som jeg forklarer på denne siden kan det også være et komplekst begrep.

Vekststrategi

Vekststrategien er en metode og fremgangsmåte som angir hvilken retning og styrke virksomheten skal ta for å nå sine mål og oppnå vekst.

Allianser

En allianse defineres som en sammenkobling av krefter og ressurser (f.eks. selskaper) for en gitt eller udefinert periode, for å oppnå felles mål.

Ekspansjonmatrisen

Når vekstmålet og vekststrategien skal velges vil ekspansjonsmatrisen kunne være et effektivt hjelpemiddel, da den klassifiserer hvilke vekstmuligheter virksomheten har på nåværende og nye markeder med nåværende og nye produkter.

Fusjon og oppkjøp

Fusjon kan defineres som sammenslåing av to eller flere selvstendige juridiske enheter til en felles juridisk eierenhet, mens et oppkjøp er kjøp av en organisasjon fra en annen hvor kjøper beholder kontrollen over selskapet

Spilling og Giske – Vekstparametre, typer og kriterier

Denne modellen ønsker å få frem at vekst er noe som naturlig bør inngå i alle organisasjoner, og som bør være i fokus for lederen/entreprenøren.

Phillip A. Wickham – Vekstperspektiver

Selv om organisasjonen vokser som en helhetlig enhet, vil det være hensiktsmessig å studere vekst som et fenomen med flere ansikter.

Deakins og Freel – 3 vekstmodeller

Deakins og Freel (2006) har laget tre ulike modeller som viser tre ulike tilnærminger til vekstbegrepet.

Lære og vekstnivåer

Læringen og veksten må videre skje på tre nivåer i virksomheten: - organisasjon-, gruppe- og individnivå.

Marked eller lokalisasjon: – To essensielle vekststrategier

Tidligere var beliggenheten det avgjørende suksesskriteriet i alle vekststrategier. I den digitale verden er det ikke beliggenheten, men markedet som teller.
/div>
<