Organisk vekst

Organisk vekst er den vanligste formen for vekst, og vil si at virksomheten oppnår markedsvekst uten at det foretar oppkjøp eller fusjonering med ett annet selskaper.

Vekststrategi

Vekststrategien er en metode og fremgangsmåte som angir hvilken retning og styrke virksomheten skal ta for å nå sine mål og oppnå vekst.

Vekstmål

Vekstmålet angir om virksomheten ønsker å vokse, stabilisere seg eller redusere sin eksponering i et bestemt marked, mens vekststrategien forteller hvordan dette vekstmålet skal nås.

Spilling og Giske – Vekstparametre, typer og kriterier

Denne modellen ønsker å få frem at vekst er noe som naturlig bør inngå i alle organisasjoner, og som bør være i fokus for lederen/entreprenøren.

Phillip A. Wickham – Vekstperspektiver

Selv om organisasjonen vokser som en helhetlig enhet, vil det være hensiktsmessig å studere vekst som et fenomen med flere ansikter.

Deakins og Freel – 3 vekstmodeller

Deakins og Freel (2006) har laget tre ulike modeller som viser tre ulike tilnærminger til vekstbegrepet.

Vekststigen

Vekststigen illustrere vekstmulighetene til en virksomhet i ni steg.

Vekststrategier for et merke

Under finner du en oversikt over de vanligste vekststrategiene for et merke, sammen med en vurdering av hvor stor risiko som vil være forbundet med de ulike strategiene. Vekststrategiene for merker er i prinsippet omtrent de samme som gjelder for virksomheter.

Vekst gjennom innovasjon

Vekst gjennom innovasjon er den tredje vanlige vekststrategien for virksomheter. Innovasjon er ikke noe man kan velge å satse på eller ikke, da alt har en begrenset levetid

Kvalitet – en viktig del av vekstbegrepet

Kvalitet kan som vekst ha en rekke ulike betydninger. De fleste forbinder kvalitet med noe positivt.

Vekstmodeller

Vekst er altså et viktig begrep, men som jeg forklarer på denne siden kan det også være et komplekst begrep.
Close