Differensieringstrategi

Differensiere seg fra konkurrentene på viktige unikhetsdrivere for kunden

Porters generiske konkurrentstrategier

Porter sine 3 generiske strategier for å skape varige konkurransefortrinn for en virksomhet i et marked.

Konkurrentalyse («5 forces»)

En analyse av bedriftens omgivelser på et bransjenivå, og bygger på tesen om at konkurransefortrinn oppnås ved å posisjonere seg overfor de 5 konkurransekreftene på bestemte måter.

Verdiskapning som konkurransefortrinn

å oppnå konkurransefortrinn gjennom å ha en unik verdiskapningsprosess

Salg og distribusjon som konkurransefortrinn

Å blokkere konkurrentene ute fra dominerende salgs- og distribusjonskanaler

Kunnskap som konkurransefortrinn

Skal en virksomhet lykkes med å gjøre kunnskap til et varig konkurransefortrinn må virksomheten ta ibruk og prioritere kunnskapsledelse og bygging av en lærende organisasjon. 

Teknologiske fortrinn som konkurransefortrinn

Teknologiske fortrinn er idag en av de viktigste varige konkurransefortrinnene en bedrift kan ha. For at vi skal kunne snakke om å ha et teknologisk fortrinn må vi besitte:

Ressurs og ressursforvaltning

Ressurs er en kilde til forsyninger som kan anvendes i en prosess til å skape verdier

Miles og Snows generiske forretningsstrategier

Tre generiske forretningsstrategier (Prospector, Defender og Analyser) og en ikke så suksessfull (Reactor) som de fleste virksomheter benytter seg av.

Strategisk ledelse

Et sett beslutninger og handlinger som avgjør virksomhetens langsiktige kurs og resultater. Inkluderer situasjonsanalyse, strategi formulering, strategi implementering og evaluering og kontroll av resultatet.

Business Intelligence (BI)

Et etterretningsystem som samler inn forretningkritisk informasjon som skal gjøre folk i stand til å treffe bedre beslutninger på bakgrunn av data.

Hvordan organisere planleggingen?

Den strategiske planen må den involvere alle ansatte, og du bør fokusere på prosessen og ikke på selve planen.

5 strategiske spørsmål

Strategi handler om et sett med valg som gjøres for at bedriften skal få en unik posisjon og varige konkurransefortrinn.

Strategiske hovedhindringer

For å lykkes med strategisk planlegging må man overvinne 5 hindringer som alltid vil prøve å hindre at strategien blir gjennomført i praksis

Konkurransefortrinn

Effekten man får ved å besitte og utnytte en eller flere ressurser eller en kompetanse som gir virksomheten viktige fordel(er) i konkurransen med andre virksomheter.

Hvorfor strategisk planlegging ?

Halve hemmeligheten til suksess er å gjøre fremgang uten å gjøre kjente feil. Du trenger derfor både kortsiktige og langsiktige planer.

Strategisk planlegging

Å legge langsiktige overordnede planer for hele virksomheten og ikke bare deler av den

SWIMA / VRIO – analyse (ressursanalyse)

En nyttig modell for å analysere ressursene er VRIO-analysen. VRIO er en forkortelse for valuable, rare, imitable and organized.

Mål og målsetninger

Definisjon av begrepene mål og strategi, en angivelse av hvilke måltyper som finnes og en gjennomgang av hvorfor enhver organisasjon trenger mål og en strategi å styre etter.

Mintzberg`s 10 strategi skoler

Mintzberg deler teoriene innen strategisk lederskap inn i ti skoler som tillater pragmatisk anvendelse av bidrag fra alle skolene i praksis

Systemanalytisk Verdiledelse

En helhetlig ledelseteori som ser på virksomheten som et system som konstant jobber for å beholde en likevekttilstand.

Taktikk

Strategi er rettet mot å oppnå overordnede og langsiktige mål, mens en taktikk er mer kortsiktig og rettet mot å oppnå delmål og de handlingsvalgene og handlingsmønstrene vi følger i den hensikt å overvinne en gitt motstander.

Sammenhengen mellom mål – strategi – analyse

Hvilken arbeidsmodell bør vi følge i vår strategiske planlegging= Her går vi igjennom sammenhengen mellom mål og strategi.

Strategikart

Et strategikart er et rammeverk som prøver vise hvilke sammenhenger som finnes mellom de ulike perspektivene i virksomheten

KIKK modellen

Et selskap kan oppnå konkurransefortrinn gjennom ulike kombinasjoner av overlegen kostnadsstruktur, -innovasjon, -kvalitet og -kundeorientering

10 årsaker til at vi tar dårlige beslutninger

For mye informasjon, for lite informasjon, neglisjering av risiko og overdreven optimisme er blant årsakene til at vi tar dårlige avgjørelser.

Forretninggrunnlaget

En angivelse av virksomhetens forretningside, visjon, omdømme og verdigrunnlag
Close