Du må tillate JavaScript å kjøre på din enhet for å se denne siden.
Gå til Innstillinger for din nettleser og tillat bruk av JavaScript og informasjonskapsler.

Integrasjonsfasen

Dette er en av de kritiske fasene for å lykkes med oppkjøp, og er ofte oppgitt som en av hovedgrunnene for mislykkede transaksjoner

Oppgaveintegrasjon

Med oppgaveintegrasjon menes å integrere oppgavene mellom oppkjøper og oppkjøpt enhet for å skape mer verdi fra oppkjøpet.

Sosial og kulturell integrasjon

Sosial integrasjon antas i den sammenhengen å være viktig for at man skal unngå kulturelle sammenstøt

Allokering av posisjoner og funksjoner

I forbindelse med fusjoner og oppkjøp vil det alltid være maktkamp, der partene som slås sammen kjemper for egne interesser

Deltakelse og eierskap i fusjons- og oppkjøpsprosessen

En gjennomgang av viktigheten av deltagelse og eierskap i fusjons- og oppkjøpprosessen for å få et vellykket resultat.

Tillit – nøkkelen til suksess i fusjons- og oppkjøpsprosessen

Stahl og Mendenhall (2005) viser til tillit som en av de viktigste verdiene som ofte blir rystet av et oppkjøp. Tillit er svært sentralt...

Oppkjøpsstrategi

Oppkjøpsstrategi innebærer handlinger for å gjøre organisasjonen robust i forhold til sine omgivelser, og å sørge for at bedriften ”overlever” i et konkurransepreget marked.

Kritiske suksessfaktorer for oppkjøp

De viktigste suksesskriteriene er å velge en god oppkjøpsstrategi og – filosofi som bygger på en gjennomtenkt grunn for hvorfor fusjonen eller oppkjøpet gjøres.

Ledelse av fusjons- og oppkjøpsprosessen

I forhold til kompetanseutfordringer ved fusjons- og oppkjøpsprosesser er det flere elementer som det er viktig å være klar hvis du er leder

Synergieffekter ved fusjoner og oppkjøp

Med synergieffekter menes at virksomheten oppnår effekter etter sammenslåingen som blir større sammen enn hver for seg.

Kompetanseoverføring og utnyttelse av intellektuell kapital

Det å skaffe seg tilgang på de ressursene en bedriften mangler, er en utfordring. Oppkjøp kan være en mulig løsning på denne utfordringen.

Strategisk klaff – en forutsetning for en vellykket fusjon eller oppkjøp

Strategisk klaff vil si: I hvor godt bedriftenes strategier og ressursbeholdninger passer sammen.

Fusjon og oppkjøpsmotiv

Motivene for oppkjøp er mange, men det er også slik at motivene selvsagt avhenger av situasjonen selskapet befinner seg i.

Faser i fusjonsprosesser

En gjennomgang av fasene i fusjonsprosessen slik at du skjønner prosessen fra A til Å.

Fusjon og oppkjøp

Fusjon kan defineres som sammenslåing av to eller flere selvstendige juridiske enheter til en felles juridisk eierenhet, mens et oppkjøp er kjøp av en organisasjon fra en annen hvor kjøper beholder kontrollen over selskapet
/div>
<