Hjem Forretningsutvikling Forretningsmodeller

Forretningsmodeller

Den svarte linjen over viser kategoriens underkategorier. Klikk på en av kategorinavnene for å se artiklene i kategorien.

Slik blir en tjenestebedrift en miljøvennlig bedrift

Regnskapskontoret Johansen & Olsen er et lokalt regnskapskontor med 15 ansatte, hvorav 10 av dem er regnskapsførere. De siste par årene har de imidlertid følt en voldsom konkurranse

Forutsetninger for å lykkes med et økologisk produkt

Forutsetningen for å lykkes med et økologisk produkt er at man får aksept hos målgruppen at verditilbud er et økologisk bedre alternativ

Hvordan et økologisk produkt kan skape konkurransefortrinn

Effekten vi får ved å besitte og utnytte ressurser eller kompetanseområder som gir virksomheten viktige fordel(er) i konkurransen med andre

10 krav for å oppnå god økologi = god økonomi

10 forutsetninger som må være på plass for at en ØKO-vennlig forretnings- og verdiskapningmodell skal kunne virke

Økologisk merking

Merkeordninger som skal fortelle forbrukerne om dette er et miljøvennlig produkt eller ikke gjennom godkjennelse merket som settes på produktet

Økonomi

Økonomi er læren om å utnytte de tilgjengelige ressurser på best mulig måte for å tilfredsstille menneskelige behov.

Økologi

Læren om samspillet i naturen og hvordan ulike arter forholder seg til hverandre og miljøet de lever i.

Økologi – fremtidens konkurransefortrinn

Det overordnede målet til ressursperspektivet å skape en best mulig økonomisk utnyttelse av virksomhetens ressurser, uten at dette går utover naturens økologiske balanse i ØKO-systemet.

Kjerneanalyse og strategiske retninger

Kjerneanalyse er et analyseverktøy som er mye brukt for å analysere virksomhetens strategiske kjerne for å forstå de elementene som gir virksomheten konkurransefortrinn

Sammenhengen mellom økonomi og økologi

Definisjon av begrepene økonomi og økologi, samtidig som jeg ser på sammenhengen mellom begrepene.

Bærekraftig utvikling

Bærekraftig utvikling handler om å ta vare på behovene til mennesker som lever i dag, uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å dekke sine.

Hvilke virksomheter passer ØKO-modellen for?

For at samfunnet som helhet skal få en bærekraftig utvikling må vi alle bidra til å gjøre livene våre mer basert på bærekraftig utvikling enn idag.

ØKO-modellen som et strategisk beslutningsverktøy

ØKO-modellen er ikke bare et verktøy for å velge en ØKO-vennlig forretnings- og verdiskapningmodell. Modellen er også et strategisk beslutningverktøy

ØKO-modellen (ECO-modell)

ØKO-modellen, også kalt ECO-modellen, er en forretningmodell og verdiskapningmodell utviklet av Kjetil Sander.

ØKO-modellens opplæring og belønningssystem

En gjennomgang av hvilken betydning opplæring og belønningssystemet har for operasjonaliseringen av ØKO-modellen.

ØKO-modellen krever en lærende organisasjon

For å kunne lykkes med i foregående punktene i ØKO-modellens forutsetninger kreves det ulike former for endringer internt i organisasjonen

ØKO-modellens arbeidsmodell

For å få en ØKO-vennlig forretnings- og verdiskapningmodell implementert i en eksisterende virksomhet bør følgende prosess følges.

Innteksoptimalisering

Optimalisering av virksomhetens inntekter gjennom strategisk stimulering av etterspørselen etter virksomhetens verditilbud

Business Model Canvas

Business Model Canvas er et rammeverk og verktøy for å dekomponere og forstå forretningsmodeller utviklet av Osterwalder & Pigneur

Leiemodell som inntektsmodell

Leiemodeller er en fellesbetegnelse for alle inntektsmodeller hvor kunden ikke kjøper, men leier eiendomsretten til et produkt fra virksomheten.

Kjøpemodeller som inntektsmodell

Kjøpemodeller er en fellesbetegnelse for alle inntektsmodeller hvor kunden kjøper eiendomsretten til et produkt gjennom transaksjonen de inngår med virksomheten.

Inntektsmodell

En inntektsmodell forklarer hvordan virksomheten tjener penger! Nærmere bestemt skal inntektsmodellen fortelle ....

Kunderelasjoner

Å bygge best mulig kunderelasjoner, helst varige relasjoner, er viktig enten vi snakker om forretningsutvikling, markedsføring eller valg av forretningsmodell.

Forretningmodellens skalerbarhet

Skalerbarhet referer til muligheten for å skape økonomisk vekst i virksomheten ved at grensekostnaden per ekstra kunde eller enhet blir redusert.

Mulige forretningsmodeller

Det finnes mange ulike teorier om hva en forretningsmodell er og hva den inneholder. I denne artikkelen ser jeg kort på de vanligste forretningsmodell teoriene som finnes.

Forretningsmodellens grunnelementer

Selv om vi ennå ikke er blitt enige om en felles definisjon av begrepet forretningsmodell, synes alle å være enige om at det finnes tre karakteristikker alle forretningsmodeller må ha.

Verditilbud

Verditilbudet er alle forhold som kunden legger vekt på før-, under- og etter kjøp av et produkt eller tjeneste.

Freemium som forretningsmodell

Freemium er en forretningmodell som går ut på å gi kunder en gratis «prøve» av virksomhetens teknologi – ofte med begrenset funksjonalitet, kapasitet eller reklame.

Affiliates som forretningsmodell

Forretningsmodellen affiliates har to forskjellige aspekter, avhengig av om du selv er annonsør eller affiliate.

Selvbetjeningnettsted som forretningsmodell

Med en selvbetjeningnettsted tjener du penger fordi bruker avlaster organisasjonen med å gjøre noe av arbeidet selv via nettstedet.

Nettbutikk som forretningsmodell

Forretningsmodellen nettbutikk er en relativt enkel og direkte modell. Men konkurransesituasjonen på nettet gjør at det er bestemte ting å tenke på for å lykkes.