Effekter av horisontale fusjoner og oppkjøp

Horisontale foretakssammenslutninger oppstår som nevnt mellom virksomheter på samme ledd i distribusjonskjeden, og av denne grunn vil det typisk kunne være en sammenslutning mellom konkurrenter.

Oppgjørsform ved selskapsovertakelser

Ved virksomhetsovertakelser finnes det hovedsakelig tre typer oppgjør; kontantoppgjør, aksjeoppgjør eller en kombinasjon av disse

Ekspansjonmatrisen

Når vekstmålet og vekststrategien skal velges vil ekspansjonsmatrisen kunne være et effektivt hjelpemiddel, da den klassifiserer hvilke vekstmuligheter virksomheten har på nåværende og nye markeder med nåværende og nye produkter.

Negative konsekvenser ved oppkjøp og fusjoner

Blant forskere er oppfatningen at oppkjøp og fusjon i større grad har positive effekter, og mange mener at det er en logisk konsekvens av konkurranse i et fritt marked. Samtidig er det langt fra alle virksomhetsovertakelser som er økonomisk lønnsomme, og mye kan tyde på at noen aktører er irrasjonelle når beslutninger om overtakelser skal tas.

Hvordan prise en oppkjøp/fusjonkandidat korrekt?

Selv om verdiskapningen ved oppkjøp og fusjoner skjer gjennom realisering av synergier, er det viktig at man ikke bare fokuserer på hvilke synergier som det er mulig å realisere når man skal vurdere en oppkjøpskandidat eller fusjonspartner.

Hva kjennetegner en god fusjons- og oppkjøpskandidat?

Kandidater for oppkjøp, marked som venter på konsollidering har følgende kjennetegn:

Integrasjonsfasen

Dette er en av de kritiske fasene for å lykkes med oppkjøp, og er ofte oppgitt som en av hovedgrunnene for mislykkede transaksjoner

Oppgaveintegrasjon

Med oppgaveintegrasjon menes å integrere oppgavene mellom oppkjøper og oppkjøpt enhet for å skape mer verdi fra oppkjøpet.

Sosial og kulturell integrasjon

Sosial integrasjon antas i den sammenhengen å være viktig for at man skal unngå kulturelle sammenstøt

Allokering av posisjoner og funksjoner

I forbindelse med fusjoner og oppkjøp vil det alltid være maktkamp, der partene som slås sammen kjemper for egne interesser

Deltakelse og eierskap i fusjons- og oppkjøpsprosessen

En gjennomgang av viktigheten av deltagelse og eierskap i fusjons- og oppkjøpprosessen for å få et vellykket resultat.

Tillit – nøkkelen til suksess i fusjons- og oppkjøpsprosessen

Stahl og Mendenhall (2005) viser til tillit som en av de viktigste verdiene som ofte blir rystet av et oppkjøp. Tillit er svært sentralt...

Oppkjøpsstrategi

Oppkjøpsstrategi innebærer handlinger for å gjøre organisasjonen robust i forhold til sine omgivelser, og å sørge for at bedriften ”overlever” i et konkurransepreget marked.

Kritiske suksessfaktorer for oppkjøp

De viktigste suksesskriteriene er å velge en god oppkjøpsstrategi og – filosofi som bygger på en gjennomtenkt grunn for hvorfor fusjonen eller oppkjøpet gjøres.

Ledelse av fusjons- og oppkjøpsprosessen

I forhold til kompetanseutfordringer ved fusjons- og oppkjøpsprosesser er det flere elementer som det er viktig å være klar hvis du er leder

Synergieffekter ved fusjoner og oppkjøp

Med synergieffekter menes at virksomheten oppnår effekter etter sammenslåingen som blir større sammen enn hver for seg.

Kompetanseoverføring og utnyttelse av intellektuell kapital

Det å skaffe seg tilgang på de ressursene en bedriften mangler, er en utfordring. Oppkjøp kan være en mulig løsning på denne utfordringen.

Strategisk klaff – en forutsetning for en vellykket fusjon eller oppkjøp

Strategisk klaff vil si: I hvor godt bedriftenes strategier og ressursbeholdninger passer sammen.

Fusjon og oppkjøpsmotiv

Motivene for oppkjøp er mange, men det er også slik at motivene selvsagt avhenger av situasjonen selskapet befinner seg i.

Faser i fusjonsprosesser

En gjennomgang av fasene i fusjonsprosessen slik at du skjønner prosessen fra A til Å.

Fusjon og oppkjøp

Fusjon kan defineres som sammenslåing av to eller flere selvstendige juridiske enheter til en felles juridisk eierenhet, mens et oppkjøp er kjøp av en organisasjon fra en annen hvor kjøper beholder kontrollen over selskapet

Spilling og Giske – Vekstparametre, typer og kriterier

Denne modellen ønsker å få frem at vekst er noe som naturlig bør inngå i alle organisasjoner, og som bør være i fokus for lederen/entreprenøren.

Phillip A. Wickham – Vekstperspektiver

Selv om organisasjonen vokser som en helhetlig enhet, vil det være hensiktsmessig å studere vekst som et fenomen med flere ansikter.

Deakins og Freel – 3 vekstmodeller

Deakins og Freel (2006) har laget tre ulike modeller som viser tre ulike tilnærminger til vekstbegrepet.

”Aksjeflipping”

Med ”aksjeflipping” menes situasjonen der investorer som har blitt allokert aksjer i noteringsprosessen, umiddelbart selger disse så fort selskapet er blitt notert i markedet.

Kursstabilisering

Kursstabilisering er når tilrettelegger kjøper aksjer på nærmere angitte vilkår i en periode i etterkant av en børsnotering eller emisjon dersom kursen på aksjene synker i denne perioden for å opprettholde aksjekursen.

Empiriske emisjonstudier

En gjennomgang av hvilke resultater empiriske studier av bruk av emisjoner har gitt oss.

Emisjonsteorier

For å forstå mekanismene og dynamikken på emisjonsmarkedet er det opp gjennom årene kommet ulike teorier og hypoteser som prøver å forklare emisjonsmarkedet.

Informasjonsasymmetri og emisjonsannonseringer

Verdinedgangen som følge av annonseringen utgjør ofte en betydelig andel av den totale innhentede kapitalen, og i enkelte tilfeller er nedgangen større enn selve innhentingen

Emisjon

Enhver investor vil fort få spm om å delta i en emisjon. For å kunne ta stilling til dette spørsmålet og for å kunne treffe en lønnsom beslutning gjelder det å være våken.

Styring og kontroll av markedsplanen

For å avdekke forbedringsområdene og velge de riktige virkemidlene må alle ledd av strategien og planen kvalitetssikres kontinuerlig gjennom avviksanslyser.

Strategiske retninger for den strategiske kjernen

En gjennomgang av hvilke strategiske retninger den strategiske kjernen kan velge i følge Porter.

Konkurransefortrinn

Effekten man får ved å besitte og utnytte en eller flere ressurser eller en kompetanse som gir virksomheten viktige fordel(er) i konkurransen med andre virksomheter.

Forretningsplanens del-planer

Skal forretningsplanen lykkes kreves det at vi utvikler 6 del-planer som tar for seg hvert av perspektivene i virksomhetens system.

Corporate Governance (selskapsledelse)

En gjennomgang av Corporate Governance modellen som bør benyttes når forretningsplanen skal skrives.

Forretningsmodell

Mens en forretningside forklarer HVA virksomheten gjør, beskriver en forretningsmodell kort HVORDAN virksomheten: dekker behov og skaper, leverer, og fanger opp verdier.

Forretningsmål

Mens forretningsideen, visjonen og misjonen er kvalitative mål virksomheten skal jobbe langsiktig mot, angir forretningsmålet hvilke kvantitative mål som skal nås innen utgangen av planperioden.

Strategikart

Et strategikart er et rammeverk som prøver vise hvilke sammenhenger som finnes mellom de ulike perspektivene i virksomheten

Kjerneanalyse

Kjerneanalysen er et redskap for å forstå elementene i konkurransefortrinn, og viser hvilke nye integrasjonsmuligheter som kan være aktuelle i forhold til bedriftens strategiske kjerne.

Situasjonsanalyse

Situasjonsanalysens formål er å gi et bilde av virksomhetens strategiske situasjon og hvilke strategiske muligheter og trusler som finnes i markedssystemet, den strategiske kjernen og systemet

SMART og HD Cord krav til et mål

Hva kjennetegner gode mål og hvordan bør de utformes? I denne artikkelen ser vj nærmere på akkurat dette spørsmålet.

Verditilbud

Verditilbudet er alle forhold som kunden legger vekt på før-, under- og etter kjøp av et produkt eller tjeneste.

Verdiskapningprinsipp

4 mulige prinsipper: profittmaksimering, omsetningmaksimering, kostnadoptimalisering og non-profit prinsippet. Hva er forskjellen?

Vekststigen

Vekststigen illustrere vekstmulighetene til en virksomhet i ni steg.

Strategiske vekststrategier

En strategisk vekststrategi er en langsiktig plan for hvordan virksomheten skal oppnå en jevn vekst for virksomheten totalt sett

Vekststrategier for et merke

Under finner du en oversikt over de vanligste vekststrategiene for et merke, sammen med en vurdering av hvor stor risiko som vil være forbundet med de ulike strategiene. Vekststrategiene for merker er i prinsippet omtrent de samme som gjelder for virksomheter.

Strategisk planlegging

Å legge langsiktige overordnede planer for hele virksomheten og ikke bare deler av den

Strategi

Strategi er en angivelse av de tiltakene og den ressursfordelingen som er nødvendig for å nå et mål. I denne artikkelen går vi igjennom begrepet

Vekst gjennom innovasjon

Vekst gjennom innovasjon er den tredje vanlige vekststrategien for virksomheter. Innovasjon er ikke noe man kan velge å satse på eller ikke, da alt har en begrenset levetid

Lære og vekstnivåer

Læringen og veksten må videre skje på tre nivåer i virksomheten: - organisasjon-, gruppe- og individnivå.

Vekst og vekstledelse

Vekst betyr "økning" av noe og det som "gror", og er sammen med "læring" et nøkkelbegrep i læring- og vekstperspektivet som angir hvordan virksomheten skal lære av sine handlinger og bruke denne lærdommen til å oppnå vekst innenfor systemets fire grunnperspektiver

Kvalitet – en viktig del av vekstbegrepet

Kvalitet kan som vekst ha en rekke ulike betydninger. De fleste forbinder kvalitet med noe positivt.

Vekstmodeller

Vekst er altså et viktig begrep, men som jeg forklarer på denne siden kan det også være et komplekst begrep.

10 årsaker til at vi tar dårlige beslutninger

For mye informasjon, for lite informasjon, neglisjering av risiko og overdreven optimisme er blant årsakene til at vi tar dårlige avgjørelser.

Porters generiske konkurrentstrategier

Porter sine 3 generiske strategier for å skape varige konkurransefortrinn for en virksomhet i et marked.

Miles og Snows generiske forretningsstrategier

Tre generiske forretningsstrategier (Prospector, Defender og Analyser) og en ikke så suksessfull (Reactor) som de fleste virksomheter benytter seg av.

Lansering strategi

Dreier forretningsplanen seg om forretningsstrategien til et nytt forretningskonsept eller en ny virksomhet, kreves det samtidig at forretningsstrategien angir en lansering strategi som forteller hvordan konseptet/virksomheten skal lanseres i markedet.

Forretningstrategi

En strategi som trekker opp kursen og angir hovedaktivitetene som skal benyttes for å nå forretningsmålet. Kartet som viser veien til målet.

Forretningsplan

Forretningsplanen er et overordnet rammeverk for forretningsvirksomhetens fremtidige kurs og strategi. Den angir hvilke langsiktige og kortsiktige mål virksomheten skal nå, samt hvordan disse målene skal nås.

Nettbasert forretningsmodeller

Digitale produkter har egenskaper som skiller dem fra tradisjonelle produkter, Vi går her igjennom de mest fremtredende skillene.

Business Model Canvas

Business Model Canvas er et rammeverk og verktøy for å dekomponere og forstå forretningsmodeller utviklet av Osterwalder & Pigneur

Innholdsbasert salg som forretningsmodell

Innholdsbasert salg er forretningsmodellen der man produserer innhold med det for øye å ende opp med å selge noe – men ikke selve innholdet.

Affiliates som forretningsmodell

Forretningsmodellen affiliates har to forskjellige aspekter, avhengig av om du selv er annonsør eller affiliate.

Selge innhold som forretningsmodell

Forretningsmodellen som går ut på å ta betalt for innhold er ikke ny på nettet. Gjort riktig kan den dessuten fungere svært godt, og lønnsomhetspotensialet er høyt.

Underholdningsnettsted som forretningsmodell

Denne forretningsmodellen omfatter nettbaserte underholdningstjenester som brukeren selv betaler for å benytte.

Nettavis som forretningsmodell

Forretningsmodellen nettavis omfatter nettsteder som tjener penger på å selge annonseeksponeringer på egne sider.

Selvbetjeningnettsted som forretningsmodell

Med en selvbetjeningnettsted tjener du penger fordi bruker avlaster organisasjonen med å gjøre noe av arbeidet selv via nettstedet.

Markedsføringnettsted som forretningsmodell

Du bruker nettstedet som en markedsføringskanal der du promoterer dine varer og/eller tjenester. Nettstedet får brukere til å kontakte selskapet.

Nettbutikk som forretningsmodell

Forretningsmodellen nettbutikk er en relativt enkel og direkte modell. Men konkurransesituasjonen på nettet gjør at det er bestemte ting å tenke på for å lykkes.

Forretningsmodeller for et kommersielt nettsted

8 mulige forretningsmodeller et kommersielt nettsted kan velge for å tjene penger på nettstedet.

Resultatmål og styringsystemer for verdiskapningen

Fokus er rettet mot prosessen og ikke enkeltaktivitetene Når vi analyserer, evaluerer og planlegger verdiskapningsprosessen fokuserer vi ikke først og fremst på detaljene, men på...

Prosesskart og målekort i verdiskapningprosessen

Virksomhetens prosesser bør vises gjennom et prosesskart som viser hva hver prosess går ut på og hvilke samhørighetsforhold som finnes

Nettstedets plass og funksjon i verdikjeden

Avklar så tidlig som mulig i utviklingsprosessen hvilken plass og funksjon i virksomhetens verdikjede nettstedet skal ha..

Verdiskapningsprosessen

Viser hvordan virksomheten skaper sine kundeverdier ved å integrere de fire øvrige dimensjonene i systemet til systemanalytisk verdiledelse til en verdiskapningprosess

Avvikanalyser, evaluering og korrigering av verdikjeden

Ingen endringsprosesser vil gå 100% som planlagt. Feil vil bli oppdaget og må korrigeres før det endelige sluttresultatet vil bli som planlagt. Dette krever at det utvikles rutiner for kvalitetssikring av endringsprosessen.