Hybrid-verdikjede

En hybrid verdikjede er som det går frem av navnet en verdikjede som kombinerer en tradisjonelle og digitale verdikjeden i en ny verdikjede

Hvordan redde norske SMB bedrifter gjennom en hybrid verdikjede?

For å hjelpe SMB bedrifter å lage en hybrid verdikjede for å unngå å havne i disharmoni med markedet har jeg skrevet denne artikkel serien

Verdiskapningsprosessen

Viser hvordan virksomheten skaper sine kundeverdier ved å integrere de fire øvrige dimensjonene i systemet til systemanalytisk verdiledelse til en verdiskapningprosess

Avvikanalyser, evaluering og korrigering av verdikjeden

Ingen endringsprosesser vil gå 100% som planlagt. Feil vil bli oppdaget og må korrigeres før det endelige sluttresultatet vil bli som planlagt. Dette krever at det utvikles rutiner for kvalitetssikring av endringsprosessen.

Tegn opp og dokumenter din nye hybride-verdikjede

Et diagram som viser den nye hybride-verdikjeden, med verdiaktiviteter og linjer som viser bindeleddeme og samhørighetsforholdene.

Visualiser din nye informasjonsstruktur

Enhver verdiaktivitet, bindeledd og samhørighetsforhold i en verdikjede styres av "input" fra virksomhetens informasjonsystem og skal gi en eller annen form for "output" tilbake til informasjonsystemet.

Skriv en ny oppdatert forretningsplan, med delplaner

Forretningsplanens funksjon er å fungere som en overordnet plan for virksomheten. Det er derfor viktig at denne planen er oppdatert med alle de endringene som er gjennomført. Gjøres ikke dette vil det ikke lenger være noen sammenheng mellom liv og lære.

3D-printing

En skriver som produserer håndfaste, solide objekter gjennom å bygge opp mange lag av plast eller andre materialer i flytende eller pulverform

Digital plattform

De digitale plattformer er ikke en teknologi, men en forretningsmodell som er godt egnet som et økosystem. De kan ses på som et digital kjøpesenter

Konkurrentanalyse («5 forces»)

En analyse av bedriftens omgivelser på et bransjenivå, og bygger på tesen om at konkurransefortrinn oppnås ved å posisjonere seg overfor de 5 konkurransekreftene på bestemte måter.

Integrasjonsfasen i en fusjons- eller oppkjøpsprosess

Dette er en av de kritiske fasene for å lykkes med oppkjøp, og er ofte oppgitt som en av hovedgrunnene for mislykkede transaksjoner

M&A prosessen : Fasene i en fusjonsprosess (oppkjøpsprosess)

En gjennomgang av fasene i fusjonsprosessen slik at du skjønner prosessen fra A til Å.

Konkurranselovgivning og konkurransepolitikk

For å sørge for at virksomhetens atferd er mest mulig samfunnsøkonomisk lønnsom har vi i den vestlige verden en konkurranselovgivning. Konkurranselovgivningens oppgave er å regulere...

Vertikal fusjon og oppkjøp

En vertikal fusjon eller oppkjøp er når et selskap slår seg sammen med eller kjøper opp et annet selskap oppstrøms eller nedstrøms.

M&A : Hvorfor mislykkes mange oppkjøp og fusjoner?

Til tross for at et oppkjøp eller en fusjon kan gi økt vekst, høyere markedsandel, lavere kostnader og økt lønnsomhet mislykkes majoriteten av alle M&A prosesser i integrasjonsfasen eller før den kommer så langt. 

Horisontal fusjon og oppkjøp

Horisontale foretakssammenslutninger oppstår som nevnt mellom virksomheter på samme ledd i distribusjonskjeden, og av denne grunn vil det typisk kunne være en sammenslutning mellom konkurrenter.

Fusjon og oppkjøpsmotiv

Motivene for oppkjøp er mange, men det er også slik at motivene selvsagt avhenger av situasjonen selskapet befinner seg i.

Forsvarsmetoder mot oppkjøp og fusjon

Å gå i forsvar er en vanlig reaksjon Ikke sjelden møtes et forsøk på oppkjøp eller fusjon med enorm motstand fra ledelsen eller andre interessenter...

Første kontakt med oppkjøpskandidat eller fusjonspartner

Dersom en har funnet en eller flere kvalifiserte kandidater kan en starte planleggingen av neste underfase, første kontakt.

Due Diligence

Undersøkelse av omstendigheter vedrørende et selskap for å verifisere at de forutsetningene en transaksjon bygger på er tilstede, for å avdekke risikoforhold og for å kontrollere at transaksjonen lar seg gjennomføre

Oppkjøpsstrategi

En oppkjøpsstrategi er en strategi, eller plan om du vil, som angir hvilke selskaper som er potensielle oppkjøps- og fusjonskandidater.

Holistisk systemledelse

En helhetlig ledelseteori som ser på virksomheten som et system som konstant jobber for å beholde en likevekttilstand.

Operasjonalisere og implementere verdikjeden gjennom endringsledelse

En anbefalt fremgangsmåte for å gjennomføre og implementere den nye verdikjeden i virksomheten.

Fusjon og oppkjøp

Fusjon kan defineres som sammenslåing av to eller flere selvstendige juridiske enheter til en felles juridisk eierenhet, mens et oppkjøp er kjøp av en organisasjon fra en annen hvor kjøper beholder kontrollen over selskapet

Systemintegrasjon

Systemintegrasjon er et annet nøkkelbegrep innen Systemanalytisk Verdiledelse, og går ut på å integrere flest mulig perspektiv, prosesser og samhørighetsforhold til et enhetlig system.

Business Intelligence (BI)

Et etterretningsystem som samler inn forretningkritisk informasjon som skal gjøre folk i stand til å treffe bedre beslutninger på bakgrunn av data.

Ressurs og ressursforvaltning

Ressurs er en kilde til forsyninger som kan anvendes i en prosess til å skape verdier

Den konseptuelle foretaksmodellen

Modellen består av fire delsystemene: koalisjonssystemet, transformasjonssystemet, atferdssystemet, ledelsessystemet, og seks prosesser.

Aksjeselskap (AS) | Fordeler – Krav – Organisering – Registrering

Et aksjeselskap er et selskap hvor ingen av deltakerne, det vil si eierne, har personlig ansvar for selskapets forpliktelser.

Outsourcing (Tjenesteutsetting / Utkontraktering)

Sourcing er et viktig strategispørsmål i enhver forretningsstrategi, og går ut på om virksomheten skal utføre arbeidet selv eller sette bort arbeid knyttet produksjon, ledelser og/eller levering av varer og tjenester.

Valg av selskapsform

Hvilken selskapsform bør du velge? I denne artikkelen ser vi nærmere på dette spørsmålet.

Hvilke virksomheter passer ØKOS modellen for?

For at samfunnet som helhet skal få en bærekraftig utvikling må vi alle bidra til å gjøre livene våre mer basert på bærekraftig utvikling enn idag.

Økologi – fremtidens konkurransefortrinn?

Det overordnede målet til ressursperspektivet å skape en best mulig økonomisk utnyttelse av virksomhetens ressurser, uten at dette går utover naturens økologiske balanse i ØKO-systemet.

Sammenhengen mellom økonomi og økologi

Definisjon av begrepene økonomi og økologi, samtidig som jeg ser på sammenhengen mellom begrepene.

Økonomi

Økonomi er læren om å utnytte de tilgjengelige ressurser på best mulig måte for å tilfredsstille menneskelige behov.

ØKOS modellens arbeidsmodell

For å få en ØKOS-vennlig forretnings- og verdiskapningmodell implementert i en eksisterende virksomhet bør følgende prosess følges.

ØKOS modellen (3E model) for bærekraftig utvikling

ØKOS modellen, eller 3E-modellen på engelsk, er en forretningsstrategi, forretningmodell og verdiskapningmodell for bærekraftig utvikling.

Grønn og grå vekst

Grønn vekst er økonomisk vekst som IKKE medfører økte klima- og miljøbelastninger. Begrepet kan også defineres som økonomisk vekst som ...

ØKOS modellens opplæring og belønningssystem

En gjennomgang av hvilken betydning opplæring og belønningssystemet har for operasjonaliseringen av ØKOS-modellen.

ØKOS modellen krever en lærende organisasjon

For å kunne lykkes med i foregående punktene i ØKOS-modellens forutsetninger kreves det ulike former for endringer internt i organisasjonen

Strategisk klaff – en forutsetning for en vellykket fusjon eller oppkjøp

Strategisk klaff vil si: I hvor godt bedriftenes strategier og ressursbeholdninger passer sammen.

Ledelse av fusjons- og oppkjøpsprosessen

I forhold til kompetanseutfordringer ved fusjons- og oppkjøpsprosesser er det flere elementer som det er viktig å være klar hvis du er leder

Oppgjørsform ved selskapsovertakelser

Ved virksomhetsovertakelser finnes det hovedsakelig tre typer oppgjør; kontantoppgjør, aksjeoppgjør eller en kombinasjon av disse

Kjerneprosesser i verdiskapningen

Alle virksomheter er avhengig av minst 5 kjerneprosesser for å skape sine kundeverdier, uavhengig av hvilken verdikonfigurasjon de har.

Vekststrategier for et merke

Under finner du en oversikt over de vanligste vekststrategiene for et merke, sammen med en vurdering av hvor stor risiko som vil være forbundet med de ulike strategiene. Vekststrategiene for merker er i prinsippet omtrent de samme som gjelder for virksomheter.

Vekststigen

Vekststigen illustrere vekstmulighetene til en virksomhet i ni steg.

10 årsaker til at vi tar dårlige beslutninger

For mye informasjon, for lite informasjon, neglisjering av risiko og overdreven optimisme er blant årsakene til at vi tar dårlige avgjørelser.

Kvalitet – en viktig del av vekstbegrepet

Kvalitet kan som vekst ha en rekke ulike betydninger. De fleste forbinder kvalitet med noe positivt.

Vekst gjennom innovasjon

Vekst gjennom innovasjon er den tredje vanlige vekststrategien for virksomheter. Innovasjon er ikke noe man kan velge å satse på eller ikke, da alt har en begrenset levetid

Juridisk due diligence

En juridisk due diligence er en systematisk gjennomgang av en de juridiske forholdene til en virksomhet. En analyse som skal gi en oversikt over og forståelse av den juridiske situasjonen i virksomheten man ønsker å kjøpe.

Teknisk due diligence

En teknisk due diligence er sjelden en egen due diligence. Som regel inngår den som en del av en større due diligence, for eksempel i forbindelse med finansielle due diligence, når avtalen også inkluderer eiendom eller andre anleggsmidler.

Finansiell due diligence

Den vanligste formen for due diligence er en finansiell due diligence som går ut på å vurdere investeringsobjektets finansielle-, økonomiske- og skattemessige risiko for en lånegiver, investor, fusjonspartner eller oppkjøpskandidat.

Markedets livssyklus

Alle produkter og da også deres bransjer og markeder har livssyklus som kan deles inn i relativt like faser

Kunstig intelligens – en kilde til innovasjon, vekst og økt lønnsomhet

Datamaskiner som har evnen å utføre kognitive oppgaver og lære av sine handlinger er en kilde til innovasjon, vekst og økt lønnsomhet.

Digital verdikjede

Digital verdikjede er en digital verdiskapningprosess i motsetning til en tradisjonell verdikjede.

Samfunnsansvar som forretningsstrategi

For større globale selskaper er samfunnsansvar en absolutt nødvendighet, mens det er et sentralt strategisk element for middels store og større vestlige selskaper.

Bedriftens samfunnsansvar (CSR)

Et konsept der organisasjonen på frivillig basis integrerer sosiale og miljømessige sider ved sin virksomhet med det ansvaret de har ovenfor samfunnet de er en del av

Samfunnsansvar i et historisk perspektiv

Begrepet samfunnsansvar kom på dagsorden for første gang i 1953 når Howard Bowen lanserte boken ”Social Responsibilities of the Businessman”

Generasjonsskifte

Alle familiebedrifter kommer til et tidspunkt hvor eieren ikke kan eller vil drive videre av ulike årsaker, og det blir derfor aktuelt å gjennomføre et generasjonsskifte.

Forretningside

Forretningsideen angir hvorfor bedriften ble startet og beskriver hva som gjør den så unik at det er verdt å jobbe i den, samtidig som den angir hvorfor kundene skal velge akkurat denne bedriften som leverandør.

Vekst og vekstledelse

Vekst betyr "økning" av noe og det som "gror", og er sammen med "læring" et nøkkelbegrep i læring- og vekstperspektivet som angir hvordan virksomheten skal lære av sine handlinger og bruke denne lærdommen til å oppnå vekst innenfor systemets fire grunnperspektiver

Planleggingmodell for forretningsplanen

Det finnes ingen standard oppskrift på hva en forretningsplan skal inneholde eller bygges opp, da dette er situasjonsbestemt, og vil derfor variere fra virksomhet til virksomhet.

Vekstfaktorer: – Hva avgjør bedriftens vekst?

En gjennomgang av hvilke faktorer som fremmer og hemmer vekst i en bedrift.

Strategisk kjerne

Den strategiske kjernen tar for seg hvilke mål og strategier virksomheten skal nå og følge i en planperiode

Forretningsstrategi: Strategisk retning basert på kjerneanalyse

Kjerneanalyse er et analyseverktøy som er mye brukt for å analysere virksomhetens strategiske kjerne for å forstå de elementene som gir virksomheten konkurransefortrinn

Maskinlæring

Refererer til datamaskinens evne til å lære uten å følge spesifikke, forhåndsprogrammerte instruksjoner

Systematisk målformulering

For å systematisere de operative delmålene benytter vi oss av følgende uttrykk/mål: - Resultattype, Resultatkrav, Arbeidsmål og Handlingsplan

HD Cord mål – 6 generelle krav til et mål

En mål-modell som utfyller SMART mål modellen og som anbefales i bruk med denne modellen for å komme frem til en systematisk målformulering

Strategi som praksis

Strategi er en mengde situasjons- og sosialt bestemte aktiviteter over tid, konstruert gjennom samhandlinger av ulike aktører

Strategi

Strategi er en angivelse av de tiltakene og den ressursfordelingen som er nødvendig for å nå et mål.

Mål (målsetning)

Et mål er en angivelse av hva vi ønsker å oppnå en gang i fremtiden. Dette kan være et langsiktig eller kortsiktige mål.

SMART mål

Et mål må være Spesifikt, Målbart, Attraktivt, Realistisk og Tidsbestemt. Kun da er det et motiverende og godt mål å jobbe mot.

Strategisk ledelse

Et sett beslutninger og handlinger som avgjør virksomhetens langsiktige kurs og resultater. Inkluderer situasjonsanalyse, strategi formulering, strategi implementering og evaluering og kontroll av resultatet.

Generalforsamling

En generalforsamling er den øverste myndighet i en organisasjon eller (allmenn-)aksjeselskap. Her går vi igjennom hvordan møte avholdes.

Marked eller lokalisasjon: – To essensielle målgruppe og vekststrategier

Tidligere var beliggenheten det avgjørende suksesskriteriet i alle vekststrategier. I den digitale verden er det ikke beliggenheten, men markedet som teller.

Implementeringstrategi og implementeringsprogram

Selv om forandringer er like naturlig som livet selv, vil organisasjonmedlemmene ofte kjempe i mot forandringene med nebb og klør.

Lanseringsstrategi

Dreier forretningsplanen seg om forretningsstrategien til et nytt forretningskonsept eller en ny virksomhet, kreves det samtidig at forretningsstrategien angir en lansering strategi som forteller hvordan konseptet/virksomheten skal lanseres i markedet.

Risiko og sårbarhetsanalyse (ROS)

En gjennomgang av hva risikoanalyse er, hvordan den gjennomføres og brukes i forbindelse med risikostyring og kriseberedskap.

Risikoformer

En gjennomgang av de viktigste risikoformene vi må vurdere når vi gjennomfører en risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS).

Forretningsstrategi

En strategi som trekker opp kursen og angir hovedaktivitetene som skal benyttes for å nå forretningsmålet. Kartet som viser veien til målet.

IPR-strategi

En langsiktig plan (strategi) som forteller hvordan virksomheten skal beskytte og utnytte sine immaterielle rettigheter for å oppnå økt lønnsomhet og vekst på kort og lang sikt

Patent

Med et patent får du enerett i inntil 20 år til å utnytte din oppfinnelse kommersielt. Et patent beskytter en praktisk løsning på et problem, der løsningen er av teknisk karakter, har en teknisk effekt og er reproduserbar.

Immaterielle rettigheter

En idé kan beskyttes ved hjelp av patent, design/mønster eller varemerke. Patentstyret (Styret for det industrielle rettsvern) er den nasjonale registrering myndigheten.

Åpne forretningsmodeller

En gjennomgang av de åpne forretningsmodellene og deres sammenheng med innovasjonsstrategien.

Allianse

En allianse defineres som en sammenkobling av krefter og ressurser (f.eks. selskaper) for en gitt eller udefinert periode, for å oppnå felles mål.

Kjerne-, støtte- og styringskostnader

Tar vi utgangspunkt i de prosessene som tilsammen utgjør verdiskapningsprosessen er det hensiktsmessig å skille mellom følgende tre 3 strategiske kostnadstyper

Nettverkseffekter (nettverkseksternaliteter)

Nettverkseksternaliteter, også kalt nettverkseffekter, oppstår når hver ny bruker av noe skaper verdi for eksisterende brukere

Delingsøkonomi

Et økonomisk system basert på deling av underutnyttet eiendeler eller tjenester, gratis eller mot avgift, direkte fra enkeltpersoner

Forretningsmodellenes historiske utvikling

Hvis vi ser på forretningsmodellene i et historisk perspektiv er det lett å se at de har gått igjennom en evolusjonær prosess

Forretningsmodell trender

En gjennomgang av hvilke trender vi idag ser innen utviklingen av nye forretningsmodeller

Forretningsmodell

Mens en forretningside forklarer HVA virksomheten gjør, beskriver en forretningsmodell kort HVORDAN virksomheten: dekker behov og skaper, leverer, og fanger opp verdier.

Kjedesamarbeid

Samarbeid skjer både horisontalt og vertikalt for å oppnå stordriftsfordeler. Vi ser her på de vanligste kjedeformene og fordelene.

Kjøpemodeller som inntektsmodell

Kjøpemodeller er en fellesbetegnelse for alle inntektsmodeller hvor kunden kjøper eiendomsretten til et produkt gjennom transaksjonen de inngår med virksomheten.

Markedsplass, transaksjon og provisjon som inntekts- og forretningsmodell

Innholdsbasert salg er forretningsmodellen der man produserer innhold med det for øye å ende opp med å selge noe – men ikke selve innholdet.

Verdiskapningprinsipper i økonomien

4 mulige prinsipper: profittmaksimering, omsetningmaksimering, kostnadoptimalisering og non-profit prinsippet. Hva er forskjellen?

Abonnement som forretningsmodell

Forretningsmodellen som går ut på å ta betalt for innhold er ikke ny på nettet. Gjort riktig kan den dessuten fungere svært godt, og lønnsomhetspotensialet er høyt.

Annonsesalg som inntektsmodell

Denne forretningsmodellen vil si at man tjener penger på å selge annonseeksponering på egne sider. Dette er dermed bare en inntektsmodell.

Økosystem som forretningsmodell

Økosystem som forretningsmodell vil si at vi organiserer verditilbudene våre i et sirklulært system (kretsløp),

Forretningsgrunnlag

En angivelse av virksomhetens forretningside, visjon, omdømme, forretningsmodell og verdigrunnlag. Grunnlaget for den strategiske kjernen

Automatisering

Automatisering er teknikker for å få systemer til å fungere uten- eller med liten grad av menneskelig medvirkning,