Unngå indeksering av duplikatsider – fortell søkemotorene hvilken side som er originalen

Med dublikatsider menes:

“To sider som har det samme innholdet”

Duplikatsider er et problem og mange duplikatsider skal ikke indekseres. Ett eksempel er utskriftsvennlige sider med en annen url enn orginalsiden. Slike løsninger blir straffet av Google og resulterer uansett i at noen blir presentert nettversjonen, mens andre får den utskriftsvennlige versjonen av siden når de klikker på linken fra søkeresultatene til Google. Noe vi ikke ønsker. Vi må derfor fortelle Google hva som er originalsiden som skal indekseres og ekskludere de andre.

Benytt verktøyet under for å sjekke hvor like to nettsider er i Google sine øyne.

Hvordan sørge for at duplikatsider ikke blir indeksert?

Det finnes flere måter å unngå registrering av duplikatsider på i Google og de andre søkemotorene.

a) Robots.txt: Det mest effektive er å angi de sidene som ikke skal indekseres i Robots.txt. En fil som forteller hvilke mapper og filer som skal indekseres i søkemotorene. Har du mange duplikatsider som ikke skal indekseres, kan det lønne seg å legge alle disse filene i en egen mappe og ekskludere hele mappen for indeksering i Robots.txt filen.

b) Meta robots taggen: En annen variant er å bruke en META ROBOTS tag i HEAD seksjonen til alle sider som ikke skal indekseres. Skriv her “NOINDEX,NOFOLLOW” for å fortelle søkerobotene at de ikke skal indeksere denne siden og ikke følge noen av linkene på denne siden.

c) NOFOLLOW i Rel-attributten: Til slutt må du huske på å bruke “REL” taggen i all linker som går til dine duplikatsider, så søkemotorene ikke følger linken som går til disse sidene. Har du en knapp eller link til en utskriftsvennlig versjon av siden, må denne attributten settes inn i alle knapper/linker som går til den utskriftsvennlige versjonen/siden. Denne taggen skrives på følgende måte i dine linker:

Unngå indeksering av default siden din

Mange har duplikatsider uten å vite om dette selv. Et klassisk eksempel er nettsider med to adresser slik som denne: www.eksempel.no og www.eksempel.no/index.html

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.