Domene og webhotell fra OnNet.no

En divisjon er en del av en bedrift. I en divisjonsorganisasjon deles organisasjonen i to eller flere deler innenfor en konsern organisering. Hver av disse divisjonene kan så organiseres som linjeorganisasjoner, linje- og stabsorganisasjoner eller begge deler.

En slik organisering passer best for store bedrifter. Bedrifter med kontorer i forskjellige land bruker ofte divisjoner for å gi frihet og makt til hver enhet på enkelte områder, som for eksempel salg, mens hovedkontoret beholder kontrollen over andre områder, for eksempel strategi- og markedsføringspørsmål. DnB og TeleNor er et eksempel på en bedrift med flere divisjoner.

Eksempel på divisjon struktur, hentet fra NDLA

Ved divisjonalisering av virksomheten inndeles operative bedrifter som deler felles ressurser, kunder eller geografiske markedsområder i relativt selvstendige enheter eller divisjoner, gjerne organisert som heleide aksjeselskap.

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.