Delinger dekker behovet for nyheter og sladder

En av de viktigste drivkreftene for vår utstrakte bruk av sosiale medier er vårt behov for nyheter og sladder.

Hvordan bruke viral markedsføring som en del av markedsstrategien?

En gyllen regel er at man må få trafikk fra flere steder på nettet, og ikke legge alle eggene i samme kurv. I tillegg gjelder 5 prinsipper:

Influencers og influencer marketing

Influencers De største influencerene i dag blir flydd verden rundt av kjente designere og kan ta flere titalls tusen kroner i betaling for et enkelt...

Delinger kan dekke fysiologiske- og trygghetsbehov

En gjennomgang av hvordan vi deler budskap for å dekke våre fysiologiske- og trygghetsbehov i Maslows behovshiearki.

The Social Technographics Profile

En modell for å kartlegge hvilke typer brukere av sosiale medier som er virksomhetens primære målgruppe.

Nettverksverdi

Fellesbetegnelse for ulike typer sosiale og organiserte nettverk for å formidle og utveksle informasjon

FIRO (Fundamantal Interpersonal Relation Orientation) teori

Denne teorien går ut på at folk kommuniserer med hverandre fordi de motiveres til å uttrykke én, to eller alle tre av våre interpersonelle behov.

Viral markedsplanlegging – Fase 1: Situasjonsanalyse

Viral markedsføring bør alltid starte med en grundig situasjonsanalyse av aktørene og samhørighetsforholdene mellom dem i markedssystemet.

Digital dømmekraft

Handler om å kunne skille sannhet fra løgn på nett, ivareta personvernet, og behandle andre med like stor respekt online som offline.

Sosial Media Managment teamet (SMM-teamet)

For å kunne skape troverdighet og seriøsitet fra de som skal styre de sosiale mediene, må virksomheten ha retningslinjer for hvem som har ansvaret for å holde de sosiale medienee oppdatert, når oppdateringene skal skje og hvordan innleggene skal utformes og presenteres.

Gode strategiråd for bruk av sosiale medier

Følg disse rådene når virksomheten skal ta i bruk sosiale medier så unngår du ihvertfall de vanligste fallgruvene

Delinger kan dekke sosiale behov

Vårt behov for sosial kontakt med andre og sosial tilhørighet med de vi ønsker å identifisere oss med (referansegrupper) er et av menneskets mest grunnleggende behov og drivkrefter.

De sosiale mediene skaper vår identitet

En av de viktigste årsakene til at de sosiale mediene er blitt så populære er at de gir folk en anledning til å fortelle hvem de er, hva de står for og hva de mener og saker og ting.

Viral markedsføring

Viral markedsføring er konsepter og budskap av en slik karakter at det "kopierer og sprer seg selv.

Viral markedsplanlegging – Fase 2: Målgruppe

Målgruppen er naturlig nok målgruppen som er definert som virksomhetens målgruppe i markedplanen.

Sosial- og viral markedsplanlegging

Akkurat som hvilken som helst annen markedskommunikasjon, må også virale markedsføringskampanjer utformes nøye og styres aktivt for å bli vellykket

Viral markedsplanlegging – Fase 4: Strategi og publiseringsplan

For at den sosiale markedsføringen skal bygge opp under virksomhetens eksisterende visuelle profil og markedsføring, må denne strategien ta utgangspunkt i virksomhetens overordnede markedsstrategi.

Kommunikasjonsprosessen avgjør delingfrekvensen

Skal du oppnå suksess med en viral kampanje må du klare å skape en god kommunikasjonsprosess.

To-steg hypotesen

En modell som forklarer hvordan "Word of Mouth (WOM)" oppstår og hvordan et budskap blir spredt gjennom denne prosessen.

Hva kan jeg skrive om andre?

Når vi jobber med sosiale medier kan det ofte være fristende å skrive om andre firmaer, nettsteder, produkter, tjenester eller personer.

Viral markedsplanlegging – Fase 6: Implementering

Rammeverkets siste fase inkluderer testing og “seeding” (såing) av den virale markedsføringskampanjen.

Hvorfor deler vi budskap med andre?

Folk deler budskap de kommer over fordi delingen tilfredsstiller ulike behov vi har. Av den grunn bør vi starte planleggingen av den virale kampanjen med å skaffe oss oversikt over

Gjør det enkelt å dele

Den vanligste feilen folk gjør når de skal lage en viral kampanje er at de glemmer å gjøre det enkelt for leserne å dele budskapet.

Positive og negative sider ved viral markedsføring

Virale tilnærminger anses å ha mange fordeler i forhold til mer tradisjonelle massemedier. For det første er det ofte mer kostnadseffektivt enn andre former for markedsføring

Dilemmaer i sosiale medier

et valg mellom to muligheter som begge vil medføre et uønsket resultat eller ønskede resultater som helt eller delvis utelukker hverandre gjensidig

Viral markedsplanlegging – Fase 7: Styring og kontroll

Styring og kontroll går ut på å utvikle rutiner som måler om målet ble nådd, avdekker årsaken til avviket og evaluerer det for å lære av resultatene.

Etisk standard for innlegg i sosiale medier

Når du opptrer i det offentlige rom kan du ikke si hva du vil. Ikke bare må du følge lovgivningen, men alt du sier er også med på å skape din sosiale identitet

Avsenderens betydning for delingsfrekvensen

Jo større tillit leseren har til avsenderen av budskapet, jo større er også sjansene for at meldingen blir delt.

Viral markedsplanlegging – Fase 5: Budskap og verktøy

Et effektivt viralt budskap skal trenge igjennom rot og forbrukerlikegyldighet, og å oppmuntre til ytterligere videresending av budskapet.

Viral markedsplanlegging – Fase 3: Valg av mål

Når situasjonsanalysen er gjennomført er neste oppgave å sette opp et definert mål for den virale strategien og kampanjen

Hva gjør jeg hvis jeg blir utsatt for sjikane og ærekrenkelser?

En gjennomgang av hva du kan gjøre hvis du selv skulle bli utsatt for sjikane og ærekrenkelse.

Sosial markedsføring

Markedsføring gjennom sosiale medier er all form for direkte eller indirekte markedsføring som blir brukt til å bygge bevissthet, gjenkjenning, fremkalling og handling ovenfor en merkevare, bedrifter, produkter eller personer

Nyheten må appellere til følelsene for å skape en viral effekt

Sensasjoner og katastrofer som appellerer til følelsene vekker glede eller sorg, avsky eller medfølelse, påvirker og interesserer oss i langt større grad enn hendelser som mangler disse elementene.