Arbeidsgangen i et SEO-prosjekt

SEO er ikke et tiltak, men en evigvarende prosess for å gi en bestemt nettside en førstesideplassering i søkeresultatene til Google.

404 feilmeldingssider (File Not Found)

404 side er en side som vises av webserveren til nettleseren hvis en side ikke eksisterer eller ikke kan vises på webområdet ditt.

On-Site SEO : Søkemotoroptimalisering av nettsiden

On-site SEO vil si alt vi gjør på selve nettstedet og på den enkelte nettsiden for å optimalisere dem for en førsteside plassering i SERP.

Slik øker du hastigheten til dine hjemmesider

Ingenting er mer frustrerende enn trege nettsider. Ikke bare straffer Google trege hjemmesider, med erfaring viser også at svært mange går videre til andre søkeresultat...

Off-site SEO : Hva må du IKKE gjøre i ditt lenkeprogram

På denne siden finner du en gjennomgang av hva du ikke må gjøre når du lager ditt lenkeprogram.

SERP : Hva vektlegger Google i sin rangering?

Hvilke sider som skal vises på førstesiden i Google sine søkeresultater avgjøres av Googles algoritme. Denne algoritmene har endret seg mye

Oppdater sidene jevnlig for å øke sidens ferskhet / nyhetsverdi

Hvor ofte du endrer innholdet på nettstedet ditt har stor innflytelse på din rangering i Google og de andre søkemotorene.

SEO : Ankertekst må angis på alle linker

Ankerteksten vektlegges svært høyt av Google, da dette er den eneste måten Google kan vite hva linken inneholder og fører hen.

SEO : Mappe og filstruktur

Planlegg din mappe- og filstruktur. Den påvirker din rangering i Google, Yahoo og Bing

Landingsside

En gjennomgang av hva en landingsside er og hvordan du går frem for å lage en effektiv landingsside.

Hvordan sette VERDI på søkemotoroptimalisering (SEO)?

Det er umulig å sette korrekt verdi på ditt SEO-arbeid, av flere årsaker. La oss se på noen av dem. Hva er meta-verdiene en førstesideplassering...

Duplikatside

Duplikatsider er et problem og mange duplikatsider skal ikke indekseres. Med dublikatsider menes to sider som har det samme innholdet.

Responsiv design

Nettsider som kan leses like godt på en mobil, nettbrett og datamaskin

Domene påvirker søkemotorrangeringen (SEO)

En gjennomgang av hvilken betydning selve domene har for nettstedets rangering i Google.

XML Site Map (nettsted kart)

Et nettkart (site-map) er en enkel måte for webmastere å fortelle søkemotorene hvilke sider nettstedet ditt består av.

Call to action (CTA) skaper konverteringer og avgjør lønnsomheten

Call to action vil si at vi ber leseren foreta seg en eller annen handling, f.eks. be dem klikke like, dele innlegget med sine venner e.l.

Robots.txt

En fil som legges på root-katalogen til nettstedet for å fortelle Google hvilke sider som skal indekseres

SEO : Interne (inngående) og eksterne (utgående) lenker

Bruk av lenker er viktig i all SEO, da lenke strukturen avgjør sidens interne lenke popularitet, som igjen påvirker sidens rangering i SERP

SEO mål og aviksanalyser

Skal investeringen i SEO bli en lønnsom investering, må du sette opp klare mål som viser hva du skal oppnå , med en tilhørende strategi

SEO : Content is king – innholdet avgjør rangeringen i Google

Følger du rådene i de fanene under er du sikret å ha en nettside som oppfyller alle kravene Google setter til nettsidens innhold.

SEO : Nettsidens overskrift (h1/h6)

H står for "headding" i HTML språket og brukes til å angi nettsidens overskrift.  At denne taggen brukes riktig er viktig for synligheten.

Ting du må vite om SEO for å utvikle forretningen din...

SEO er noe som bare blir viktigere og viktigere for alle som har lyst til å drive trafikk til sin nettside.

Råd for lokal søkemotoroptimalisering

Det er mange ting som må tas i betraktning når du utfører lokale søkemotoroptimalisering. Google tar faktisk forskjellige faktorer i betraktning med lokale søk,...

SEO : Alle bilder må ha en ALT-tag

Alt attributten skal brukes til å beskrive et bilde. Hvis du har et bilde av en stor blå melon, bør du bruke ALT-taggen til å beskrive dette. F.eks.: alt=”stor blå melon".

Før du starter SEO arbeidet (prosessen)

Det er en del ting vi må gjøre før vi i det hele tatt kan begynne å tenke på hvordan vi skal søkemotoroptimalisere vårt nettsted og våre nettsider.

Cloaking

Hva er cloaking? Cloaking er en SEO teknikk som går ut på å presentere et innhold av siden for søke robotene og et annen innhold...

Valg av søkeord til dine sider

En gjennomgang av hvordan du skal velge dine søkeord til ditt nettsted og oppnå en førsteside rangering på disse søkeordene.

Meta-tags

En side med de viktigste rådene for teknisk søkemotoroptimalisering. Råd som kommer i tillegg til de som gjelder for optimalisering av sidens hastighet.

Unngå “sandboks” (svartelistning av Google)!

Hvis domene plutselig har falt ut fra indeksen til Google gjelder det å finne ut hvorfor. Det kan være mange grunner til dette.

Skjult tekst og koblinger i nettsiden

Kommer Google frem til at nettstedet ditt innholder skjult tekst og/eller koblinger, kan du risikere at Google fjerner deg fra sin indeks,

Off-Site SEO : Lenkebygging, lenkestrategi og lenkeprogram

Jo flere som lager en link til din nettside, jo bedre rangering får du. Google legger vekt på link popularity når de skal rangere sidene

Off-Site SEO : Lenkebygging for en Topp 10 SERP rangering

Med Off-Site SEO menes alt vi gjør utenfor selve nettstedet for å øke nettsidenes relevans og lenke popularitet (link popularity)

Slik får du ditt nettsted indeksert i Google

Før det er noe vits å jobbe med SEO, må sidene være indeksert i Google, da det har lite for seg å søkemotoroptimalisere sider de ikke vet om

Søkemotor

Med søkemotor menes nettsteder som benytter en programvare hvor man kan gå inn og søke etter informasjon på andre nettsteder, og få resultatene presentert som en opplisting med klikkbare linker.

On-Site SEO tips for Topp 10 rangering i SERP

En oppsummering av hva du må gjøre på nettsiden din for å oppnå en Topp 10 plassering i SERP.