Distribusjon (Levering og frakt)

I denne sammenheng er det viktig at hvilke leveringsalternativer, fraktkostnader og leveringstid nettbutikken opererer med i stor grad vil avgjøre kundens valg av nettbutikk.

Kvalietssikring og oppfølging av nettbutikken

For å sikre at alle kunder får de bestilte varene i rett kvantum, rett kvalitet, til rett tid, plass og pris, trenger virksomeheten også en kvalitetsikringsystem

Teknologisk strategi

Den teknologiske strategien tar for seg den teknologiske oppbygningen av nettbutikken og foksuserer på hvordan nettbutikken skal kunne utveksle data med andre informasjonssystemer

Innholdstrategi for nettbutikken

En strategi som forteller hvilket innehold nettbutikken skal ha, og kan deles opp i fire del-strategier som tilsammen utgjør innholdstrategien:

Nettbutikkens sikkerhet

Nettbutikkens sikkerhet er viktig for at kundene skal få tillit til nettbutikken og tørre å bestille fra den.

Nettbutikkens målsetning

I likhet med alle andre markedsaktiviteter kreves det at du utvikler et mål, men en tilhørende strategi som forteller hvordan virksomheten skal nå dette målet.

Drift og vedlikehold

Hvem skal ha ansvaret for drift og vedlikehold av nettbutikken, og hvordan skal driften og vedlikeholdet skje?

Styring og kontroll av nettbutikken

Sentralt i styring og kontrollprosessen står måling og evaluering av tre faktorer: Synlighet, trafikk og konverteringsgrad

Implementerinsstrategi for nettbutikken

Strategi som tar for seg hvordan virksomheten ønsker å implementere den nye nettbutikken i virksomhetens eksisterende organisasjon og verdikjede.

Registrering av ordren

Registreringen av ordren og betalingen mot nettbutikkens database skjer automatisk, men ordren blir IKKE videresendt til andre informasjonsystemer.