Hjem Digital markedsføring

Digital markedsføring

Den svarte linjen over viser kategoriens underkategorier. Klikk på en av kategorinavnene for å se artiklene i kategorien.

XML – nettbutikkstandarden på Internett

Extensible Markup Language (XML) er en spesifikasjon for lagring og utveksling av data over Internett.

Reglement for bruken av sosiale medier

Bør virksomheten ha en egen sosial profil, og hvilke regler bør virksomheten utvikle til sine ansatte om bruken av sosiale medier?

SEO : Mappe og filstruktur

Planlegg din mappe- og filstruktur. Den påvirker din rangering i Google, Yahoo og Bing

Delinger dekker vårt behov for lett underholdning

Vi logger oss på Facebook og andre sosiale medier når vi ønsker å rømme bort fra hverdagens stress, krav, forpliktelser, forventninger, kjas og mas.

Relevansmarkedsføring (etterspørselsmarkedsføring)

Det motsatte av «interruption marketing» er relevansmarkedsføring, også kalt ettersmpørselsmarkedsføring.

Nettbutikkens sikkerhet

Nettbutikkens sikkerhet er viktig for at kundene skal få tillit til nettbutikken og tørre å bestille fra den.

Hvilke nye konkurransefortrinn kan netthandelen gi?

For at kundene skal velge virksomhetens verditilbud fremfor konkurrentenes må virksomheten ha klare konkurransefortrinn.

Delinger kan dekke sosiale behov

Vårt behov for sosial kontakt med andre og sosial tilhørighet med de vi ønsker å identifisere oss med (referansegrupper) er et av menneskets mest grunnleggende behov og drivkrefter.

Gode strategiråd for bruk av sosiale medier

Følg disse rådene når virksomheten skal ta i bruk sosiale medier så unngår du ihvertfall de vanligste fallgruvene

Oppdater sidene dine jevnlig

Hvor ofte du endrer innholdet på nettstedet ditt har stor innflytelse på din rangering i Google og de andre søkemotorene. De bruker endringsgraden på...

Nettstedets mulige bruksområder

Det er bedre å velge ut to bruksområder som all fokus blir rettet mot istedenfor å satse på mange bruksområder som bare blir gjennomført halvveis

Implementeringstrategi for epostmarkedsføring programmet

Hvordan skal epostmarkedsføringen implementeres i organisasjonen og med bedriftens eksisterende markeds- og kommunikasjonsp

Hvilken domene-strategi bør internasjonale og fler-språklige nettsteder velge?

I min forrige artikkel så jeg på viktigheten av å velge riktig topp-domene og domenenavn. I denne artikkelen skal jeg se litt nærmere på...

Nettsted som trade promotion kanal

Mange produsenter bruker nettsidene sine til ulike former for trade promotion, bak ett passordbeskyttet område.

Hva gjør jeg hvis jeg blir utsatt for sjikane og ærekrenkelser?

En gjennomgang av hva du kan gjøre hvis du selv skulle bli utsatt for sjikane og ærekrenkelse.

Målgruppe: Hvem er det du prøver å nå med dine nyhetsbrev?

Sett deg et mål. Velg deretter hvem du ønsker å nå, få tak i deres adresse, før du sender dem skreddersydde budskap som du følger opp.

Velg riktig domene – din identitet på Internett

Før var det bygninger og maskiner som gjaldt, nå er ofte de største verdiene knapt synlige. De består ikke av materielle verdier, men av immaterielle.

The Social Technographics Profile

En modell for å kartlegge hvilke typer brukere av sosiale medier som er virksomhetens primære målgruppe.

Dilemmaer i sosiale medier

et valg mellom to muligheter som begge vil medføre et uønsket resultat eller ønskede resultater som helt eller delvis utelukker hverandre gjensidig

Nettbutikken må bygge på en situasjonsanalyse

For å avgjøre dagens situasjon og virksomhetens fremtidsplaner kreves det at vi gjennomfører en situasjonsanalyse.

Nettstedets muligheter i innkjøp, logistikk og produksjonsprosessen

Ingenting gir større effektiviserings- og lønnsomhetgevinst enn hvis man lykkes å digitalisere selve produktet og/eller produksjonsprosessen

Hvilke kostnadsbesparelser kan netthandelen gi?

Den eneste måten en virksomhet kan øke sin lønnsomhet på er å enten øke sine inntekter eller redusere sine kostnader.

Unngå «fy-ord», JavaScrip, Flash, Video og følg disse reglene for bruk...

Den vaneliste feilen folk gjør er å bruke et registrert “spam” ord i sine nyhetsbrev og epostkampanjer.

Hvordan kan netthandelen skape nye kundeverdier?

En gjennomgang av hvordan du kan bruke en nettbutikk til å skape nye kundeverdier på.

Delinger kan dekke statusbehov og behov for selvrealisering

En gjennomgang av hvordan vi får dekt vårt statusbehov og behov for selvrealisering gjennom å dele innhold i sosiale medier.

Drivkraften bak sosiale medier

Selve fenomenet sosial medier er et direkte resultat av den teknologiske utviklingen de siste 30 årene

Før du starter utviklingen av et eget nettsted

En gjennomgang av hva du bør gjøre før du starter planleggingen og utviklingen av ett nytt nettsted.

EDI og EDIFACT – den første e-handelstandarden

EDI og EDIFACT - den første e-handelstandarden og er blitt utviklet siden 1980-tallet.

SEO : Valg av søkeord

En gjennomgang av hvordan du skal velge dine søkeord til ditt nettsted og oppnå en førsteside rangering på disse søkeordene.

Slik får du kunden til å elske din nettbutikk

Artikkelen er basert på et foredrag av Nina Furu fra eFrokost, 14. februar 2014, gjenitt på Bing.no

Hvordan kan nettbutikken skaffe nye kunder til en så lav kostnad...

For at virksomheten skal oppnå vekst trenger de nye kunder eller å få eksisterende kunder til å handle mer. Som regel ønsker virksomheten å oppnå begge deler.

Digitale kommunikasjonsvirkemidler

Digital markedsføring er alle markedstiltak en aktør foretar seg for å nå en målgruppe ved bruk av digitale kanaler.

Integrasjon og datautveksling med andre informasjonssystemer

Hvilke informasjonssystemer har virksomheten idag og hvilke av dem må nettbutikken kunne utveksle data med?

Blogg

Hva er en blogg, og hva bør en blogg inneholde? Vi går her igjennom disse spørsmålene.

SEO rangering : Hva vektlegger Google ?

Googles algoritme har endret seg mye siden Google ble etablert på slutten av 1990-tallet. De grunnleggende prinsippene gjelder imidlertid fortsatt, da formålet med søkemotorene...

Søkemotoroptimalisering (SEO)

SEO («Search Engine Optimization»), eller søkemotoroptimalisering på norsk, er teknikker for å gjør en nettside synlig i søkemotorene

Nettstedets oppgave- og innholdstrategi

Angir hvilke kommunikasjonsoppgaver nettstedet skal løse, hvilke seksjoner og sider nettstedet skal ha og hvilke kommunikasjonvirkemidler nettstedet skal ta ibruk for å løse de prioriterte kommunikasjonsoppgavene.

Hva er en nettbutikk?

Den vanligste formen for netthandel er å etablere en egen nettbutikk hvor virksomheten kan selge sine produkter og tjenester direkte til sine kunder.

Betalingsalternativer ved e-handel

En gjennomgang av hvilke betalingsløsninger som finnes for nettbutikker, hva som kreves av deg og hvilke kostnader som er knyttet til dette.

Kontroll og evaluering av e-markedsføringsprogrammet

Hvordan skal du kontrollere at målene blir nådd? Og viktigere: Hvordan skal de ulike delene av planen evalueres? Når, hvordan og av hvem?

Frekvens: Hvor ofte bør jeg sende ut et nyhetsbrev?

Ikke send ut for ofte, men pass også på at det heller ikke går for lang tid mellom hver utsendelse.

Innholdsmarkedsføring

En norsk betegnelse for "content marketing", hvor målet er å skape varige relasjoner med en målgruppe gjennom å gi dem verdifulle budskap

Bruk av sporing i epost (sporingsfunksjoner)

Selv om disse sporingsfunksjonene er ekstremt nyttige og hjelpsomme for alle som jobber med epostmarkedføring, så anbefaler Gmail, Yahoo og Outlook at du IKKE bruker dem.

Ta hensyn til hvordan vi leser på skjerm

De fleste brukere skumleser som regel teksten og ”skanner” de ulike nettsidene. Dette betyr at de ofte forlater en nettside etter noen få sekunder.

Hvorfor e-postmarkedsføring?

Det finnes mange gode grunner for hvorfor du bør skaffe deg en profesjonell løsning for masseutsendelse av e-post og nyhetsbrev.

Avsenderens betydning for delingsfrekvensen

Jo større tillit leseren har til avsenderen av budskapet, jo større er også sjansene for at meldingen blir delt.

Hvorfor e-handel?

86% befolkningen over 18 år i Norge, Danmark og Sverige handler på nettet. De få som ikke handler over nett er eldre...

Teknologisk strategi

Den teknologiske strategien tar for seg den teknologiske oppbygningen av nettbutikken og foksuserer på hvordan nettbutikken skal kunne utveksle data med andre informasjonssystemer

Hvilke lover og regler gjelder for masseutsendelse av epost og nyhetsbrev?

En gjennomgang av hvilke lover og regler for utsendelse av massedistribuert epostmeldinger og nyhetsbrev, med referanser til lovvverket.

Etisk standard for innlegg i sosiale medier

Når du opptrer i det offentlige rom kan du ikke si hva du vil. Ikke bare må du følge lovgivningen, men alt du sier er også med på å skape din sosiale identitet

Tema for nyhetsbrevet

Planleggingen av en nyhetbrev kampanje bør alltid starte med en definisjon av temaet for nyhetbrevet.

On-Site SEO tips for Topp 10 rangering i SERP

En oppsummering av hva du må gjøre på nettsiden din for å oppnå en Topp 10 plassering i SERP.

Nettbutikkens arkitektur og infrastruktur

Hvilken arkitektur og infrastruktur enhver nettbutikk er avhengig av kan prinsipielt illustreres slik:

Hvordan bruke viral markedsføring som en del av markedsstrategien?

En gyllen regel er at man må få trafikk fra flere steder på nettet, og ikke legge alle eggene i samme kurv. I tillegg gjelder 5 prinsipper:

Hvordan sette VERDI på søkemotoroptimalisering (SEO)?

Det er umulig å sette korrekt verdi på ditt SEO-arbeid, av flere årsaker. La oss se på noen av dem. Hva er meta-verdiene en førstesideplassering...

Screening av kandidater (jobbsøkere)

Screening er en metode bedriften kan bruke for å skaffe seg informasjon om jobbsøkeren. Her går vi igjennom hvordan du kan bruke sosiale medier som en del av screening prosessen.

SEO : Interne (inngående) og eksterne (utgående) lenker

Bruk av lenker er viktig i all SEO, da lenke strukturen avgjør sidens interne lenke popularitet, som igjen påvirker sidens rangering i SERP

E-postliste: Hvordan få tak i e-postadressene?

Råd og tips for hvordan du skal gå frem for å bygge opp en lovelig epostliste til ditt nyhetsbrev og epostkampanjer

Hvilke kommunikasjonsoppgaver skal nettstedet løse?

En gjennomgang av hvilke tradisjonelle kommunikasjoner et nettsted normalt skal løse

Bannerannonser

En bannerannonse er en annonse på en nettside, normalt med samme bredde som hovedartikkelen eller sidebaren, men dette er ikke noe krav. Bannerannonsene finnes i alle størrelser.

Hvilke inntekts- og lønnsomhetsøkninger vil netthandelen gi?

Når du har skaffet deg estimater for forventede kostnader og inntektene kan du enkelt beregne lønnsomheten og foreta ulike former former for kostnads-, inntekts- og dekningspunktanalyser for å skaffe deg en bedre bilde av lønnsomheten til nettbutikken.

Mellomleddets posisjon og betydning i dagens digitale samfunn

Mellomleddets posisjon og betydning har endret seg enormt med overgangen til det digitale markedet. Jeg ser her litt på deres rolle idag.

Snu retur og reklamasjoner til god kundeservice

En gjennomgang av hvordan du bør håndtere retur av varer og tjenester, enten de selges over nettet eller disk.

Mobil e-handel

På denne siden har jeg samlet noen gode råd for mobil e-handel du bør tenke på når du skal legge virksomhetens mobile e-handelstrategi.

Viral markedsplanlegging – Fase 4: Strategi og publiseringsplan

For at den sosiale markedsføringen skal bygge opp under virksomhetens eksisterende visuelle profil og markedsføring, må denne strategien ta utgangspunkt i virksomhetens overordnede markedsstrategi.

Bruk av avmeldingslink og avmeldingsside i dine nyhetsbrev

All massedistribuert epost MÅ inneholde en avmeldingslink som mottakerne kan klikke på for å melde seg av nyhetsbrevet

Belønn og oppfordr til deling

Det er imidlertid ikke nok å gjøre det så enkelt som mulig å dele budskapet. Du bør også oppfordre leserne til å dele budskapet....

Hvordan kan nettbutikken bygge opp under virksomhetens omdømme/profil?

En nettbutikk kan brukes til å bygge opp under en virksomhets ønskede omdømme og posisjon i kundenes bevissthet på flere måter, avhengig av hva som er virksomhetens omdømme mål og –strategi.

Bygg budskapet i dine nyhetsbrev på en kreativ strategi

Gjør det til en regel at du alltid lager deg en kreativ strategi før du begynner å skrive teksten til et nyhetsbrev eller i det hele tatt begynner å tenke på dett

Responsiv design

Nettsider som kan leses like godt på en mobil, nettbrett og datamaskin

Definisjon av viktige e-postmarkedsføring begreper

En gjennomgang av de viktigste begrepene innenfor epostmarkedsføring.

Nettstedet må bygge på en situasjonsanalyse

For å kunne treffe de riktige beslutningene må du starte med å gjennomføres en situasjonsanalyse av virksomhetens arbeidsbetingelser og markedssystem.

Nyheten må appellere til følelsene for å skape en viral effekt

Sensasjoner og katastrofer som appellerer til følelsene vekker glede eller sorg, avsky eller medfølelse, påvirker og interesserer oss i langt større grad enn hendelser som mangler disse elementene.

Domene påvirker søkemotorrangeringen (SEO)

En gjennomgang av hvilken betydning selve domene har for nettstedets rangering i Google.

Styring og kontroll av nettbutikken

Sentralt i styring og kontrollprosessen står måling og evaluering av tre faktorer: Synlighet, trafikk og konverteringsgrad