Lightspeed webhotell

Sosiale medier er et tidsbesparende verktøy for bedrifter, og et egnet sted for å finne og rekruttere nye talenter til virksomheten.

Skal virksomheten lykkes med å trekke til seg nye talenter kreves det at virksomheten har utviklet og følger en klar strategi som skal gjøre selskapet synlig på nettet i de kanalene hvor de fremtidige arbeidssøkere. Dernest går talentrekruttering ut på å gjøre selskapet attraktivt for potensielle, fremtidige jobbsøkere over tid gjennom å være synlig i de sosiale mediene med et budskap som tiltrekker seg de ønskede talentene.

Dette er viktig, da vi vet fra erfaring at de selskapene som ikke implementerer sosiale medier i sine rekrutteringsrutiner fort havner på etterskudd i forhold til konkurrentene i rekruttering prosessen (Herbold og Douma 2013).

De sosiale medienes betydning i rekrutteringen

En undersøkelse utført av Nordic Media Team (Studenttorget 2012) viser til at arbeidsgivere foretrekker å bruke nettverk og sosiale medier fremfor tradisjonelle cv-portaler. Hele 96,4% svarte at de ville benytte LinkedIn i rekrutteringsprosessen. Arbeidsgiverne som deltok i undersøkelsen mente de får bedre kvalitet på kandidatene gjennom søk på LinkedIn, kontra søkebasen finn.no eller papiraviser. Hele 95,1% av de undersøkte svarte at de alltid eller som regel gjør et søk på kandidaten på nett når de vurderer han/henne. De hevder at det er lettere å finne frem til personer som passer til stillingsbeskrivelsen og arbeidsmiljøet generelt, da de har mulighet til å se flere sider av kandidaten ved å ta med hvordan de framstår i sosiale medier i vurderingen.

54,3 % av arbeidsgiverne som deltok i undersøkelsen oppga at de har valgt en kandidat på bakgrunn av funn de gjorde i sosiale medier, og hele 56,4 % har droppet en kandidat på grunn av noe de fant ut om vedkommende på nett (Studenttorget 2012).

Sosiale medier kan være svært gode rekruttering kanaler. Julie Lundgren (2012) skrev i E24 at Amesto-undersøkelsen (2012) viser til at én av tre bedrifter søker etter ansatte på Facebook. 600 næringslivsledere har blitt spurt om bedriften benyttet seg av sosiale medier til å tiltrekke seg nye ansatte, hvorpå 32% svarte at de brukte Facebook, mens kun 7% benyttet seg av LinkedIn. Til sammen brukte 57% sosiale medier til rekuttering, noe som var en stor økning fra 2011, hvor kun 10% svarte det samme.

Siden den tid har LinkedIn sin popularitet økt betraktelig i forhold til Facebook som ikke lenger er den mest brukte sosiale mediekanalen for rekruttering. En trend som bare forventes å forsterkes i årene fremover.


Internettrekruttering

Internettrekruttering har forandret rekruttering prosessen radikalt, og veksten av denne type rekruttering er akselererende. Såkalt e-rekruttering er i ferd med å bli en dominerende rekrutteringsmetode. Fortuneoversikten i 1998 viste til at 17 % av verdens 500 største virksomheter rekrutterer via internett. I 2001 rekrutterte 90% av de største amerikanske selskapene via internett (Grimsø 2004, 89). Idag er denne andelen 100%.

Du må logge inn for å se resten av innholdet. Vennligst . Ikke medlem? Registrer deg