Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

    Denne artikkelen er del 7 av 17 artikler om Personvern

Det er mange som synes at personvern er ganske kjedelig, og vi har dessverre blitt vant til å bare trykke oss forbi personvernerklæringer og annen informasjon. Enten så handler det om mange sider med tilnærmet uleselig tekst, eller noen enkle ikoner og de samme flosklene som du sikkert har sett ti ganger før.

Det finnes situasjoner der personvern er ekstra viktig. Bank- og helsetjenenester er et åpenbart eksempel, der du virkelig bør være sikker på at personopplysningene dine blir tatt godt vare på. Kasinospill på nett er et annet eksempel på en bransje som utmerker seg med fokus på personvern. De store etablerte aktørene, som for eksempel Norgesspill casino, setter personvernet til sine spillere foran alt annet.

Personvern før og etter personvernforordningen fra EU

Det er lett å tenke på personvernforordningen, eller GDPR, som ble en del av norsk lov i 2018. Det er selvfølgelig helt greit at mange fikk med seg hva som skjedde i forbindelse med denne endringen, men var det egentlig en stor forandring? Svaret på det kan være både ja og nei:

  • Ja, introduksjonen av GDPR hadde stor betydning for hvordan norske selskaper jobber med personvern. Herunder var det sikker mange som la merke til en drøss av ulike e-poster og forespørsler om «samtykke» våren 2018, men det var ikke spesielt viktig på lang sikt. Det som forhåpentligvis får en varig virkning, er:
    • Mange selskaper brukte 2017 og 2018 på en skikkelig opprydding av data og rutiner. Det er kanskje egentlig ikke slik personvernarbeidet skal foregå, men å gjøre bot på gamle synder har definitivt en positiv effekt. Det var store mengder personopplysninger som ble destruert i 2017 og 2018, hvor mye vil vi selvfølgelig aldri få vite eksakt.
    • Alle norske selskaper av en viss størrelse må tilsette et personvernombud. Denne rollen blir selvfølgelig akkurat det man gjør den til, men hvis man forholder seg til reglene i forordningen skal dette være en relativt fri rolle som kan ta kundene og de ansattes rolle i ulike prosesser.
    • Toppledelsen i norske selskaper måtte til slutt forholde seg til personvern. Dette kan vi, dessverre skulle noen si, takke de høye gebyrene for. Tidligere har det helt enkelt vært logisk å ikke prioritere personvern, da følgene har vært harmløse.
  • Nei, egentlig var reglene i GDPR en mindre presisering av det tidligere regelverket. I og med at Norge allerede hadde gode lover på området, var GDPR formelt ikke noen gigantisk endring. Hvis man skal være negativ i forhold til de langsiktige effektene, er det dessuten mulig å hevde at mange selskaper dessverre risikerer å glemme personvernet igjen etter «kaoset» i 2017 og 2018.

Prioriter dine egne aktiviteter i forhold til personvernet ditt

Som privatperson kan det føles ut som en umulig oppgave å ta vare på sitt eget personvern. Du har kanskje ikke engang oversikt over hvilke tjenester som har dine personopplysninger, og da selvfølgelig heller ingen anelse om hva ulike aktører bruker dine personopplysninger til.

Det er dessuten både mange selskaper og privatpersoner som har et høyt fokus på begrensede deler av personvernproblematikken – og da spesielt sikkerhet og hacking. Det er vel og bra, men det hadde ikke skadet å tenke mer på de grunnleggende prinsippene i personvernlovgivingen. Vi tenke da spesielt på at selskaper kun skal lagre de personopplysninger de trenger, og at personopplysninger ikke skal brukes til andre formål enn hva de opprinnelig er innsamlet til.

Ha det i bakhodet neste gang du klikker deg forbi en personvernerklæring.

Du leser nå artikkelserien: Personvern

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Personvernerklæring malPersonvern på arbeidsplassen og i jobbintervju >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Personvern
  • GDPR («General Data Protection Regulation»)
  • Informasjonskapsel
  • Innebygd personvern
  • Personvernerklæring
  • Personvernerklæring mal
  • Betydningen av personvern i hverdagen
  • Personvern på arbeidsplassen og i jobbintervju
  • Internett overvåking
  • E-postovervåking og innsyn i e-post
  • Kameraovervåking på arbeidsplassen
  • Mobil overvåkning av ansatte, utstyr og varer
  • Elektroniske kjørebok
  • Flåtestyring
  • Big Data – personvernprinsipper under press
  • Hvem står juridisk ansvarlig for sikringen og innholdet i nettskyen?
  • Personvernombud