Divisjonskalkulasjon etter selvkostprinsippet

Bare aktuell for bedrifter som driver en - vare produksjon, eller i bedrifter hvor det produseres flere produkter i en ensartet produksjonsprosess

Økonomisk levetid

Nåverdimetoden og annuitetsmetoden kan også benyttes for å finne optimal økonomisk levetid for et anleggsmiddel.

Markedsorientert prissetting

Markedsorientert prising inkluderer alle tilfeller hvor pris blir bestemt av faktorer på etterspørselssiden eller at etterspørselssiden er den dominerende.

Andre avkastningskrav

En gjennomgang av hvordan du beregner ulike avkastningskrav som ikke er knyttet til egenkapitalen eller totalkapitalen

Konkurrentbasert prissetting

Konkurrentorientert prissetting vil med andre ord si at man tar hensyn til konkurrentenes priser.

Hvordan redusere kostnadene?

Det er bare tre måter en virksomhet kan øke sin lønnsomhet og overskudd (profitt) på, og det er gjennom å enten:Øke inntektene, uten at...

Regnskapsplikt

Årsregnskapsloven skiller mellom de med full regnskapsplikt og de med begrenset regnskapsplikt.

Budsjetteringsprosess og budsjettdrivere

Når man skal velge budsjetteringsmodell kan det virke logisk å skulle bruke en så detaljert modell som mulig for å kunne inkludere alle mulige forhold som vil variere over budsjettperioden.

Billagshåntering

Bilagene er grunnlaget og dokumentasjonen for regnskapsføringen. Jeg ser her på hvordan du bør gå frem for å håndtere dem på best mulig måte

Ekvivalenskalkulasjon

En «avansert» variant av divisjonsalkulasjon. Benyttes i tilfeller hvor vi framstiller flere produkter basert på de samme innsatsfaktorene og produksjonsprosessen.

Sharpe-ratio

Markowitz utviklet en graf som han kalte «minimum-variance frontier». Denne grafen angir den laveste mulige variansen som en portefølje bestående av risikofylte aktiva kan oppnå for et hvert avkastningskrav.

Kalkulasjon i handelsbedrifter

Handelsbedrifter, som f.eks. mat- , møbel- og klesforretninger, kjøper inn varer og selger dem videre uforandret. De tilfører altså ikke noe verdi til varene...

Produksjonsfaktorer

For å produsere økonomiske goder trenger man kapital, kunnskap, arbeidskraft, råmatrialer o.l. Disse faktorene kalles med en fellesbetegnelse for bedriftens produksjonsfaktorer.

Kapitalrasjonering

Dersom en bedrift har flere investeringsprosjekter å velge mellom og samtidig en begrenset mengde kapital, må investeringsprosjektene prioriteres.

Kapitalverdimodellens forutsetninger og svakheter

Kapitalverdimodellen bygger på modellen til Harry Markowitz (1952, 1959), om investorers valg av portefølje.

Regnskap og lovgivning

Regnskapslovens §1 fastslår som hovedregel at «enhver som driver næringsvirksomhet har regnskapsplikt for slik virksomhet»

Hvilken regnskapsfører skal jeg velge?

Når du skal velge regnskapsfører, er det viktig at du finner en regnskapsfører som du kan bruke som din diskusjonspartner for å løse de daglige utfordringene.

Vekstanalyser

Veksten er den prosentvise endringen i et regnskapstall over tid, og en analyse av denne veksten er viktig fordi vekst er en underliggende verdidriver ved fundamental verdsetting.

Forberedelse til investorpresentasjonen

Forberedelsesfasen omfatter hva du må gjøre FØR du prøver å få kontakt med potensielle investorer til ditt prosjekt.

Emisjonprosessen

En kapitalforhøyelse må være forankret i et vedtak i generalforsamlingen, og vedtaket i generalforsamlingen må være basert på forslag fra selskapets styre.

Actvity-Based Budgeting (ABB) og Beyond Budgeting (BB)

To budsjettformer som har vokst frem som et resultat av kritikken som er blitt rettet mot de tradisjonelle budsjettene.

Finans og finansiering

Det finnes mange måter å finansiere nye ideer, men alle metodene har sine fordeler og ulemper og ikke alle mulighetene er tilgjengelig for alle.

Forutsetninger for budsjettering

Effektiv budsjettering kjennetegnes at følgende forutsetninger er oppfylt og tilstede:

Hvem skal føre regnskapet?

Skal du føre regnskapet selv eller sette det bort til en regnskapsfører?

Bruk av inkasso

Alle har hørt om inkasso, men hva er egentlig inkasso og hvilke inkassorutiner bør du etablere? Det finnes to typer inkasso: utenrettslig inkasso og rettslig inkasso

Vurdering av lånesøknaden

I motsetning til en investor som kan se frem til en eventyrlig avkastning på investeringen sin, kan en lånegiver ikke se frem til noe annet enn sine regelmessige innbetalinger av opprinnelig lånebeløp og renter. De vil derfor vurdere prosjektet ditt på en vesentlig annen måte enn en investor.

Forholdstallanalyse

På bakgrunn av det omgrupperte og justerte finansregnskapet er det nå mulig å foreta en forholdstallanalyse for å kunne foreta en risiko- og en rentabilitetsanalyse

Råd og tips til dine faktureringsrutiner

Nyttige råd og tips for hvordan du bør legge opp dine fakturarutiner for å unngå å tape penger på dine kunder.

Skill mellom privatøkonomi og selskapets økonomi

Det kan bli kostbart og tidkrevende for deg å rydde opp i en økonomi der virksomhetens økonomi er blandet med privatøkonomien. Det er viktig at man oppretter rutiner tidlig for systematisk å skille nærings- og privatøkonomi.

Risikoklassifisering og engasjementkontroll

Eksempler på klassifiseringssystemer som kan danne utgangspunktet for kredittvurderingen av kunder og for å plukke ut de kundene man bør satse på.

Kapitalkilder: – Potensielle investorer

Hvilke investorkilder og -muligheter som finnes er i stor grad avhengig av om dette er en radikal- eller inkrementell innovasjon, eller bare en "me to" etablering.

Fordelingen av reklamebudsjettet

For at reklamebudsjettet skal bli hensiktsmessig, må det totalt reklamebudsjettet deles inn i under/del- budsjetter.

Kalkulasjon i servicebedrifter

Antall tradisjonelle industribedrifter har blitt redusert i Norge gjennom mange år. Samtidig har antall servicebedrifter økt. Dette er bedrifter som tilbyr tjenester og kompetanse...

Bruk hjelpesystemer for timebestilling, ordremottak, timelister mv.

Fra 1. januar 2001 ble det et krav om å ha slike hjelpesystemer for virksomheter hvor dette er naturlig.

Hvordan øke inntektene?

Den eneste måten en virksomhet kan øke sine inntekter på er gjennom å velge en av følgende fire strategier.

Investorpresentasjonen (kontakt- og presentasjonsfasen)

Kontaktfasen starter i det øyeblikket du kontakter en investor for første gang, enten det er ved å sende investoren en e-post eller ringe dem.

Budsjettperioder og rullende budsjettering

Den tradisjonelle framgangsmåten ved utarbeidelse av budsjetter er å følge kalenderåret eller regnskapsåret hvis dette avviker fra kalenderåret.

Metoder for markeds- og reklamebudsjettering

Når man skal fatte en beslutning om hvor mye man bør bruke på markedsaktiviteter kommende år, benytter man seg av kontrollrettede metoder eller målrettede metoder

Kritikk av budsjettet

Budsjettet er langt fra det perfekte styringsverktøyet. Det har sine svakheter og dette har det blitt skrevet mye om, men det er viktig å huske at dette gjelder for den private sektoren

Informasjonsasymmetri og emisjonsannonseringer

Verdinedgangen som følge av annonseringen utgjør ofte en betydelig andel av den totale innhentede kapitalen, og i enkelte tilfeller er nedgangen større enn selve innhentingen

Sunn kostnadstruktur – hemmeligheten bak enhver suksess

Skal du få suksess i forretningsverden, enten du snakker om egen virksomhet, et produkt, konsept eller privatøkonomien må det du driver med ha en sunn kostnadstruktur.

Reklamebudsjettet

Det finnes mange gode grunner for hvorfor man trenger et reklamebudsjett. De viktigste grunnene for å budsjettere bedriftens reklameinnsats er:

Kursstabilisering

Kursstabilisering er når tilrettelegger kjøper aksjer på nærmere angitte vilkår i en periode i etterkant av en børsnotering eller emisjon dersom kursen på aksjene synker i denne perioden for å opprettholde aksjekursen.

Emisjonsteorier

For å forstå mekanismene og dynamikken på emisjonsmarkedet er det opp gjennom årene kommet ulike teorier og hypoteser som prøver å forklare emisjonsmarkedet.

Singel-indeks modellen

For å kunne si noe om forskjellen mellom forventet avkastning og virkelig avkastning, tar vi i bruk singel-indeks modellen

Crowdfunding (folkefinansiering)

Folkefinansiering (engelsk: «crowdfunding») er når enkeltpersoner går sammen om å støtte et prosjekt, enten ved hjelp av penger eller andre ressurser

”Aksjeflipping”

Med ”aksjeflipping” menes situasjonen der investorer som har blitt allokert aksjer i noteringsprosessen, umiddelbart selger disse så fort selskapet er blitt notert i markedet.

Gjeld

Hva er gjeld? Gjeld er:"DET PENGEBELØPET SOM STÅR UBETALT TIL ENHVER TID OG SOM SKYLDNEREN (DEBITOR) HAR EN RETTSLIG FORPLIKTELSE TIL Å GJØRE OPP MED...

Empiriske emisjonstudier

En gjennomgang av hvilke resultater empiriske studier av bruk av emisjoner har gitt oss.

Organisatoriske og strategiske problemer ved budsjettering

En gjennomgang av hvilke organisatoriske og strategiske problemer som kan oppstå ved budsjettering og som vi må ta hensyn til.

Familie, venner og bekjente som investor

Venner og bekjente er den vanligste investorkilden i Norge. Spesielt i tilfeller selskapet har et begrenset kapitalbehov.

Faktureringsalternativer

Det er mange måter å løse sin fakturering på. Vi skal her se litt på de mulighetene som finnes, slik at du kan finne frem til den løsningen som passer best for deg.

Mange er ikke kredittverdige – unngå de useriøse aktørene

En god forehåndsregel er derfor å kredittvurdere kundene dine, før du sender varer med en faktura vedlagt. I Norge er rundt 20% eller ca. 84.000 bedrifter ikke å anse som kredittverdige. Det er derfor bare spørsmål om tid før du kommer bort i en av disse.

Nøkkelmedarbeidere som investorer (aksjonærer)

Lykkes du å få nøkkelmedarbeiderne til å investere egne midler i selskapet er du sikret at de vil gjøre sitt beste, da de ellers vil tape pengene de har investert.

Emisjon spiralen: – Etappefinansiering av selskapet

Etappefinansiering av selskapet er en finansieringstrategi mange grundere benytter seg av når de ikke klarer å dekke selskapets samlede kapitalbehov

Kjerne-, støtte- og styringskostnader

Tar vi utgangspunkt i de prosessene som tilsammen utgjør verdiskapningsprosessen er det hensiktsmessig å skille mellom følgende tre 3 strategiske kostnadstyper

Business Angels (forretningsengler)

Business Angels er ressurspersoner som kan tilføre bedriften din kapital, kompetanse eller nettverk.

Forhandlingsfasen med investoren(e)

Råd og tips om hva du bør gjøre når du har kommet til forhandlingsfasen med investoren.

Offentlige støtteordninger

Det offentlige har i Norge lange tradisjoner i å stille opp med entreprenør og grunderkapital.

Kapital

Kapital er et økonomisk begrep som har mange betydninger, avhengig av hva slags kapital vi snakker om.

Tidsdreven aktivitetsbasert kalkulasjon (TDABC)

TDABC er en kostnadsfordelingsmodell. Modellen er en videreutvikling av ABC-metoden og er konstruert av Kaplan og Anderson.

Target Return Prising (Målretur prising)

En variant av de kostnadsbaserte prismodellene er Target Return Prising. Denne metoden blir også kalt ROI (Return on Investment Pricing)