Actvity-Based Budgeting (ABB) og Beyond Budgeting (BB)

To budsjettformer som har vokst frem som et resultat av kritikken som er blitt rettet mot de tradisjonelle budsjettene.

Budsjettyper

Et fullstendig (totalt) budsjettsystem omfatter alle bedriftens aktiviteter. Budsjettene kan systematiseres i tre hovedbudsjett: Driftsbudsjett, finansbudsjett og totalbudsjett

Likviditetsbudsjett

Hva er et likviditetsbudsjett, hva er formålet og hvordan går vi frem for å utvikle et godt likviditetsbudsjett? Her finner du svarene.

Budsjettkontroll

Kontroll består i å sammenligne. I budsjettsammenheng vil det si at man sammenligner utførte prestasjoner og virkelige hendelser med de planlagte.

Fordelingen av reklamebudsjettet

For at reklamebudsjettet skal bli hensiktsmessig, må det totalt reklamebudsjettet deles inn i under/del- budsjetter.

Budsjettperioder og rullende budsjettering

Den tradisjonelle framgangsmåten ved utarbeidelse av budsjetter er å følge kalenderåret eller regnskapsåret hvis dette avviker fra kalenderåret.

Reklamebudsjettet

Det finnes mange gode grunner for hvorfor man trenger et reklamebudsjett. De viktigste grunnene for å budsjettere bedriftens reklameinnsats er:

Budsjetteringsprosess og budsjettdrivere

Når man skal velge budsjetteringsmodell kan det virke logisk å skulle bruke en så detaljert modell som mulig for å kunne inkludere alle mulige forhold som vil variere over budsjettperioden.

Budsjettmetodikk

På denne siden beskrives forskjellige framgangsmåter for å utforme et budsjett, sammen med en fremgangsmåte for metodikken.

Salgsbudsjett

Hvordan bygge opp salgsbudsjettet? Dette er første av en serie artikler som prøver å belyse dette.

Selvkost og selvkostmetoden

En gjennomgang hvordan vi kalkulerer salgsprisen og resultatet etter selvkostmetoden, både etter metoden for singel og tilleggskalkulasjon