Driftsbudsjettet

Driftsbudsjettet skal vise bedriftens inntekter og kostnader for kommende driftsår.

Salgsbudsjett

Hvordan bygge opp salgsbudsjettet? Dette er første av en serie artikler som prøver å belyse dette.

Forutsetninger for budsjettering

Effektiv budsjettering kjennetegnes at følgende forutsetninger er oppfylt og tilstede:

Budsjettyper

Et fullstendig (totalt) budsjettsystem omfatter alle bedriftens aktiviteter. Budsjettene kan systematiseres i tre hovedbudsjett: Driftsbudsjett, finansbudsjett og totalbudsjett

Budsjettkontroll

Kontroll består i å sammenligne. I budsjettsammenheng vil det si at man sammenligner utførte prestasjoner og virkelige hendelser med de planlagte.

Metoder for markeds- og reklamebudsjettering

Når man skal fatte en beslutning om hvor mye man bør bruke på markedsaktiviteter kommende år, benytter man seg av kontrollrettede metoder eller målrettede metoder

Reklamebudsjettet

Det finnes mange gode grunner for hvorfor man trenger et reklamebudsjett. De viktigste grunnene for å budsjettere bedriftens reklameinnsats er:

Likviditetsbudsjett

Hva er et likviditetsbudsjett, hva er formålet og hvordan går vi frem for å utvikle et godt likviditetsbudsjett? Her finner du svarene.

Resultatbudsjett

Resultatbudsjettet viser periodens inntekter, kostnader og resultat.

Budsjettperioder og rullende budsjettering

Den tradisjonelle framgangsmåten ved utarbeidelse av budsjetter er å følge kalenderåret eller regnskapsåret hvis dette avviker fra kalenderåret.

Fordelingen av reklamebudsjettet

For at reklamebudsjettet skal bli hensiktsmessig, må det totalt reklamebudsjettet deles inn i under/del- budsjetter.