Kostnad-nytte-analyse

En metode der både kostnader og nytte av et tiltak måles i penger. Tiltaket kan være å bytte ut en ressurs i verdiskapningen med et substitutt.

Kostnadsanalyse

Med kostnad menes forbruk av ressurser målt i penger. Dette forbruket må analyseres gjennom kostnadsanalyser. Her lærer du mer om dette.

Kostnadsorientert prissetting

Når det ikke finnes sammenlignbare substitutter i markedet, vil det være aktuelt å basere prisene på de kostnadene et produkt påfører deg.

Hvordan kalkulere prisen?

I prinsippet er det kun to utgangspunkter for å sette prisen på et produkt: 1) Hvilket pris markedet er villig til å betale for produkt ? og 2) Hvilken pris er nødvendig for å dekke de kostnadene produktet påfører produsenten ?

Hvordan gå frem ovenfor investormarkedet?

Følger du denne fremgangsmåten ovenfor investormarkedet når du skal presentere din forretningside er du sikret suksess!

Økonomisjef (CFO)

Økonomisjefen har det øverste ansvaret for virksomhetens økonomi og ressursforvaltning. utarbeiding av økonomiske mål og -strategier, investeringsplaner, budsjetter og regnskapet

Driftsbudsjettet

Driftsbudsjettet skal vise bedriftens inntekter og kostnader for kommende driftsår.

Avkastningskrav

For å kunne måle hvorvidt rentabiliteten til et analyseobjekt er god, trengs det et avkastningskrav å se rentabiliteten i forhold til, det samme gjelder underliggende internrente.

Dekningspunktanalyse ved flervareproduksjon

Dersom bedriften produserer og selger flere produkter(flervalg produksjon) med felles faste kostnader, er det fremdeles mulig å foreta analyser etter dekningpunktmetoden. Forutsetningen er at produksjonsmengden av de forskjellige produktene står i et fast forhold til hverandre.

Aksjonæravtale

En aksjonæravtale er en avtale som er inngått mellom aksjonærene i et aksjeselskap, og etableres for å regulere aksjonærenes forhold til de øvrige aksjonærene i selskapet og selskapets aksjer.

Arbeidsgangen i regnskapet

Gangen i regnskaparbeidet kan kort beskrives i følgende 4 faser - fra åpning til avslutning.

Hvordan redusere kostnadene?

Det er bare tre måter en virksomhet kan øke sin lønnsomhet og overskudd (profitt) på, og det er gjennom å enten: Øke inntektene, uten at...

Hvordan øke inntektene?

Den eneste måten en virksomhet kan øke sine inntekter på er gjennom å velge en av følgende fire strategier.

Inntekt- og lønnsomhetsanalyser

Den eneste måten man kan øke sin lønnsomhet på er gjennom å øke sine inntekter og/eller redusere sine kostnader. Som oftest ønsker vi å gjøre begge deler. Dette krever kontinuerlige regnskapanalyser for å avdekke hvor forbedringsområdene ligger.

Bedriftens inntekter (næringsinntekt, omsetning, salg, profitt)

Summen av alle de varene eller tjenestene de selger ved at de får penger tilbake og er et tall som skal fremgå av virksomhetens regnskap.

Kostnadoptimal produksjonsmengde

Kostnadoptimal produksjonsmengde er den produksjonsmengden som gir en virksomhet de laveste kostnadene per enhet.

Salgsbudsjettet

Hvordan bygge opp salgsbudsjettet? Dette er første av en serie artikler som prøver å belyse dette.

Materiellkostnader (varekostnader)

Her ser jeg nærmere på hvordan man kan finne kostnadsforbruket for ulike produksjonsfaktorer.

Hva er et regnskap og hvilket formål har regnskapet?

Regnskap er en oppstilling over inntekter, kostnader, eiendeler og gjeld til et regnskapobjekt. Med regnskapobjekter menes virksomheter som har regnskapsplikt.

Kalkulatoriske renter

Selv om det ikke finnes noen tilsvarende utgift, er det være bedriftsøkonomisk riktig å beregne en kalkulatorirske renter av egenkapitalen, og se på denne kalkulatorirske renten som en kostnad for bedriften. I motsatt fall vil en ikke få et riktig bilde av periodens resultat.

Vinningsoptimal mengde (vinningsoptimum)

Den kombinasjonen av pris og mengde som gir bedriften det største overskuddet kalles vinnings optimal produksjonsmengde.

Totalkapitalmetoden (EBITDA)

Totalkapitalmetoden er den mest brukte fundamentale verdsettelsesmetoden blant analytikere. Metoden neddiskonterer de fremtidige kontantstrømmene som er tilgjengelig til alle investorer

Finansierings – og soliditetsanalyser

En analyse som prøver å avdekke kundens anskaffelse og anvendelse av kapital, dens finansieringstruktur og dens evne til å tåle tap.

Bedriftens totale kostnader

De totale kostnadene er summen av alle faste- og variable kostnader til en virksomhet eller summen av alle direkte og indirekte kostnader.

Grensekostnad og differansekostnad

Differansekostnader (DK) er en betegnelse vi bruker for å beskrive kostnadsøkningen i et intervall.

Hva er data?

Informasjonskomponenter, f.eks. figurer, symboler eller bokstaver uten selvstendig mening.

Risikomargin og dekningpunktanalyse

Risikomarginen forteller oss hvor stor del av bedriftens omsetning som er overskudd/underskudd, og hvor mye salget kan falle før man taper penger.

Kalkulatorisk kostnader

Kalkulatorirske kostnader er kostnader som ikke har noen direkte tilknytning til utgiftene og som ikke fører til utbetalinger eller har noe billag i regnskapet. De må derfor beregnes, derav betegnelsen kalkulatorirsk.

Dekningspunkt/ Break-even (nullpunkt)

Den omsetningen som fører til at resultatet blir null. Det vil si at dekningsbidraget akkurat dekker de faste kostnadene.

Grenseinntekt og differanseinntekt

På samme måte som grensekostnaden viser hva det koster å produsere én ekstra enhet av en vare, viser grenseinntekten hvor stor inntekt én ekstra produsert enhet gir.

Kostnad – utgift – utbetaling

Mange bruker begrepene kostnad, utgift og utbetaling om hverandre som om de skulle bety det samme. Det gjør de ikke. I denne artikkelserien ser vi nærmere på kostnadsbegrepet, hvilke ulike typer kostnader som finnes og hva som er forskjellen mellom dem.

Faste kostnader

Hva er en fast kostnad og hvilke faste kostnader kan en organisasjon ha?

Hva er en faktura og hva må den inneholde?

Faktura er et salgsdokument utstedt av selger til kjøper som viser til en salgstransaksjon mellom de to partene. En faktura skal være forhåndsnummerert og inneholde følgende opplysninger:

Regnskap og lovgivning

Regnskapslovens §1 fastslår som hovedregel at «enhver som driver næringsvirksomhet har regnskapsplikt for slik virksomhet»

Beregning av sosiale kostnader

Disse omkostningene vil variere fra bedrift til bedrift avhengig av hvilke ytelser/betingelser som er avtalt for arbeidstakerne.

Variable kostnader

At kostnadene er variable vil si at de endres i takt med produksjons- eller utnyttelsetakten. Typisk varierer de variable kostnadene med produksjonsvolum, arbeidstimer eller maskintimer.

Billagshåntering

Bilagene er grunnlaget og dokumentasjonen for regnskapsføringen. Jeg ser her på hvordan du bør gå frem for å håndtere dem på best mulig måte

Hvem skal føre regnskapet?

Skal du føre regnskapet selv eller sette det bort til en regnskapsfører?

Transaksjonskostnader

Transaksjonskostnader refererer til de ressursene vi benytter oss av for å finne frem til og gjøre det beste valget når vi skal kjøpe et produkt eller en tjeneste.

Bruk hjelpesystemer for timebestilling, ordremottak, timelister mv.

Fra 1. januar 2001 ble det et krav om å ha slike hjelpesystemer for virksomheter hvor dette er naturlig.

Hvilket regnskapssystem skal jeg velge?

Dersom du skal føre regnskapet selv, må du velge et regnskapssystem. Lov om årsregnskap m.v. (regnskapsloven) av 1998 stiller krav om at...

Kontantstrømanalyse

En detaljert oversikt over selskapets inn- og utbetalinger i løpet av regnskapsperioden med det mål å vise likviditetsendringer i selskapet og årsaken til dette.

Budsjettyper

Et fullstendig (totalt) budsjettsystem omfatter alle bedriftens aktiviteter. Budsjettene kan systematiseres i tre hovedbudsjett: Driftsbudsjett, finansbudsjett og totalbudsjett

Forutsetninger for budsjettering

Effektiv budsjettering kjennetegnes at følgende forutsetninger er oppfylt og tilstede:

Resultatberegning etter selvkostmetoden

En gjennomgang hvordan du beregner resultatet etter selvkostmetoden.

Metoder for markeds- og reklamebudsjettering

Når man skal fatte en beslutning om hvor mye man bør bruke på markedsaktiviteter kommende år, benytter man seg av kontrollrettede metoder eller målrettede metoder

Budsjettkontroll

Kontroll består i å sammenligne. I budsjettsammenheng vil det si at man sammenligner utførte prestasjoner og virkelige hendelser med de planlagte.

Dekningsdiagram

Dekningdiagrammet viser dekningpunktanalysens nullpunkt (dekningspunkt) og risikomargin, samt hvilket dekningsbidrag og dekningsgrad kalkylen har.

Former for regnskap (finansregnskap og driftregnskap)

Vi skiller vanligvis mellom finansregnskapet og driftsregnskapet. Også kalt ekstern- og internregnskap.

Reklamebudsjettet

Det finnes mange gode grunner for hvorfor man trenger et reklamebudsjett. De viktigste grunnene for å budsjettere bedriftens reklameinnsats er:

Resultatberegning etter bidragsmetoden

Når vi bruker bidragsmetoden kan vi ikke beregne resultatet for hver enkelt kostnadsbærer (produkt), men dette er heller ikke interessant etter bidragsmetodens synspunkt.

Hva er en variabel og verdi?

En variabel er en egenskap ved en enhet som kan måles og som kan anta minst to verdier

Dekningsbidrag (DB) og dekningsgrad (DG)

Hvordan regne ut dekningsbidrag (DB) og dekningsgrad (DG) i en dekningspunkt analyse?

Faktureringsalternativer

Det er mange måter å løse sin fakturering på. Vi skal her se litt på de mulighetene som finnes, slik at du kan finne frem til den løsningen som passer best for deg.

Venner og bekjente som investor

Venner og bekjente er den vanligste investorkilden i Norge. Spesielt i tilfeller selskapet har et begrenset kapitalbehov.

Crowdfunding

Folkefinansiering (engelsk: «crowdfunding») er når enkeltpersoner går sammen om å støtte et prosjekt, enten ved hjelp av penger eller andre ressurser

Nøkkelmedarbeidere som investorer (aksjonærer)

Lykkes du å få nøkkelmedarbeiderne til å investere egne midler i selskapet er du sikret at de vil gjøre sitt beste, da de ellers vil tape pengene de har investert.

Potensielle investorer

Hvilke investorkilder og -muligheter som finnes er i stor grad avhengig av om dette er en radikal- eller inkrementell innovasjon, eller bare en "me to" etablering.

Forhandlingsfasen med investoren(e)

Råd og tips om hva du bør gjøre når du har kommet til forhandlingsfasen med investoren.

Investorpresentasjonen (kontaktfasen)

Kontaktfasen starter i det øyeblikket du kontakter en investor for første gang, enten det er ved å sende investoren en e-post eller ringe dem.

Forberedelsesfasen til investorpresentasjonen

Forberedelsesfasen omfatter hva du må gjøre FØR du prøver å få kontakt med potensielle investorer til ditt prosjekt.

Emisjon spiralen: – Etappefinansiering av selskapet

Etappefinansiering av selskapet er en finansieringstrategi mange grundere benytter seg av når de ikke klarer å dekke selskapets samlede kapitalbehov

Egenkapital

Verdien av alle eiendeler - gjeld = Egenkapital. Vi går her igjennom egenkapital begrepet.

Ekvivalenskalkulasjon

En «avansert» variant av divisjonsalkulasjon. Benyttes i tilfeller hvor vi framstiller flere produkter basert på de samme innsatsfaktorene og produksjonsprosessen.

Likviditetsbudsjett

Hva er et likviditetsbudsjett, hva er formålet og hvordan går vi frem for å utvikle et godt likviditetsbudsjett? Her finner du svarene.

Investeringsavtale

En investeringsavtale er en avtale som regulerer en investering direkte i selskapet ved at selskapet tilføres egenkapital og/eller lån mot å utstede aksjer (emisjon/konvertible lån).

De magiske prosentsatsene for en grunder og investor

Ønsker du å finansiere virksomheten din gjennom emisjon(er), dukker spørsmålet om hvor stor andel av virksomheten du ønsker at investorene skal kunne kjøpe fort opp.

Kapitalbehov

En angivelse av hvor stor kapitaltilførsel selskapet trenger i penger for å kunne realisere sine mål for en planperiode

Kortsiktig gjeld

Kortsiktig gjeld er lån som skal betales tilbake innen et år. I balansen deles den totale gjelden i langsiktig og kortsiktig gjeld.

Langsiktig gjeld

Med et langsiktig gjeld menes lån og andre gjeldsforpliktelser med tilbakebetalingstid på mer enn ett år

Gjeld

Hva er gjeld? Gjeld er: "DET PENGEBELØPET SOM STÅR UBETALT TIL ENHVER TID OG SOM SKYLDNEREN (DEBITOR) HAR EN RETTSLIG FORPLIKTELSE TIL Å GJØRE OPP MED...

Økonomisk levetid

Nåverdimetoden og annuitetsmetoden kan også benyttes for å finne optimal økonomisk levetid for et anleggsmiddel.

Kapitalrasjonering

Dersom en bedrift har flere investeringsprosjekter å velge mellom og samtidig en begrenset mengde kapital, må investeringsprosjektene prioriteres.

Tilbakebetalingsmetoden

Tilbakebetalingsmetoden er en forenklet metode for lønnsomhetsvurdering av investeringer som går ut på å beregne antall år det tar for å tjene inn investeringsbeløpet

Annuitetsmetoden

Med annuitetsmetoden fordeler vi netto nåverdi for et prosjekt med konstante beløp ut over prosjektets levetid. Denne metoden er altså en alternativ presentasjon av netto nåverdi for prosjektet.
Close