Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 13 av 35 artikler om Viral markedsføring

Samtidig som målene for den sosiale- og virale markedsføringen blir satt må det utvikles en strategi (langsiktig plan) som angir hvordan disse målene skal nås gjennom å fungere som et kart som viser veien til målet.

For at den sosiale markedsføringen skal bygge opp under virksomhetens eksisterende visuelle profil og markedsføring, må denne strategien ta utgangspunkt i virksomhetens overordnede markedsstrategi.

Hvilke områder virksomhetens sosiale og virale strategi må omhandle er avhengig av virksomhetens situasjon, mål og planer, men normalt bør den omfatte forhold som:

  • Omdømme og merkevarebygging
  • Salg og markedsføring
  • Relasjonsbygging
  • Kundeservice
  • Rekruttering
  • Krisehåndtering

I de påfølgende artiklene vil jeg ta for meg hvordan du kan bruke sosiale medier for å dekke virksomhetens kommunikasjonsoppgaver innenfor disse fagområdene.

Når den overordnede strategien for sosial og viral markedsføring er klar må denne strategien opersjonaliseres i konkrete aktiviteter og tiltak gjennom å ta i bruk ulike virkemidler. 

Dette krever at vi utvikler en publiseringsplan som viser hvilke virkemidler, aktiviteter og tiltak som skal gjennomføres, i hvilke medier, ovenfor hvem, til hvilken kostnad og med hvilket resultat.

Hvordan dette best gjøre kommer jeg tilbake til i en senere artikkel.

Du leser nå artikkelserien: Viral markedsføring

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Viral markedsplanlegging – Fase 3: Valg av målPubliseringsplan for sosiale medier (sosial markedsføring) >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Viral markedsføring
  • To-steg hypotesen (Word Of Mouth / “jungeltelegrafen”)
  • Opinionsleder
  • Influencers og influencer marketing
  • Den virale spredningsprosessen
  • Positive og negative sider ved viral markedsføring
  • Hvordan bruke viral markedsføring som en del av markedsstrategien?
  • Sosial- og viral markedsplanlegging
  • Viral markedsplanlegging – Fase 1: Situasjonsanalyse
  • Viral markedsplanlegging – Fase 2: Målgruppe
  • The Social Technographics Profile
  • Viral markedsplanlegging – Fase 3: Valg av mål
  • Viral markedsplanlegging – Fase 4: Strategi og publiseringsplan
  • Publiseringsplan for sosiale medier (sosial markedsføring)
  • Viral markedsplanlegging – Fase 5: Budskap og verktøy
  • Viral markedsplanlegging – Fase 6: Implementering
  • Viral markedsplanlegging – Fase 7: Styring og kontroll
  • Det juridiske rammeverket for innholdsmarkedsføring
  • Hva kan jeg skrive om andre?
  • Hva gjør jeg hvis jeg blir utsatt for sjikane og ærekrenkelser?
  • Etisk standard for innlegg i sosiale medier
  • Hvorfor deler vi budskap med andre?
  • Delinger kan dekke fysiologiske- og trygghetsbehov
  • Delinger kan dekke sosiale behov
  • Delinger dekker behovet for nyheter og sladder
  • Nyheten må appellere til følelsene for å skape en viral effekt
  • Delinger dekker vårt behov for lett underholdning
  • Delinger kan dekke statusbehov og behov for selvrealisering
  • De sosiale mediene skaper vår identitet
  • FIRO (Fundamantal Interpersonal Relation Orientation) teori
  • Kommunikasjonsprosessen avgjør delingfrekvensen
  • Ønskede kommunikasjoneffekter i sosial markedsføring
  • Avsenderens betydning for delingsfrekvensen
  • Gjør det enkelt å dele
  • Belønn og oppfordr til deling
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.