Domene og webhotell fra OnNet.no

Brukervennlighet

Selv om de foregående metodene er de mest vanlige å bruke for å måle lønnsomheten til et nettsted, kan man også bruke nettstedets brukervennlighet som et mål for nettstedets lønnsomhet.

Når det gjender transaksjonskonverteringer er antallet konverteringer selvkorrigerende. Med transaksjonskonvertering menes:

en konvertering som krever en faktisk handling av bruker, utover det å bare se på en side

Å gjøre et kjøp er en transaksjonskonvertering; det samme er det å laste ned en .pdf-brosjyre eller se på en instruksjonsvideo.

I disse tilfellene vil en dårlig fungerende side kanskje ha 1000 brukere hvorav bare 10 laster ned brosjyren. Dette gir ingen målemessige feil, fordi verdien kun vil beregnes ut fra de 10 som faktisk har lastet ned. (Selv om forholdet mellom 1000 og 10 burde være et faresignal som forårsaket en endring i tekst og presentasjon.)

Når det gjelder visningskonverteringer er imidlertid saken en annen. Her vil en dårlig fungerende side gjøre at bare noen få av de som kommer inn på siden faktisk får med seg den verdibærende informasjonen.

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.