Nettstedets verdiaktiviteter : Salg og markedsføring


   Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:
   http://www.


    Denne artikkelen er del 13 av 28 artikler om Digital markedsføring >> Eget nettsted
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


verdikjede-markedføring

For de fleste tradisjonelle virksomheter ligger de største åpenbare mulighetene ved Internett i å opprette en egen nettbutikk, slik at de kan selge sine produkter og tjenester via nettsidene sine. 

Mange trodde netthandelen ville eksplodere og etablere seg som den nye dominerende salgskanalen allerede på slutten av 1990- og begynnelsen av 2000-tallet, men dette skjedde ikke. Dette fordi markedet ikke var modent nok ennå, samtidig som teknologien ikke var god nok. Idag er situasjonen imidlertid annerledes. Folk flest har begynt å handle på nettet, samtidig som teknologien bak nettbutikkene har tatt en kvantesprang de siste 10-15 årene. Markedet er idag ikke bare modent, men snart overmodent for dem som ennå ikke har tatt første steg ut i e-handelverden og etablert en egen nettbutikk.

I 2014 hadde kun 6 av 10 norske kjeder en nettbutikk

Fremgangen går imidlertid sakte. I 2014 hadde fortsatt kun 6 av 10 norske kjeder en egen nettbutikk. Dette er imidlertid en fremgang fra året før hvor kun 5 av 10 kjeder hadde en netbutikk, viser Virkes eHandelsrapport. Når vi samtidig vet at nordmenn ifjor handlet varer på nettet for 31,8 milliarder kroner, sier det seg av disse forretningene gå glipp av en stadig større andel av den totale vareomsetningen i Norge.

Årsaken til denne lave spredningen av denne handelformen tror mange skyldes mange ulike forhold, men mange trekker frem at mange kjeder mangler kunnskap om netthandel og digitale medier som de viktigste årsakene.

– Mange bedriftsedere kan for lite om digitale kanaler og hvilke muligheter som finnes på nett. Redsel for å kannibalisere egne butikker, manglende innovasjonskultur og manglende endringsvilje er nok også mulige forklaringer, sier Ola Hanø, daglig leder i eHandelsforum til netthandelen.no.

At dette er en stor svakhet for de fleste kjeder og enkeltstående forretninger i den fysiske verden er åpenbart. 

– Mange kjeder vil raskt oppleve at nettbutikken blir deres største butikk målt i omsetning. I tillegg er det mange kunder som bruker nettsidene for å sjekke priser og produktutvalg. En velfungerende nettbutikk i kombinasjon med fysiske butikker, er gull verdt for bedrifter som er opptatt av lønnsomhet og vekst, mener Hanø.

Enorme fordeler med å gå over til netthandel

Fordelene med å gå over til nettbasert handel er imidlertid enorme, så det er ingen grunn til å vente.

Ikke bare får organisasjonen da tilgang til et globalt marked, men man får også en ny salgs- og distribusjonskanal som vil kunne generere vesentlig gjenkjøp og mersalg fra så vel eksisterende kunder som nysalg fra nye kunder. Samtidig som den eksisterende kundemassen vil oppfatte dette som en økning i organisasjonens servicenivå, da nettbutikken gjør organisasjonens markedstilbud mer tilgjengelig. Nettbutikken stenger aldri og kan nås fra hvilken som helst datamaskin i verden som er koblet til Internett.

Har man allerede en digital produktkatalog og/eller en løsning for å la kundene skreddersy sine egne løsninger, trenger man kun en handlekurv, en betalingsløsning og en kunde/ordre database for at organisasjonen skal ha sin egen nettbutik.

Siden etablering av en nettbutikk er en såpass krevende og omfattende oppgave har jeg skrevet en egen artikkelserie om e-handel og om hvordan virksomheter bør gå frem for å etablere en egen nettbutikk. Klikk på knappen under for å lese denne artikkelsamlingen.

Denne artikkelen og resten av artiklene i denne artikkelserien kan lastes ned og leses som en e-bok ved å klikke her !

Klikk her hvis du ikke fant svaret på det du lurte på
Topp20
Siste 20
Nye serier
Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> Eget nettsted

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << Nettstedets verdiaktiviteter : Logistikk og produksjonsprosessenNettstedets verdiaktiviteter : Kundeservice og oppfølging >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Nettside/nettsted
  • Hva er Web 2.0?
  • Hvor lønnsomme er nettsidene dine?
  • Forarbeid: – Før du starter utviklingen av ett nytt nettsted?
  • Sett klare mål og definer målgruppen
  • Start med en situasjonsanalyse før du lager Internett planen
  • Internettplan for virksomhetens nettsted
  • Velg riktig domene – din identitet på Internett
  • Hvilke kommunikasjonsoppgaver skal nettstedet løse?
  • Nettstedets plass i virkemiddelstrategien
  • Nettstedets plass og funksjon i verdikjeden
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Logistikk og produksjonsprosessen
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Salg og markedsføring
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Kundeservice og oppfølging
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Rekruttering
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Opplæring
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Innkjøp
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Presse og investor informasjon
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Trade promotion
  • Bedriftsblogg
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Styring, rapportering og administrasjon
  • Nettstedets oppgave- og innholdstrategi
  • Utformingstrategi : Retningslinjer for nettstedets visuelle utforming og utseende
  • Teknologisk strategi : Valg av publiseringsløsning og plattform
  • SEO strategi: Synlighet – trafikk – konverteringer
  • Kontroll og evaluering av Internett planen og nettstedet
  • Utvikling og implementering av nettstedet i virksomhetens verdikonfigurasjon
  • Unngå de kjente feilene når nettsidene skal utformes!
  • DEL
    Denne artikkelen er skrevet av Kjetil Sander. En entrepenør og forretningsutvikler som har etablert en rekke selskaper de siste 20 årene. Samtidig som har han lang styre- og topp-leder erfaring. Han er utdannet Diplom økonom / markedsfører fra BI/NMH, og jobber til daglig som daglig leder i OnNet. På hobbybasis er han i tillegg ansvarlig redaktør for eStudie.no. Les mer.