Domene og webhotell fra OnNet.no

Valg av distribusjonsform

Valg av distribusjonsform går ut på å svare på følgende spørsmål:

“Hvor mange skal få lov til å selge- og distribuere våre produkter?”

Enhver produsent og grossist kan velge mellom følgende tre distribusjonsformer:

  1. Intensiv distribusjon. Alle som ønsker å selge produktet får “lov” til det. Intensiv distribusjon er med andre ord det samme som massedistribusjon.
  2. Selektiv distribusjon. Kun et mindre antall bedrifter får lov til å selge produsentens produkter. De får ikke enerett – bare en viss beskyttelse.
  3. Eksklusiv distribusjon Noen få bedrifter får enerett på å selge produsentens produkter.

Spørsmålet blir med andre ord:

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.