Unngå de kjente feilene når nettsidene skal utformes!


   Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:
   http://www.


    Denne artikkelen er del 28 av 28 artikler om Digital markedsføring >> Eget nettsted
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


innholdstrategHvorfor gjøre de samme feilene som andre har gjort før deg? Under finner du noen råd for å unngå å dumpe i de vanligste og mest kjente fellene.

Navigasjon:
Ikke la brukerne måtte bruke Back-knappen for å navigere. Gjør det enkelt og oversiktlig å bla seg fram og tilbake på nettstedet ditt. Har du et stort nettsted bør du også ha en effektiv søkefunksjon.

Begrens animasjonen
Animasjoner kan piffe opp nettstedet ditt, men bruk det med måte. Det skal ikke mye til før det er blitt for mye, og nettbrukeren blir distrahert av budskapet.

Begrens lydbruken
Internett er et multi medium, men de fleste nettsteder vil ikke tjene på å legge bakgrunnsmusikk eller -lyd på sidene. Med mindre du reklamerer for et lydstudio eller selger plater, selvfølgelig.

Unngå klisjer
Å gi beskjeden «Under konstruksjon» er en utbredt feil. For det første er alle nettsteder under kontinuerlig utvikling, og for det andre har uttrykket en aura av sløvhet og middelmådighet over seg.

Bruk hensiktsmessige verktøy
Bruk verktøy til å lage og administrere nettstedet ditt som er tidseffektive. Bruk en database i bunn når informasjonsmengden får en viss størrelse.

Rask server
Sørg for at nettstedet ditt ligger på en server som er rask nok og har nok båndbredde for den trafikken du har.

Test skikkelig
Har du sjekket at alle linkene fram og tilbake virker? At alle bildefiler ligger der de skal? At alle skript virker og at alle data blir registrert riktig i databasen? At alt kan vises i både Internet Exporer og Netscape Navigator.

Surf, surf, surf
Sjekk hva konkurrentene driver med og sørg for å holde tritt. Bruk en del tid på å surfe omkring og få praktiske ideer og den rette inspirasjonen til å gjøre ditt nettsted enda bedre.

Regelmessige oppdateringer
Det er en gammel læresetning som sier at det koster 5 ganger så mye å få en ny kunde som å holde på en eksisterende. Sørg for at kundene kommer tilbake til nettstedet ditt igjen og igjen. Dette krever at du kontinuerlig oppdaterer nettsidene dine. Minst en gang i uken.

Kontaktinformasjon
Gjør det enkelt å komme i kontakt med deg. E-postadresse bør finnes på alle sider, og din telefon og adresse bør være lett å finne fra alle sider. Enkelte firmaer har investert mange penger i en strøken website, men utelatt å fortelle hvordan man kan kontakte dem.

Forum eller chat
Forbausende få nettsteder har gjort et systematisk forsøk på å engasjere nettbrukerne og få dem til å gi tilbakemeldinger. For ikke å snakke om å få dem til å bidra med innhold på nettstedet. Interaktivitet av denne typen er mer egnet for forbrukerne (B2C) enn for næringsdrivende (B2B).

Gi gode betingelser
Gi nettbrukerne fordeler av å handle gjennom ditt nettsted eller surfe på dine sider. F.eks. lavere priser (enn i butikkene), gratis programmer eller shareware, konkurranser med mulighet til å vinne gaver, gratis online rådgivning e.l.

Gi trygghet
De fleste nettbrukerne er ennå ikke vant med å handle over nettet. Forklar for dem hvorfor det er trygt (forutsatt at du krypterer evt. kortinformasjon), og gi dem rask og god service og ordrebehandling, slik at de blir fornøyde og får lyst til å handle over nettet igjen.

Gi raske svar
La nettbrukerne forstå at det er ekte mennesker og en solid organisasjon bak nettstedet. Svar på alle forsespørsler innen en dag, gjene innen et par timer. Sett av de nødvendige ressursene for å få dette til.

Bruk statistikk
Sjekk logg-statistikken for ditt nettsted grundig. Se hvilke sider som blir besøkt mest og minst, hvilke linker de bruker for å navigere seg frem, og hvor lang tid de bruker på hver side. Og bruk informasjonen du får til å forbedre sidene dine slik at du får mer trafikk.

Registrer nettstedet i søkemotorene
Sørg for at det er lett å finne fram til ditt nettsted i de største søkemotorene. Og husk å legge inn meta tags for de viktigste stikkordene på index-siden de. Dette er «barnelærdom», men det er forbausende mange som ikke tar seg bryet med å gjøre dette.

Skriv konsist
En nettside er ikke en brosjyre. Web-mediet krever at du skriver mer kortfattet, og oversiktlig. Bruk bullet-lister, ingresser, gjem lange lister i scroll-bokser og ha en oversiktlig design som fremmer lesning og gir bedriften en identitet. Bruk heller to korte sider, fremfor å ha en lang.

Link samling
Logikk tilsier at jo flere linker du har på dine sider, jo mindre trafikk vil dine sider få (fordi folk letter klikker seg et annet sted enn å lese dine sider). Praksis viser derimot at mange linker øker trafikken, fordi nettstedet ditt blir ansett som en ressurs og et sted som er verd å komme tilbake til igjen og igjen. Prøv også å få steder du linker til å gi en link tilbake til deg. Det øker også din relevans i de store søkemotorene, og gjør at du kommer høyere opp på søkeresultatlista enn ellers.

Tjen penger
For enkelte vil det være mulig å tjene noen penger på å selge annonseplass eller bli en affiliate til en større partner. Eller slå deg sammen med andre som har dine nettbrukere som målgruppe.

Hold loven
Copyright-reglene gjelder like mye på nettet som andre steder. Ikke legg ut ting som andre eier rettighetene til uten å ha spørt om tillatelse.

Denne artikkelen og resten av artiklene i denne artikkelserien kan lastes ned og leses som en e-bok ved å klikke her !

Klikk her hvis du ikke fant svaret på det du lurte på
Topp20
Siste 20
Nye serier
Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> Eget nettsted

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << Utvikling og implementering av nettstedet i virksomhetens verdikonfigurasjon
    Andre artikler i serien er: 
  • Nettside/nettsted
  • Hva er Web 2.0?
  • Hvor lønnsomme er nettsidene dine?
  • Forarbeid: – Før du starter utviklingen av ett nytt nettsted?
  • Sett klare mål og definer målgruppen
  • Start med en situasjonsanalyse før du lager Internett planen
  • Internettplan for virksomhetens nettsted
  • Velg riktig domene – din identitet på Internett
  • Hvilke kommunikasjonsoppgaver skal nettstedet løse?
  • Nettstedets plass i virkemiddelstrategien
  • Nettstedets plass og funksjon i verdikjeden
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Logistikk og produksjonsprosessen
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Salg og markedsføring
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Kundeservice og oppfølging
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Rekruttering
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Opplæring
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Innkjøp
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Presse og investor informasjon
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Trade promotion
  • Bedriftsblogg
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Styring, rapportering og administrasjon
  • Nettstedets oppgave- og innholdstrategi
  • Utformingstrategi : Retningslinjer for nettstedets visuelle utforming og utseende
  • Teknologisk strategi : Valg av publiseringsløsning og plattform
  • SEO strategi: Synlighet – trafikk – konverteringer
  • Kontroll og evaluering av Internett planen og nettstedet
  • Utvikling og implementering av nettstedet i virksomhetens verdikonfigurasjon
  • Unngå de kjente feilene når nettsidene skal utformes!
  • DEL
    Denne artikkelen er skrevet av Kjetil Sander. En entrepenør og forretningsutvikler som har etablert en rekke selskaper de siste 20 årene. Samtidig som har han lang styre- og topp-leder erfaring. Han er utdannet Diplom økonom / markedsfører fra BI/NMH, og jobber til daglig som daglig leder i OnNet. På hobbybasis er han i tillegg ansvarlig redaktør for eStudie.no. Les mer.