Tidssegmentering


   Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:
   http://www.


    Denne artikkelen er del 8 av 14 artikler om Markedssegmentering
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


segmentering-tid-vinter

Tid er et annet mye brukt segmentering kriterium i mange bransjer og situasjoner. Tidssegmentering vil si at vi segmenter (deler opp) markedet basert på ulik tidskriterier som:

  1. Sesong (Høysesong/lavsesong, Vinter/vår/sommer/høst osv)
  2. Måned (Januar, februar, mars osv)
  3. Uke (Uke 1, 2, 3 osv)
  4. Dag (Mandag, tirsdag, onsdag osv)
  5. Klokkeslett og tid på døgnet (morgen, dag, kveld, natt)

Et høyfjellshotell har ulike målgrupper avhengig tid på året. I vinterhalvåret er skiturister den viktigste målgruppen, mens jegere kanskje er den viktigste på høsten og vandrere den viktigste i sommermånedene.

For en restaurant er tid på døgnet kanskje det viktigste segmentering kriteriet. På dagtid er kanskje lunchgjester og kurs/konferanse gjester den viktigste målgruppen, mens par som ønsker en romantisk middag er den prioritert målgruppen på kveldstid.

I likhet med geografi, er tid alene som regel lite egnet som segmentering kriteriet fordi tidsdimensjonen sier lite om målgruppens atferd, holdninger, preferanser, behov og problem.

I kombinasjon med andre segmentering kriterier, kan tid være et svært velegnet segmentering kriterium.

Man kan også segmentere etter tidsrom. Et byhotell kan f.eks finne det hensiktsmessig å segmentere etter årstid:

Årstid Segment

Januar

Februar

Mars

April

Mai

Juni

Juli

Aug

Sep

Okt

Nov

Des

Spesialtilbud til næringslivet

Spesialtilbud til næringslivet

Seminarer/konferanser/kurs

Seminarer/konferanser/kurs

Ferietrafikk

Ferietrafikk

Ferietrafikk

Ferietrafikk

Seminarer/konferanser/kurs

Seminarer/konferanser/kurs

Spesialtilbud til næringslivet

Julebord

I andre tilfeller kan det f.eks være hensiktsmessig å segmentere innenfor hver enkelt ukedag.

Denne artikkelen og resten av artiklene i denne artikkelserien kan lastes ned og leses som en e-bok ved å klikke her !

Klikk her hvis du ikke fant svaret på det du lurte på
Topp20
Siste 20
Nye serier
Du leser nå artikkelserien: Markedssegmentering

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << Geografisk segmenteringDemografisk segmentering >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Markedssegmentering
  • Segmenteringstrategier
  • Hvorfor og når segmentere et marked?
  • Segmenteringskrav
  • Arbeidsmodell for segmentering
  • Segmenteringskriterier for markedssegmentering
  • Geografisk segmentering
  • Tidssegmentering
  • Demografisk segmentering
  • Segmentering etter psykografi og livsstil
  • VALS (Values And Life Styles)
  • ASH – modellen
  • Segmentering på grunnlag av relasjon til merkevaren
  • Behov- og atferds segmentering
  • DEL
    Denne artikkelen er skrevet av Kjetil Sander. En entrepenør og forretningsutvikler som har etablert en rekke selskaper de siste 20 årene. Samtidig som har han lang styre- og topp-leder erfaring. Han er utdannet Diplom økonom / markedsfører fra BI/NMH, og jobber til daglig som daglig leder i OnNet. På hobbybasis er han i tillegg ansvarlig redaktør for eStudie.no. Les mer.