Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:
   http://www.


    Denne artikkelen er del 27 av 30 artikler om Forretningsplan
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


Mens organisasjons- og prosessplanen tar for seg selskapets kjerneaktiviteter tar supportplanen for seg:

«Selskapets støtteaktiviteter, d.v.s. ikke verdiskapende aktiviteter som kun er nødvendig for at kjerneaktivitetene skal fungere»

Typiske støtteaktiviteter er lønn- og regnskap, renhold, vakthold og kantinetjenester. 

Siden støtteaktivitetene ikke er verdiskapende ønsker mange idag å outsorce flest mulig av dem for å spare penger, redusere risikoen og øke konkurransekraften. Dette gjøres under mottoet:

«Skomaker bli ved din lest»

Argumentasjonen er her at det lønner seg å konsentrer seg om det man kan og tjener penger på og la andre spesialister heller ta seg av alle de andre støttetjenestene du trenger for å få virksomheten til å fungere optimalt. Om dette alltid er en lønnsom strategi kan diskuteres, men er uansett noe som må grundig tas for seg i denne delen av forretningsplanen. For å kunne svare på disse spørsmålene anbefaler jeg at du leser artikkelserien om inn- og outsourcing.

Når det gjelder innholdet i denne del-planen viser jeg til artikkelserien om supportperspektivet som omhandler spørsmålene, oppgaven og utfordringene på dette området. 

Denne artikkelen og resten av artiklene i denne artikkelserien kan lastes ned og leses som en e-bok ved å klikke her !

Klikk her hvis du ikke fant svaret på det du lurte på
Topp20
Siste 20
Nye serier
Du leser nå artikkelserien: Forretningsplan

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << Organisasjons- og prosessplanImplementeringstrategi >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Forretningsplan
  • Forretningsplanens innhold
  • Situasjonsanalyse
  • Due Diligence
  • Forretninggrunnlaget
  • Forretningside (misjon og visjon)
  • Verdigrunnlag
  • Omdømme (rykte og profil)
  • Corporate Governance (eierstyring)
  • Strategisk kjerne
  • Forretningmodell
  • Forretningsmål og forretningstrategi
  • Forretningsplanens del-planer
  • Hvem skriver du forretningsplanen for?
  • Presentasjon av forretningsplanen
  • Introduksjon og sammendrag (Styrets beretning)
  • Bakgrunn og generell beskrivelse av firmaet
  • Marked, kunden og konkurrentene
  • Corporate Governance (selskapsledelse)
  • Forretninggrunnlaget
  • Strategisk kjerne
  • Forretningsmodell
  • Produkter og tjenester
  • Markedsplan
  • Økonomiplan og ressursplan
  • Organisasjons- og prosessplan
  • Supportplan
  • Implementeringstrategi
  • Handlingsplan
  • Kilder til informasjon i forretningsplanen
  • DEL
    Denne artikkelen er skrevet av Kjetil Sander. En entrepenør og forretningsutvikler som har etablert en rekke selskaper de siste 20 årene. Samtidig som har han lang styre- og topp-leder erfaring. Han er utdannet Diplom økonom / markedsfører fra BI/NMH, og jobber til daglig som daglig leder i OnNet. På hobbybasis er han i tillegg ansvarlig redaktør for eStudie.no. Les mer.