Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:
   http://www.


    Denne artikkelen er del 27 av 30 artikler om Forretningsplan
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


Mens organisasjons- og prosessplanen tar for seg selskapets kjerneaktiviteter tar supportplanen for seg:

«Selskapets støtteaktiviteter, d.v.s. ikke verdiskapende aktiviteter som kun er nødvendig for at kjerneaktivitetene skal fungere»

Typiske støtteaktiviteter er lønn- og regnskap, renhold, vakthold og kantinetjenester. 

Siden støtteaktivitetene ikke er verdiskapende ønsker mange idag å outsorce flest mulig av dem for å spare penger, redusere risikoen og øke konkurransekraften. Dette gjøres under mottoet:

«Skomaker bli ved din lest»

Argumentasjonen er her at det lønner seg å konsentrer seg om det man kan og tjener penger på og la andre spesialister heller ta seg av alle de andre støttetjenestene du trenger for å få virksomheten til å fungere optimalt. Om dette alltid er en lønnsom strategi kan diskuteres, men er uansett noe som må grundig tas for seg i denne delen av forretningsplanen. For å kunne svare på disse spørsmålene anbefaler jeg at du leser artikkelserien om inn- og outsourcing.

Når det gjelder innholdet i denne del-planen viser jeg til artikkelserien om supportperspektivet som omhandler spørsmålene, oppgaven og utfordringene på dette området. 

Klikk her hvis du ikke fant svaret på det du lurte på
Topp20
Siste 20
Nye serier
  Gå til neste/forrige artikkel i denne artikkelserien:  << Organisasjons- og prosessplanImplementeringstrategi >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Forretningsplan
  • Forretningsplanens innhold
  • Situasjonsanalyse
  • Due Diligence
  • Forretninggrunnlaget
  • Forretningside (misjon og visjon)
  • Verdigrunnlag
  • Omdømme (rykte og profil)
  • Corporate Governance (eierstyring)
  • Strategisk kjerne
  • Forretningmodell
  • Forretningsmål og forretningstrategi
  • Forretningsplanens del-planer
  • Hvem skriver du forretningsplanen for?
  • Presentasjon av forretningsplanen
  • Introduksjon og sammendrag (Styrets beretning)
  • Bakgrunn og generell beskrivelse av firmaet
  • Marked, kunden og konkurrentene
  • Corporate Governance (selskapsledelse)
  • Forretninggrunnlaget
  • Strategisk kjerne
  • Forretningsmodell
  • Produkter og tjenester
  • Markedsplan
  • Økonomiplan og ressursplan
  • Organisasjons- og prosessplan
  • Supportplan
  • Implementeringstrategi
  • Handlingsplan
  • Kilder til informasjon i forretningsplanen
  • Andre artikler i samme kategori er:

    Forretningside (misjon og visjon)
    Forretningsideen angir hvorfor bedriften ble startet og beskriver hva som gjør den så unik at det er verdt å jobbe i den, samtidig som den angir hvorfor kundene skal velge akkurat denne bedriften som ...
    Hvem skriver du forretningsplanen for?
    Det er stor forskjell på å skrive en forretningsplan for et gründerprosjekt og for et etablert internationalt konsern. Tenk derfor gjennom hvem som er målgruppen for forretningsplanen før du skriver d...
    Forretningmodell
    Mens en forretningside forklarer HVA virksomheten gjør, beskriver en forretningsmodell kort HVORDAN virksomheten: dekker behov og skaper, leverer, og fanger opp verdier.
    Strategisk kjerne
    Den strategiske kjernen tar for seg hvilke mål og strategier virksomheten skal nå og følge i en planperiode
    Situasjonsanalyse
    Situasjonsanalysens formål er å gi et bilde av virksomhetens strategiske situasjon og hvilke strategiske muligheter og trusler som finnes i markedssystemet, den strategiske kjernen og systemet
    Konkurransefortrinn
    Effekten man får ved å besitte og utnytte en eller flere ressurser eller en kompetanse som gir virksomheten viktige fordel(er) i konkurransen med andre virksomheter.
    Forretninggrunnlaget
    Forretningsplanen bør starte med å angi selskapets forretningsgrunnlag etter styrets beretning.
    Forretningsmodell
    Mens forretningsideen angir hva virksomheten gjør for hvem, angir forretningsmodellen hvordan selskapet tjener penger på dette.
    DEL
    Entrepenør og forretningsutvikler med mer enn 20 års erfaring og 14 selskaper bak seg. Utdannet Diplom økonom / markedsfører fra BI/NMH. Jobber som daglig leder i OnNet og er ansvarlig redaktør for IKTnytt.no og eStudie.no. I tillegg er han styremedlem i 4 andre selskaper. Les mer.