Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:
   http://www.

    Denne artikkelen er del 21 av 30 artikler om Forretningsutvikling >> Forretningsplan
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


Den strategiske kjernen kan deles opp i følgende kjerne komponenter:

Forretningsmål:

Forretningsmålet er det langsiktige målet for hele virksomheten, og støttes normalt av ulike del-mål som omhandler kritiske suksessfaktorer. Selve forretningsmålet bør deles opp i fire del-mål som tilsammen utgjør det overordnede forretningsmålet. Disse fire del-målene er:

  1. Selskapsverdi – målsetning for hvordan selskapsverdien skal utvikle seg
  2. Vekstmål – et mål som forteller hvor fort veksten vil komme og hvor den vil komme
  3. Omsetningmål – et mål som forteller hvordan omsetningen vil utvikle seg
  4. Lønnsomhetsmål – et mål som angir hvordan lønnsomheten vil utvikle seg.

Disse fire-delmålene utgjør forretningsmålet og må støttes av del-mål for hvert av de 6 perspektivene i systemet til Systemanalytisk Verdiledelse for å være ett komplett strategisk mål-hierarki for selskapet. Sørg bare for at alle målene som velges oppfyller kravene som stilles til et SMART mål. 

Forretningsstrategi:

Forretningsstrategien er en angivelse av hvilken strategi virksomheten skal følges for å nå sitt forretningsmål. En overordnet strategi for hele virksomheten som må støttes av en del-strategi for hvert av del-målene i forretningsplanen. Strategiens funksjon er å være kartet som viser veien til målet.

Forretningmodell:

Forretningmodellen angir hvordan virksomheten skal gå frem for å tjene penger på sitt verditilbud. 

Verditilbud:

Verditilbudet er en angivelse av hvilke kundeverdier virksomheten skaper for sine kunder og hvordan de skal oppleve disse kundeverdiene i forhold til de kundeverdiene konkurrentene kan tilby.

Ressurser:

Til slutt trenger vi også en angivelse av hvilke ressurser som skal brukes for å nå forretningsmålet. Dette er en overordnet ressurs- og økonomiplan som tar for seg ressursbruken og ressursforvaltningen i selskapet.

Klikk her hvis du ikke fant svaret på det du lurte på
    Gå til neste/forrige artikkel i serien:  << ForretninggrunnlagetForretningsmodell >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Forretningsplan
  • Forretningsplanens innhold
  • Situasjonsanalyse
  • Due Diligence
  • Forretninggrunnlaget
  • Forretningside (misjon og visjon)
  • Verdigrunnlag
  • Omdømme (rykte og profil)
  • Corporate Governance (eierstyring)
  • Strategisk kjerne
  • Forretningmodell
  • Forretningsmål og forretningstrategi
  • Forretningsplanens del-planer
  • Hvem skriver du forretningsplanen for?
  • Presentasjon av forretningsplanen
  • Introduksjon og sammendrag (Styrets beretning)
  • Bakgrunn og generell beskrivelse av firmaet
  • Marked, kunden og konkurrentene
  • Corporate Governance (selskapsledelse)
  • Forretninggrunnlaget
  • Strategisk kjerne
  • Forretningsmodell
  • Produkter og tjenester
  • Markedsplan
  • Økonomiplan og ressursplan
  • Organisasjons- og prosessplan
  • Supportplan
  • Implementeringstrategi
  • Handlingsplan
  • Kilder til informasjon i forretningsplanen
  • Andre artikler i samme kategori er:

    DEL
    Entrepenør og forretningsutvikler med mer enn 20 års erfaring og 14 selskaper bak seg. Utdannet Diplom økonom / markedsfører fra BI/NMH. Jobber som daglig leder i OnNet og er ansvarlig redaktør for IKTnytt.no og Kunnskapssenteret. I tillegg er han styremedlem i 4 andre selskaper. Les mer.