Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:
   http://www.


    Denne artikkelen er del 8 av 21 artikler om Læring
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


Sosial-kognitiv læring er:

læring gjennom å observere konsekvensene av andres handlinger.

Forbrukeren lærer ved å observere andres atferd i gitte situasjoner (stimulus), og hvilke resultater (konsekvens) deres atferd får. Denne indirekte formen for instrumentell betinging kalles for observasjonslæring, modellæring og vikarierende læring

Hva er observasjonslæring?

Observasjonlæring vil si at:

vi observerer handlingene til andre, før vi tar etter dem hvis vi opplever at handlingen gir positive konsekvenser.

Her ligger mye av forklaringen på hvorfor markedsførere benytter kjendiser/rollemodeller/opinionsledere i sin reklame.

Ser du en reklamefilm med en person du identifiserer deg med bruke et bestemt produkt og at dette fører til behagelige konsekvenser i form av f.eks. generelt velvære, status, romantikk, penger, komplimenter e.l, vil denne observasjonen øke sjansene for at du tar etter denne handlingen. Dette fordi du regner med at konsekvensene for deg vil bli de samme som for personen i reklamefilen.

Denne artikkelen og resten av artiklene i denne artikkelserien kan lastes ned og leses som en e-bok ved å klikke her !

Klikk her hvis du ikke fant svaret på det du lurte på
Topp20
Siste 20
Nye serier
Du leser nå artikkelserien: Læring

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << Instrumentell betinging (operant betinging)Innsiktlæring (kognitiv læring) >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Læring
  • Læringsprosessen
  • Kunnskapsfag vs. ferdighetsfag
  • Enkeltkrets-, dobbeltkrets- og deuterolæring
  • Habituering (tilvenning og sensitivering)
  • Klassisk betinging
  • Instrumentell betinging (operant betinging)
  • Sosial-kognitiv læring (observasjonslæring)
  • Innsiktlæring (kognitiv læring)
  • Kognitive læringprinsipper og råd
  • Kunnskap og kunnskapbegrepet
  • Kunnskapsperspektiver (epistemologier)
  • Kunnskapstyper
  • Det strukturelle/objektivistiske kunnskapsperspektivet
  • Det prosessuelt/praksisbaserte kunnskapsperspektivet
  • Kompetanse
  • Viten
  • Kompetansemodeller
  • Fra individuell til organisatorisk læring
  • Digital kompetanse og digitale ferdigheter
  • Digital dømmekraft
  • DEL
    Denne artikkelen er skrevet av Kjetil Sander. En entrepenør og forretningsutvikler som har etablert en rekke selskaper de siste 20 årene. Samtidig som har han lang styre- og topp-leder erfaring. Han er utdannet Diplom økonom / markedsfører fra BI/NMH, og jobber til daglig som daglig leder i OnNet. På hobbybasis er han i tillegg ansvarlig redaktør for eStudie.no. Les mer.