Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 9 av 9 artikler om Spørreteknikk

siste-ordetSiste ordet er en form for omformulert spørsmål.

Metoden er enkel, man repeterer det siste vesentlige ordet kunden sier i en spørrende tone.

Kunden:

  • «Vi fant olje på felt E-4312»

Selgeren:

  • «E-4312?»

Det vil få kunden til å tro at selgeren ikke helt har forstått det som nettopp ble sagt, noe som oppmuntrer kunden til ytterligere klargjøring av utsagnet.

På denne måten kan man returnere enhver innvendig eller krav kunden måtte komme med under samtalen. Metoden er uhyre effektiv, men den bør ikke overdrives.

Du leser nå artikkelserien: Spørreteknikk

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Projektive spørsmål
    Andre artikler i serien er: 
  • Spørreteknikk
  • Åpne spørsmål
  • Lukket spørsmål
  • Direkte spørsmål
  • Omformulerende spørsmål
  • Ledende spørsmål
  • Retoriske spørsmål
  • Projektive spørsmål
  • Siste ordet
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.