Hjem Verdiskapning

Verdiskapning

Verdiskapningsprosessen

Viser hvordan virksomheten skaper sine kundeverdier ved å integrere de fire øvrige dimensjonene i systemet til systemanalytisk verdiledelse til en verdiskapningprosess

Prosessystemet

En gjennomgang av prosessen fra input i form av innsatsfaktorer til det endelige sluttresultatet i form av et produkt eller tjeneste (output) foreligger.

Kjerneprosesser i verdiskapningen

Alle virksomheter er avhengig av minst 5 kjerneprosesser for å skape sine kundeverdier, uavhengig av hvilken verdikonfigurasjon de har.

Viktige verdiskapningprosesser

En gjennomgang av de viktigste del-prosessene i verdiskapningprosessen som skaper virksomhetens produkter og tjenester.

Systemintegrasjon

Systemintegrasjon er et annet nøkkelbegrep innen Systemanalytisk Verdiledelse, og går ut på å integrere flest mulig perspektiv, prosesser og samhørighetsforhold til et enhetlig system.

Verdikonfigurasjon

Verdikonfigurasjonen beskriver bedriftens verdiskapning. Verdikonfigurasjonen viser hvordan de viktigste virksomhetsprosessene virker i den hensikt å skape verdi for virksomheten selv og dens kunder.

Verdikjede og verdikjedeanalyse

Hva er en verdikjede analyse og hvordan gjennomføre en verdikjede analyse for å avdekke virksomhetens arbeidsbetingelser?

Verdiverksted

Verdiverksted betegner en bedrift som skaper verdi ved å løse unike problemer for kunder og klienter.

Verdinettverk

Verdinettverk betegner en bedrift som skaper verdi ved å koble klienter og kunder som er, eller ønsker å være, avhengige av hverandre

Den digitale verdikjeden (det digitale rom)

Den digitale verdikjeden er en angivelse av hvilke aktører og verdielementer som inngår i den digitale verden, eller det digitale rom eller digitale markedsystem, som også brukes for å angi den digitale verdikjeden enhver virksomhet er en del av.

Hybrid-verdikjede

En hybrid verdikjede er som det går frem av navnet en verdikjede som kombinerer en tradisjonelle og digitale verdikjeden i en ny verdikjede