Forretningsutvikling >> ØKO-modellen

Forretningsutvikling >> ØKO-modellen

ØKO-modellen er fremtiden forretnings- og verdiskapningmodell

Det overordnede målet til ressursperspektivet å skape en best mulig økonomisk utnyttelse av virksomhetens ressurser, uten at dette går utover naturens økologiske balanse i ØKO-systemet.

Hva er økonomi og økologi, og hvilken sammenheng finnes?

Definisjon av begrepene økonomi og økologi, samtidig som jeg ser på sammenhengen mellom begrepene.

Bærekraftig utvikling

Bærekraftig utvikling handler om å ta vare på behovene til mennesker som lever i dag, uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å dekke sine.

ØKO-modell (ECO-modell)

ØKO-modellen, eller ECO-modellen som den også kalles, er en forretningmodell og verdiskapningmodell utviklet av Kjetil Sander.

ØKO-modellens 4 mulige forretnings- og verdiskapningmodeller

Fremstiller vi parametrene ØKONOMI og ØKOLOGI inn i et 2-dimensjonalt verdikart, kan vi tegne opp fire mulige forretnings- og verdiskapningmodeller

Organisasjonen og markedssystemets rolle i ØKO-modellen

En gjennomgang av hvilken betydning organisasjonen og markedssystemet har for ØKO-modellens utfall.

ØKO-modellens mulige strategier

For å kunne få en ØKO-vennlig forretnings- og verdiskapningsprosess implementert i en eksisterende virksomhet kreves det ulike former for endringer.

ØKO-modellens 10 forutsetninger

ØKO-modellen bygger på en helhetlig tenkning, hvor følgende 10 forutsetninger må være på plass for at en ØKO-vennlig forretnings- og verdiskapningmodell skal kunne virke

ØKO-modellens forretningside

Må starte med strategisk tenking Skal virksomheten lykkes med å skape en ØKO-vennlig forretnings- og verdiskapningmodell må modellbyggingen starte på et strategisk nivå i form...

ØKO-modellens forretnings- og inntektmodell

Inntektmodellen som forteller hvordan virksomheten skal tjene penger på sin forretningside og ØKO-vennlige verdiskapningprosess og verditilbud.

ØKO-modellens verdigrunnlag

Siden det er menneskene og ikke planene i organisasjonen som skal sette forretningsideen, forretnings- og ØKO-modellen ut i livet, må enhver virksomhet bygge på et verdigrunnlag

ØKO-modellens forretningsmål og -strategi

Forretningsideen, forretningmodellen og verdigrunnlaget må støttes av et forretningsmål som angir et overordne økonomisk mål for hele virksomheten og en forretningstrategi som fungerer som et kart som viser veien til målet.

ØKO-modellens ressursperspektiv

Ressursene som går med for å skape, selge, distribuere og bruke verditilbudet virksomheten har lovet sine kunder står sentralt i ØKO-modellen og er den...

ØKO-modellens verdiskapningmodell

Skal virksomheten oppnå troverdighet med sitt ØKO-vennlige verditilbud, må den økologiske gevinsten kunden oppnår omfatte hele verdikjedesystemet