Hjem Digital markedsføring >> Eget nettsted

Digital markedsføring >> Eget nettsted

Nettside/nettsted

En gjennomgang av hva en nettside og nettsted er og hva som kreves for å få et eget nettsted.

Hva er Web 2.0?

Du har sikkert allerede støtt på begrepet Web 2.0 flere ganger de siste årene, men hva betyr egentlig Web 2.0?

Hvor lønnsomme er nettsidene dine?

Hvordan du kan sjekke lønnsomheten til nettsidene dine? Jeg går her igjennom hva du bør sjekke i denne sammenheng.

Forarbeid: – Før du starter utviklingen av ett nytt nettsted?

En gjennomgang av hva du bør gjøre før du starter planleggingen og utviklingen av ett nytt nettsted.

Sett klare mål og definer målgruppen

Ikke ta noen beslutning om å utvikle nettstedet før at du har gjort deg opp en mening om hva du ønsker å oppnå med nettstedet og hvem du lager det for.

Start med en situasjonsanalyse før du lager Internett planen

For å kunne treffe de riktige beslutningene må du starte med å gjennomføres en situasjonsanalyse av virksomhetens arbeidsbetingelser og markedssystem.

Internettplan for virksomhetens nettsted

En oversikt over hva en fullstendig internettplan for utvikling av virksomhetens nettsted bør inneholde

Velg riktig domene – din identitet på Internett

Før var det bygninger og maskiner som gjaldt, nå er ofte de største verdiene knapt synlige. De består ikke av materielle verdier, men av immaterielle.

Hvilke kommunikasjonsoppgaver skal nettstedet løse?

En gjennomgang av hvilke tradisjonelle kommunikasjoner et nettsted normalt skal løse

Nettstedets plass i virkemiddelstrategien

Skal nettstedet bli en suksess må mediets egenart utnyttes, og integrere nettstedet som et konkurransevirkemiddel i virksomhetens konkurransevirkemiddel strategi og kommunikasjonvirkemiddel strategi.

Nettstedets plass og funksjon i verdikjeden

Avklar så tidlig som mulig i utviklingsprosessen hvilken plass og funksjon i virksomhetens verdikjede nettstedet skal ha..

Nettstedets verdiaktiviteter : Logistikk og produksjonsprosessen

Ingenting gir større effektiviserings- og lønnsomhetgevinst enn hvis man lykkes å digitalisere selve produktet og/eller produksjonsprosessen

Nettstedets verdiaktiviteter : Salg og markedsføring

En oversikt over hva man bør ta med i en nettbutikk for å opplylle lovverket på området og kundens forventninger.

Nettstedets verdiaktiviteter : Kundeservice og oppfølging

Hvordan har du tenkt å gjøre dine kunder fornøyd og utvikle dem til lojale kunder som anbefaler deg til andre?

Nettstedets verdiaktiviteter : Rekruttering

Internett har vist seg i de senere år å være den mest effektive rekruttering kanalen i Norge. Her får du råd om hvordan du bør gå frem for å utnytte disse mulighetene

Nettstedets verdiaktiviteter : Opplæring

Ved å utvikle et interaktiv opplæringsprogram som legges ut på nettsidene, kan de fleste oppnå store effektiviserings- og kostnadsgevinster

Nettstedets verdiaktiviteter : Innkjøp

Innkjøpsfunksjonen er en spesielt viktig funksjon for mange produksjons-, distribusjons- og salgsorganisasjoner.  Spørsmålet i denne sammenheng er: Hvordan kan et nettsted automatisere virksomhetens innkjøp av standardiserte...

Nettstedets verdiaktiviteter : Presse og investor informasjon

Presse- og investorinformajon slås ofte sammen til en seksjon av nettstedet, da denne type informasjon ofte er svært overlappende.

Nettstedets verdiaktiviteter : Trade promotion

Mange produsenter bruker nettsidene sine til ulike former for trade promotion, bak ett passordbeskyttet område.

Bedriftsblogg

Hva er en bedriftsblogg, og hva bør en bedriftsblogg inneholde?

Nettstedets verdiaktiviteter : Styring, rapportering og administrasjon

Hvordan kan nettstedet ta over styring-, rapportering- og administrasjonsoppgaver?

Nettstedets oppgave- og innholdstrategi

De endelige valgene for hva virksomhetens nye nettsted skal inneholde av verdielementer, funksjoner og hvilket innhold sidene ellers skal ha

Utformingstrategi : Retningslinjer for nettstedets visuelle utforming og utseende

Mens innholdstrategien forteller hva nettstedet skal inneholde, forteller utformingstrategien hvordan nettstedet visuelt skal utformes.

Teknologisk strategi : Valg av publiseringsløsning og plattform

Hvilken teknologisk plattform skal nettstedet legges på, hvilken publiseringsløsning for å lage og holde nettsidene oppdatert skal velges, og hvilke andre systemer må løsningen utveksle informasjon med?

SEO strategi: Synlighet – trafikk – konverteringer

Hvordan sørge for at virksomhetens nettsted blir synlig i søkemotorene folk bruker for å finne det de leter etter?

Kontroll og evaluering av Internett planen og nettstedet

Hvordan skal virksomheten kontrollere om målene blir nådd og evaluere resultatene? Det lønner seg å utvikle kontroll og evaluerings rutinene før nettstedet utvikles.

Utvikling og implementering av nettstedet i virksomhetens verdikonfigurasjon

Planleggingsprosessen er nå slutt. Det eneste som nå gjenstår er å oppdatere kravspesifikasjonene som så langt er utviklet, og begynne å innhente tilbud fra potensielle leverandører av det ferdige nettstedet.

Unngå de kjente feilene når nettsidene skal utformes!

Unngå de kjente feilene når nettsidene skal utformes!