SEO strategi: Synlighet – trafikk – konverteringer


   Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:
   http://www.


    Denne artikkelen er del 25 av 28 artikler om Digital markedsføring >> Eget nettsted
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


SEO - søkemotoroptimaliseringHvordan sørge for at virksomhetens nettsted blir synlig i søkemotorene folk bruker for å finne det de leter etter? 

Google genererer omtrent 90% av all trafikk på Internett, og siden det ikke koster noe som helst å stå oppført i søkemotorene er søkemotoroptimalisering den rimeligste og beste formen for markedsføring av et nettsted. Spørsmålet er bare:

  • SYNLIGHET: Hvordan skal nettstedet utformes for å sikre best mulig synlighet på de søkeordene og søkeuttrykkene som er viktig for virksomheten? Det vil si oppnå en førsteside plassering i søkeresultatene til Google og de andre søkemotorene?
  • TRAFIKK: Hvordan utforme sidenes»title-tag» og «meta descriptions» for å oppnå høyest mulig «click-throue rate«. Det vil si få flest mulig søkere til å klikke på linken til dine sider i søkeresultatene som presenteres? 
  • KONVERTERING: Hvordan få de som besøker nettstedet til virksomheten til å utføre ønskede handlinger? F.eks. et kjøp. Her gjelder det å lage en klar strategi for hvordan nettstedet skal utformes på en logisk måte som guider de besøkende gjennom den beslutninginformasjonen de trenger før de blir ført til siden hvor de skal utføre den ønskede handlingen. 

Å svare på disse spørsmålene er ikke lett, da det er ekstremt mange forhold å ta hensyn til. Søkemotoroptimalisering har derfor vokst frem som et eget fagområde innen elektronisk markedsføring de siste 10 årene. 

For å hjelpe deg igang med dette kompliserte fagområdet, uten fasitsvar, har jeg laget en større artikkelserie om fagområdet «Søkemotoroptimalisering» som jeg anbefaler at du leser i denne sammenheng. Artikkelserien lærer deg alt du trenger å vite om hvordan du skal gå frem for å oppnå en førstesideplassering i Google og de andre søkemotorene.

Viktige spørsmål i denne sammenheng som bør avklares før utviklingen av nettstedet begynner:

  • Søkeord: Hvilke søkeord og søkeuttrykk ønsker virksomheten å bli funnet på i søkemotorene, og hvor vanskelig vil det være å oppnå en slik førstesideplassering. Hvem har førstesideplassering idag og hvor godt er disse sidene optimalisert for søkemotorene. Jo bedre jobb konkurrentene har gjort for å søkeoptimalisere sine sider for nettopp de søkeordene du ønsker å bli funnet på, jo vanskeligere er det også for deg å ta i fra dem denne førstesideplasseringen gjennom virksomhetens nye nettsted. Start med å lag en oversikt over hvilke søkeord og søkeuttrykk som er de viktigste å bli funnet på for nettstedet og virksomheten.
  • Landingsider: Hvilke side skal bli funnet under hvert enkelt av de utvalgte søkeordene i søkeresultatene? Det gjelder nå å bestemme seg for hvilke side som skal gi treff på søkeord A, søkeord B osv, for deretter optimalisere nettopp denne siden for akkurat dette søkeordet eller søkeuttrykket.
  • Domene: Hvilket domene skal nettstedet knyttes opp mot? Inngår nettstedets viktigste søkeord som en del i domene?
  • Mappe- og filstruktur: Velg en søkemotorvennlig mappe- og filstruktur, hvor landingsidens viktigste søkeord inngår i enten mappe eller filnavnet.
  • Title-tag og keyword density: To nøkkeltall for angi hvor stor prosent av tittelens eller sidens totale antall ord som inneholder landingsidens søkeord. Google anbefaler en title-tag density på rundt 20% og en keyword density på omtrent 5%.
  • Søkemotoroptimalisert publiseringsløsning: Sørg for at publiseringsløsningen du velger blir tilført alle de utvidelsene (plug-ins) som er nødvendig for at den skal være oppfylle kravene som stilles til en publiseringsløsning. Dvs. kontrollere at du kan sette inn alle nødvendige meta-tags i alle sider og på alle objektene i siden, og at publiseringsløsningen for øvrig er satt opp slik at den ikke blokkerer søke-robotene eller lignende. 
  • Søkemotorvennlige teknologier: Sørg for at kun søkemotorvennlige teknologier benyttes i nettstedet. 
  • Søkemotoroptimalisert webhotell/serverpark: Sørg for at webhotellet eller serverne du velger å legge nettstedet på er 100% søkemotorvennlig. Det vil si at de oppfyller alle de kravene Google setter til serverne for at de skal være i stand til å indeksere alle nettstedets sider på korrekt måte.

Leser du min artikkelserie om søkemotoroptimalisering finner du nærmere informasjon om hva du må tenke på og gjøre under hvert av ovenstående punkter.

 

 

Denne artikkelen og resten av artiklene i denne artikkelserien kan lastes ned og leses som en e-bok ved å klikke her !

Klikk her hvis du ikke fant svaret på det du lurte på
Topp20
Siste 20
Nye serier
Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> Eget nettsted

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << Teknologisk strategi : Valg av publiseringsløsning og plattformKontroll og evaluering av Internett planen og nettstedet >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Nettside/nettsted
  • Hva er Web 2.0?
  • Hvor lønnsomme er nettsidene dine?
  • Forarbeid: – Før du starter utviklingen av ett nytt nettsted?
  • Sett klare mål og definer målgruppen
  • Start med en situasjonsanalyse før du lager Internett planen
  • Internettplan for virksomhetens nettsted
  • Velg riktig domene – din identitet på Internett
  • Hvilke kommunikasjonsoppgaver skal nettstedet løse?
  • Nettstedets plass i virkemiddelstrategien
  • Nettstedets plass og funksjon i verdikjeden
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Logistikk og produksjonsprosessen
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Salg og markedsføring
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Kundeservice og oppfølging
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Rekruttering
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Opplæring
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Innkjøp
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Presse og investor informasjon
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Trade promotion
  • Bedriftsblogg
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Styring, rapportering og administrasjon
  • Nettstedets oppgave- og innholdstrategi
  • Utformingstrategi : Retningslinjer for nettstedets visuelle utforming og utseende
  • Teknologisk strategi : Valg av publiseringsløsning og plattform
  • SEO strategi: Synlighet – trafikk – konverteringer
  • Kontroll og evaluering av Internett planen og nettstedet
  • Utvikling og implementering av nettstedet i virksomhetens verdikonfigurasjon
  • Unngå de kjente feilene når nettsidene skal utformes!
  • DEL
    Denne artikkelen er skrevet av Kjetil Sander. En entrepenør og forretningsutvikler som har etablert en rekke selskaper de siste 20 årene. Samtidig som har han lang styre- og topp-leder erfaring. Han er utdannet Diplom økonom / markedsfører fra BI/NMH, og jobber til daglig som daglig leder i OnNet. På hobbybasis er han i tillegg ansvarlig redaktør for eStudie.no. Les mer.